لابی‌های اسراییلی بیشترین ضربه را از توافق هسته‌ای خوردند

"آیا پایان دوران گروه فشار صهیونیستی که زمانی قدرتمندترین بود، فرا رسیده است؟"

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،پایگاه خبری روزنامه آمریکن فیری پرس (americanfreepress) در مقاله‌ای به بررسی تاثیرات توافق هسته‌ای بر روی لابی‌ها و گروه‌های فشار صهیونیستی در آمریکا پرداخت و آن را مایه آسیب دیدن آنها خواند.
 
 
آیپک (AIPAC) یا کمیته آمریکایی امور اجتماعی اسراییل و جی استریت (J Street) دو لابی صهیونیستی در آمریکا هستند که درخصوص مسئله توافق هسته‌ای ایران، دو موضع کاملا مخالف اختیار کرده و این مقاله به بررسی میزان موفقیت آنها پرداخت.
 
 
این روزنامه مهمترین جنبه این "درام سیاسی"‌ را کاهش قدرت آیپک و لابی اسراییل می‌داند: "شکست آیپک در ممانعت از تایید شدن توافق، یک شکست مفتضحانه برای این گروهِ زمانی قدرتمند با مافع خاص می‌باشد."
 
 
آیپک، با بیش از صدهزار عضو، هفده دفتر منطقه‌ای و تقریبا صد میلیون دلار دخایز ارزی قدرتمندترین گروه لابی بلامنازع در آمریکا می‌باشد. منتقدان این گروه آن را متهم به مامور خارجی رژیم صهیونیستی بودن کرده، که در دولت آمریکا حتی شاخه قانونگذاری دارد.
 
 
آمریکن فری پرس، یکی از دلایلی که به شکست آیپک دربرابر توافق هسته‌ای ایران کمک کرد را دیگر گروه لابی طرفدار اسراییل یعنی جی استریت می‌داند. این دو لابی که به عنوان موسسه خیریه! به تایید اداره مالیت داخلی آمریکا رسیده‌اند، از یک نظر مهم باهم تفاوت دارند.
 
 
"در حالی که این دو گروه خود را دو حزبی می‌دانند، ولی آیپک صاحب حمایت اثریت یهودیان جمهوری‌خواه بود؛ درحالی که جی‌استریت خود را آیینه دموکرات‌هایی می‌دانست که از سیاست‌های نتانیاهو و هجوم محافظه‌کاران به سوی آیپک خسته شده‌اند."
 
 
اما مسئله مهم اینجاست که مسئول اجرایی جی‌استریت هنوز از "دستاورد‌های بسیار آیپک" مفتخر است و اعتقاد دارد که این دو گروه دیدگاه‌های متفاوتی ندارند بلکه اولویت‌های آنها متفاوت است!
 
 
آمریکن فری پرس نوشت: "جی‌استریت به هیچ وجه نمی‌تواند با آیپک مقابله کند. در سال 2014 جی‌استریت برای لابی‌های خود 400هزار دلار خرج کرد ولی آیپک 3 میلیون دلار هزینه انجام داد."
 
 
آیپک برای شکست دادن توافقی که "تحریم‌های نفتی و اقتصادی ایران را در ازای محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای برمی‌دارد" از گروه‌های تبلیغاتی "پول سیاه" استفاده کرد و بیش از بیست میلیلون دلار بودجه برای آن اختصاص داد.
 
 
"پول سیاه"‌به موسسات خیریه‌ای گفته می‌شود که می‌تواند کمک‌های مالی نامحدودی را دریافت کند، بدون اینکه مجبور باشد اسامی اهداکنندگان را افشا کند. آیپک نمونه‌ای از این موسسات خیریه می‌باشد.
 
 
یکی از اعضای سابق آیپک معتقد است که این "نمایش شدید" اخیر آیپک به معنای پایان دوران این گروه است. وی اعتقاد دارد که "این شکست به معنای پایان حیات آیپک نیست ولی به وضعیت فعلی برای همیشه صدمه زد."
 
 
لابی‌های اسراییلی بیشترین ضربه را از توافق هسته‌ای خوردند


همانطور که در گزارشات گذشته نیز بیان شد، بنظر می‌رسد آیپک با خرج کردن چند ده میلیون دلار برای به شکست کشاندن توافق هسته‌ای، فقط خود را به پایان دوران قدرت و نفوذش در مجامع آمریکایی نزدیک کرد؛ اما باید منتظر بود و دید که این گروه در زمان اجرای توافق چه حربه‌ای را برای ضربه زدن به روح برجام استفاده خواهد کرد.

منبع:جام نیوز
انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.