تشکیل ستاد ویژه پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در وزارت بهداشت

ستادی در وزارت بهداشت برای کنترل ویروس "کرونا" و "وبا" تشکیل شده است، چرا که طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی 120 نفر در عراق به ویروس وبا مبتلا شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که امروز در مورد پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، در خصوص اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بیان کرد: ستادی در وزارت بهداشت برای کنترل ویروس "کرونا" و "وبا" تشکیل شده است، چرا که طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی 120 نفر در عراق به ویروس وبا مبتلا شدند و به دلیل رفت ‌و آمدهای زوار ایرانی احتمال انتقال این ویروس به ایران نیز وجود دارد.

وی در ادامه افزود: این ستاد برای کنترل و پیشگیری از ویروس کرونا نیز تشکیل شده است، حدود 200  ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد که یکی از این ویروس‌ها کرونا است . ممکن است ویروسها با تغییر ژنتیک قدرت کشندگی پیدا کنند که ویروس کرونا از جمله این ویروس‌هاست. 

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ضمن اشاره به اولین گزارش ابتلا به ویروس کرونا در سال 2012 در عربستان عنوان کرد: در دنیا 1430 مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است که 532 مورد آن به فوت منجر شده، این آمارها از 26 کشور دنیا گزارش شده که بیشترین موارد به کشور عربستان اختصاص داشته است . 

وی با بیان اینکه ویروس کرونا در خفاش و شتر دیده می‌شود، اظهار کرد: این ویروس از دو طریق انتقال پیدا می‌کند، راه اول انتقال از طریق تماس با فرآورده‌های شتر و پاستوریزه نشدن شیر آنها ، راه دوم هم تماس از طریق ترشحات دست است . متاسفانه تا امروز برای درمان این بیماری واکسن یا داروی از بین برنده‌ای کشف نشده است. 

سیاری با تاکید بر میزان کشندگی ویروس کرونا که در مدیترانه شرقی به مرس شهرت یافته است اذعان کرد: احتمال ابتلا به این بیماری در سالمندان، افرادی که مشکلات مزمن جسمی دارند، نقص ایمنی دارند و کارکنان بیمارستان ها بیشتر است. میزان کشندگی این ویروس 30 درصد گزارش شده است.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر در عربستان اضافه کرد: نباید نگرانی ابتلا به این بیماری را به این واقعه اضافه کرد . از 1430 مورد ابتلا به ویروس کرونا 85 درصد در عربستان اتفاق افتاده است.  تعدادی از مجروحین حادثه منا به بیمارستانهایی منتقل شده‌اند که احتمال ابتلا به ویروس کرونا در آنها وجود دارد. برای کاهش این نگرانی‌ها فردا در 19 فرودگاه کشور اقدامات مهمی انجام داده ایم تا از اشاعه این ویروس جلوگیری شود.
 
معاون بهداشتی ضمن بیان اینکه سال گذشته در ایران 6 مورد به این ویروس مبتلا شدند، بیان کرد دو مورد از این 6 نفر فوت کردند. ورود یک مورد مبتلا به این ویروس به کره باعث انتقال به 183 نفر شده است که 36 مورد فوتی، تعطیلی دو بیمارستان، آسیب جدی به 77 بیمارستان، کنسل شدن بیش از 100 هزار پرواز توریستی و آسیب 900 میلیون دلاری به کشور شده است. 

وی با ادامه داد: ستاد تشکیل شده برای کنترل ویروس وبا و کرونا با مسئولیت معاونت بهداشت اقدامات لازم را برای ورود حجاج در تمامی استانها انجام داده است، مخصوصا در فرودگاه هایی که پرواز مستقیم دارند. البته این هشدارها قبل از خروج حجاج از ایران به زائرین ،‌مدیران کاروان و تیم‌های مراقبت‌های پزشکی داده شده است، همچنین در مکه و مدینه آماده باش داده‌ایم و خوشبختانه تا امروز هیچ موردی از ابتلای حجاج به ویروس کرونا خبر داده نشده است. 

معاونت بهداشت وزارت بهداشت در خصوص اقدام اساسی برای ورود حجاج به ایران عنوان کرد: داخل هر هواپیما یک نفر مستقر کرده‌ایم که اطلاعات افراد را بررسی می‌کند. تب بالا 38 درجه، سرفه، و تنگی نفس سه علامت خطر برای ابتلا به این بیماری است. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما به صورت چراغ خاموش کار خود را شروع کرده‌ایم اما هنوز نمی‌دانیم چگونه آژیر خطر را به صدا درآوریم با این وجود به دلیل تجربه 40 ساله کشور برای کنترل وبا جای نگرانی نیست. 

تمهیدات وزارت بهداشت برای تشخیص ابتلای حجاج ایرانی به ویروس کرونا
دکتر گویا رئیس اداره بیماری ‌های غیر واگیر وزارت بهداشت  بیان کرد: با شروع این بیماری شاهد افزایش و فروکش موج ابتلا به ویروس کرونا بودیم، به طور معمول ویروس کرونا در فصل سرما دیده می‌شود اما امسال در تابستان این بیماری در عربستان و به خصوص در ریاض مشاهده شده است البته علاوه بر ریاض در جده و مدینه هم بیمارستان‌ها و کارکنان بهداشت و درمان را درگیر کرده است. 

وی با تاکید بر اینکه انتقال این بیماری در بیمارستان بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: دیگر نمی‌توان گفت فقط تماس با حیوان و استفاده از محصولات لبنی باعث انتقال این بیماری می شود بلکه باید انتقال انسان به انسان را هم جدی گرفت زیرا هفته‌ای نیست که گزارشی از ابتلا به کرونا در عربستان مطرح نشود. 

رئیس اداره بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه حجاج مجروح به بیمارستانهای مشکوک به ویروس کرونا منتقل شده‌اند اذعان کرد: دو بیمارستان نظام در عربستان گرفتار این بیماری هستند و حادثه اخیر نیز باعث نگرانی در مورد احتمال ابتلا حجاج به این ویروس شده‌اند البته تاکنون موردی از ابتلا به این بیماری در حجاج ایرانی گزارش نشده است.
 
وی ادامه داد: احتمال اینکه بیمارستان های عربستان این ویروس را به حجاج ایرانی منتقل کنند دور از انتظار نیست بدین ترتیب آمادگی‌هایی را که ترتیب دیده بودیم تشدید کردیم و همچنین برای مجروحین حادثه منا برنامه ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم.

 گویا با اشاره به علائم ابتلا به ویروس کرونا اذعان کرد: تب ، سرفه، تنگی نفس و اسهال، باید حتما گزارش شود . از آخرین لحظه‌ای که افراد وارد هواپیما می‌شوند و عربستان را ترک می‌کنند ممکن علائم ابتلا به کرونا تا 14 روز بعد مشاهده شود. بنابراین ترتیبی اتخاذ شده است تا اگر فردی در هواپیما این علائم را داشت ابتدا از سایرین جدا شود سپس از مسیر دیگری به مامورین مستقر در فرودگاه‌های ایران تحویل داده شود. 

وی افزود: بیمارستان‌های ویژه‌ای را در تمام شهرهایی که پرواز مستقیم دارند در نظر گرفته‌ایم تا موارد مشکوک احتمالی به سرعت به آنجا منتقل داده شوند. همچنین تلاش کرده‌ایم تا تمام راه‌های ورود و انتقال ویروس کرونا را ببندیم. 

رئیس اداره بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، ضمن تاکید بر حفظ جان پرسنل به عنوان مهمترین اقدام بیان کرد: پیش از این تجربه کنترل این ویروس را داشته‌ایم. در سال 2014 شش نفر در شهر کرمان به این بیماری مبتلا شده‌اند که با تمهیدات وزارت بهداشت از گسترش آن جلوگیری شد. 

وی در خصوص توصیه‌های بهداشتی به حجاج و خانواده‌های آنها اینگونه توضیح داد: در این 14 روز حجاج باید نهایت مراقبت را از خود و خانواده‌شان به عمل آورند. از روبوسی خودداری کنند و مراسم مربوط به سفر خود را به تعویق بیاندازند همچنین از انتقال این بیماری به وسیله دستها و ترشحات تنفسی خود مراقبت کنند . 

وی همچنین گفت: هیئت محترم پزشکی در تلاش است تا در حد امکان مجروحین حادثه منا را به بیمارستان‌های هلال احمر انتقال دهند اما مشکل اصلی اینجاست که هنوز دقیقا نمی‌دانیم حجاج ایرانی را به کدام بیمارستان برده‌اند.

وی  در پایان خاطر نشان کرد: در پایان حدود 5 روز پیش بیماری وبا در کشور عراق بویژه شهرهای بغداد، نجف، بابل و قادسیه،  طغیان کرده است. 120 مورد ابتلای قطعی توسط دولت عراق اعلام شده است همچنین متاسفانه شرایط برای گسترش این بیماری کاملا محیاست البته موردی از ابتلا به وبا در کشور ما گزارش نشده است. 


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خسرو
۱۲:۲۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
واکسیناسیون بشند تو خوده فرودگاه
آخرین اخبار