ایلام؛

ثبت جهانی یک حشره جدید بومی در ایلام

عضو هیات علمی گروه گیاه پزشکی دانشگاه ایلام از ثبت جهانی یک حشره ماده بومی استان ایلام خبر داد.

ثبت جهانی یک حشره جدید بومی در ایلامبه گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ دکتر مجید میراب بالو اعلام کرد: نمونه این حشره ماده از گونه ٍٍتریپس تحت عنوان Eryngyothrips veisii Mirab -balou, 2015 از خاک زیر درختان بلوط چغاسبز ایلام جمع آوری شد.

وی اضافه کرد: مدت زمان کشف، جمع آوری نمونه ها و همچنین مطالعه و نوشتار مقاله در رابطه بااین گونه جدید از مهرماه سال گذشته در یک دوره یک ساله انجام گرفت، هرچند تاکنون نوع نر این گونه یافت نشده است.

عضو هیات علمی گروه گیاه پزشکی ادامه داد: برای تایید و ثبت جهانی این حشره، نمونه هایی از آن در کلکسیون حشره شناسی دانشگاه ایلام و همچنین در کلکسیون حشره شناسی دانشگاه کشاورزی جنوب چین (گوآنگجو) نگهداری می شود. 

میراب بالو یادآور شد: هفته گذشته مقاله مربوط به این گونه در مجله Vestnik Zoologii (دارای نمایه ISI) در کشور اوکراین که یکی از معتبرترین مجلات بین المللی در زمینه جانور شناسی است، به چاپ رسید.

وی گفت: این جنس Eryngyothrips دارای تنها پنج گونه در دنیا است و گونه جمع آوری شده از ایلام، ششمین گونه شناسایی شده از این جنس در دنیا است که دارای بال های بسیار کوتاه، بدن دو رنگ(قهوه ای تیره و روشن) با یک هزار و 200 میکرون طول است.

 انتهای پیام/ب
برچسب ها: ایلام ، ثبت جهانی ، حشره ، جدید ، بومی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.