رمزگشایی از سخنان "امیر پوردستان" در ستاد فرماندهی:

"تاکتیک زمین‌‌های مسلح" چیست؟ + تصاویر

اخیرا فرمانده نزاجا راهبردی را درباره مقابله با داعش بیان داشته است که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تروریست‌های تفکیری داعش جنایات متنوعی را از سال 20111 میلادی تاکنون در عراق و سوریه مرتکب شدند که علت همه این جنایات نفوذ در مرزهای این دو کشور است. در چند ماه اخیر داعش ادعاهای متفاوتی را برای نفوذ به کشور ما مطرح کرده که هیچ کدام پایه و اساس درستی نداشته و در حد ادعا باقی مانده ، زیرا فرماندهان نظامی تدابیری را برای مقابله با این گروه تروریستی در مرزها درنظر گرفته‌اند.



اخیرا امیرسرتیپ "احمدرضا پوردستان" فرمانده نیروی زمینی ارتش در ستاد فرماندهی نزاجا راهبردهای مختلفی را برای مقابله با داعش مطرح کرده که یکی از آنها "تاکتیک زمین‌های مسلح" است.



**بازخوانی اظهارات "امیر پوردستان" در ستاد نزاجا

امیرسرتیپ "احمدرضا پوردستان" فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحویل دهی دستاوردهای دفاعی به یگان‌های نیروی زمینی ارتش که در ستاد فرماندهی نیروی زمینی ارتش برگزار شد، گفت: ما امروز با چهره تازه‌ای از تهدیدات روبرو هستیم و باید به عنوان بازوهای مسلح نظام، ظرفیت مقابله با این تهدیدات را در خود ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران تمام حرکات موجود در مرزها، منطقه و حتی فرامنطقه‌ای را زیرنظر دارد و تمامی ظرفیت‌های دفاعی لازم برای این تحرکات موجود می‌باشد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: امروز ما می‌دانیم که داعش و النصره به نیابت از آمریکا و اسرائیل در عراق و سوریه حضور دارند و با پول کشور‌های مرتجع منطقه تغذیه می‌شوند همانطور که رهبری انقلاب فرمودند برخی کشورها می‌خواهند خطر داعش را به مرزهای ایران بکشانند اما حضور نیروی زمینی، داعش را به عقب نشینی وادار کرد و این حرکت‌ها در مرز ایران زیر ذره بین عناصر اطلاعاتی ما است.

امیرپور دستان افزود: راهبرد تعریف شده برای ما نابودی داعش قبل از رسیدن به مرزهای ما است که این راهبردها به شرح زیر است:

1-تشکیل یگان‌های واکنش سریع
2- تشکیل مدرسه تک تیراندازی ارتش
3- استفاده از پروژه زمین‌های مسلح



فرمانده نیروی زمینی گفت: ما در سالهای گذشته رونمایی از دستاوردهای دفاعی را داشتیم اما تمرکز امسال ما علاوه بر کار تسلیحاتی فرایند تولید قطعه نیز می‌باشد وجود دانشمندان و تسلیحات غنی فرایند تولید قطعه را در زمانی کوتاه به سرانجام می‌رساند ما امیدواریم پرچمی را که شهدا به اهتزاز درآورده‌اند در همین حالت نگهداریم.


وی خاطرنشان کرد: برخی از کشورهای منطقه می خواهند گروه های تروریستی را به مرزهای ما نزدیک کنند که درخرداد ماه سال گذشته نیز گروه تروریستی داعش در زمان کوتاهی به طرف استان الاانبار حرکت کرد و به نزدیکی شهرهای نفت شهر و سومار رسید و هنگامیکه در خانقین بودند نیروی زمینی ارتش آنها را به عقب راند.




**تاکتیک زمین‌های مسلح چیست؟

"تاکتیک زمین‌های مسلح" همانطور که از نامش یافت می‌شود به معنای این است که زمین مورد تملک مسلح به ادوات و تجهیزات نظامی می‌شود که دشمن را برای ورود به آن غیرقابل نفوذ خواهد کرد.







به عبارت بهتر در "تاکتیک زمین‌های مسلح" از تجهیزاتی استفاده می‌شود که فکر تجاوز را از دشمن می‌گیرد که مهمترین این تجهیزات نظامی "مین‌های جنگی" و سیم خاردارهای وسیعی هستند که کار نفوذ یا پیشروی را سخت می‌کنند.



** چه ادواتی در تاکتیک زمین مسلح ایفای نقش می‌کنند؟

البته علاوه بر "مین‌های جنگی و سیم خاردارها"، انواع "راکت‌ اندازهای مستقر در مرزها" از جمله "مینی راکت اندازها" و "خمپاره اندازهای با کالیبرهای مختلف"، "سامانه های رزم ضد نفر و تک تیراندازها" ، "سامانه‌های موشکی دوش پرتاب" و "ادوات نظامی زرهی و ضد زره" و ... در این پروسه نقش آفرینی خواهند کرد.














از آنجایی که تروریست‌های تفکیری داعش در سال 2014 میلادی از عنصر غافلگیری استفاده کردند و 4 استان "الانبار"،"نینوا"،"صلاح الدین" و "دیاله" را تصرف کردند؛ این تروریست‌ها توانستند از سد ارتش عراق به راحتی بگذرند.



با توجه به اینکه تروریست‌های داعش مسلح به انواع تجهیزات نظامی از جمله زره پوش‌ها، موشک‌های زمین به زمین و سامانه‌های خمپاره‌ای و پهپاد است، پس لزوم مراقبت در این زمینه  ضروری است و به نظر می‌رسد. "تاکتیک زمین‌های مسلح" یکی از راهبردهای مقابله با داعش است لذا نیروی زمینی ارتش با استفاده از این تاکتیک در اطراف مرزها با کاشت مین، سیم خاردار و استقرار سامانه‌های راداری و رزمی در مقابل اصل غافلگیری گزینه‌های متنوعی را پیش روی دارد.



**فواید "مین‌های جنگی" در "تاکتیک زمین‌های مسلح"

مین‌های جنگی و سیم خاردارها باعث می‌شود تا دشمن در شرایط رزمی در پیشروی دچار مشکلات جدی شود و این گزینه از غافلگیری نیروهای سطحی جلوگیری خواهد کرد.









**موشک‌های ضد زره

با توجه به اینکه تروریست‌های داعش از ادوات زرهی در عراق بهره مند هستند؛ می‌توان با موشک‌های ضد زره که تا 1000 میلی متر در تانک‌ها و زره‌پوش‌ها در برد 3 تا 5 کیلومتر قابلیت نفوذ دارد از حرکت دشمن جلوگیری کنند.










** سامانه‌های راداری

سامانه‌های جنگ الکترونیکی و سیستم‌های راداری پیشرفته می‌توانند فاصله تقریبی دشمن را تخمین بزنند و از نفود آنها به مرزها جلوگیری کنند. این نکته باعث می‌شود تا از تعداد نیروهای انسانی و تانک و نفربرهای دشمن اطلاع وجود داشته باشد و از نفوذ دشمن جلوگیری شود.








**سامانه ‌های موشکی

سامانه‌های موشکی برد کوتاه با اجرای شلیک سنگین می‌توانند نیروهای سطحی دشمن را از حرکت و پیشروی بازدارند که ویژگی این سامانه‌های موشکی برد موثر بین 10 تا 50 کیلومتر و نواخت شلیک بالا و قدرت تخریب مناسب می‌باشد در مجموع داعش همانطور که فرماندهان نیروهای مسلح در ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ستاد کل نیروهای مسلح مطرح کردند هیچگاه جرأت نزدیک شدن به مرزهای ایران را ندارد و اگر به فاصله 40 کیلومتری مرزها برسند قطعا برخورد جدی با آنها خواهد شد.















 اگر در این زمینه تروریست‌های داعش برنامه‌ای داشته باشند با مشت آهنین نزاجا و نیروی زمینی سپاه مواجه خواهند بود که یکی از چندین راهبردی که نزاجا برای مقابله با داعش طبق گفته امیرسرتیپ "احمدرضا پور دستان" مطرح کرده تاکتیک زمین‌های مسلح است که البته در این گزارش تنها به بخش‌های کوچکی از این راهبرد پرداخته شد که قطعا تاکتیک زمین‌های مسلح ابعاد گسترده‌تری دارد.




این راهبرد نشان می‌دهد اگر تروریست‌های داعش قصد نفوذ و پیشروی در مرزها را با احتمال حتی یک درصد داشته باشند با انواع ادوات جنگی و سامانه‌های رزمی مواجه خواهند شد که قبل از یک نبرد تن به تن با مشکلات انبوهی مواجه می‌گردند.



گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
آروزی من به عنوان عاشق ولایت، شهادت در راه امام زمانم هست ای کاش این لیاقت رو داشته باشم تا سرو جان رو فدا کنم
Iran (Islamic Republic of)
رضا اميني
۰۳:۱۱ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
بنام الله پاسدار حرمت خون شهیدان واقعاً از شنیدن اسم گروه داعش خونم بجوش میاد ما منتظر اذن رهبر جلیل القدريم که ریشه داعش رو از زمین برکنيم
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۲۱:۳۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
سلام. دمتون گرم. در مراقبت از مرزها از فناوری های روز هم استفاده کنید مثل مراقبت هوایی توسط پهپاد و ماهواره های مخابراتی ج.ا.ا
Iran (Islamic Republic of)
ماندلا
۲۰:۲۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
سلام سردار،لطفا فکری هم به حفرتونل اززیرسیم خاردار ومین ها ازسوی داعش هم داشته باشید.شایدازطریق حفرتونل بخواهندشبانه واردمرزهای ایران شوند.
Iran (Islamic Republic of)
محسن لورگی جیرفت
۱۴:۵۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
غلط میکنه داعش چپ نگاه کنه........من نیروی داوطلبم وبه عنوان یک معلم حاضرم درراه دفاع از سرزمینم شهید شوم اگرلایق باشم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمد
۱۳:۲۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
غافل گیری یک اصل هست
البته که فرماندهان غیور ایران زمین اجازه دست اندازی به یک سنگ ریزه از خاک وطن را نمی دهند حتی اجازه نگاه خسمانه به خاک ما رو به هیچ احدی نمی دهند اما ممکنه بخوان مارو سرگرم جنگ با داعش در مرز های غربی کنند و بهتره که زیاد سرگرم یک نقطه نباشیم.
نصرُ من الله و فتحٌ قریب
-
علی فتحی بیرق رزمنده از خلخال
۱۳:۱۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
ماشاالله بنازم به نامتان دلاوران
آخرین اخبار