فعال عرب: نباید اجازه داد مراسم حج به میدانی برای کشته‌شدن حجاج تبدیل شود

یکی از فعالان حقوق بحرینی‌ها در انگلیس در مصاحبه‌ای اعلام کرد کشورهای اسلامی باید اداره دو شهر مقدس مکه و مدینه را در دست بگیرند.

فعال عرب: نباید اجازه داد مراسم حج به میدانی برای کشته‌شدن حجاج تبدیل شود
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، "سعید الشهابی" از فعالان حقوق بحرینی ها در انگلیس در گفتگو با این شبکه از لندن گفت:« ماجرای منا بسیار تاسف آور است. اگر به این اتفاق در کنار اتفاقات رخ داده در سالهای گذشته نگاه کنیم متوجه می شویم که سوء مدیریت جدی از جانب مقامات سعودی در مراسم حج مطرح است. عربستان سعودی پول زیادی برای توسعه زیرساختهای مربوط به حج صرف می کند اما هنوز قادر نیست مانع از وقوع اتفاقهای مرگباری از نوع اتفاق روز گذشته منا شود. کشته شدن صدها نفر اصلا اتفاق ساده ای نیست. این مسئله بسیار جدی است. زائران حج سالها پول خود را پس انداز می کنند تا بتوانند به حج بیایند و حالا خودشان را در زیر دست و پا مشاهده می کنند. این وضع ناشی از ناکارامدی مقامات سعودی است. سوء مدیریت شدید در این قضیه کاملا مشهود است. باید کشورهای اسلامی دست در دست هم بگذارند و مدیریت این دو شهر مقدس را بر عهده بگیرند.»

وی در ادامه افزود: «مقامات عربستان سعودی به تخریب مکانهای تاریخی و مذهبی مکه و مدینه مبادرت کرده اند. منزل حضرت خدیجه (س) تخریب شده و در مکان آن، یک برج جدید احداث شده است. سعودی ها مکه را به لاس وگاس تبدیل می کنند و برج ساعت بزرگی همانند برج معروف لندن در آن ایجاد می کنند که این شهر را شبیه لاس وگاس می کند. چرا باید این بناهای بی معنا در این شهر مقدس احداث شود. اما مقامات سعودی معتقدند مکه و مدینه به آنها تعلق دارد و هر کاری که بخواهند می توانند در این دو شهر انجام بدهند. باید مسلمانان به ویژه سازمان همکاری اسلامی این نگرش سعودی ها را به چالش بکشد. نباید اجازه داد مراسم حج به میدانی برای کشته شدن زائران تبدیل شود. سخنان مقامات سعودی مبنی بر نافرمانی زائران به عنوان علت بروز این فاجعه، مضحک است. سعودی ها باید برنامه هایی برای رسیدگی به همه مسائل داشته باشند. سوء مدیریت و بی کفایتی سعودی ها در این قضیه، ساختاری است. اگر به این مسائل به صورت اساسی رسیدگی نشود، شاهد استمرار این رویدادهای مرگبار در آینده خواهیم بود. نباید انگشت تقصیر را به سمت قربانیان این ماجرا نشانه گرفت. باید مدیریت این مکانهای مقدس تغییر کند.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار