خرازی: روسیه در ماجرای سوریه دیر آمد اما خوش آمد

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: ایران و روسی باید در عالی‌ترین سطوح با هم همکاری کنند.

خرازی: روسیه در ماجرای سوریه دیر آمد اما خوش آمدبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی عصر یکشنبه پس از دیدار لئونید رشتنیکوف مشاور رئیس جمهور روسیه و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک این کشور با بیان اینکه مرکز تحقیقات استراتژیک روسیه یکی از مهمترین مؤسسات تحقیقاتی این کشور است که ارتباط مستقیمی با کرملین و رئیس‌ جمهور روسیه دارد،‌ یادآور شد: وظیفه شورای راهبردی روابط خارجی نیز تهیه راهبردهای کلان در روابط خارجی برای مقام معظم رهبری است و این تجانسی بین دو شورا محسوب می‌شود.
 
وی با بیان اینکه تاریخچه دو دهه‌ای روسیه سراسر تحول و دگرگونی است، اظهار داشت: زمان فروپاشی شوروی، غرب تلاش‌های زیادی کرد تا روسیه را به خود وابسته کند. ظرف چند سال کمپانی‌های غربی به این کشور هجوم آوردند و منابع بسیاری را به نفع خود مصادره کردند.
 
خرازی ادامه داد:‌ روسیه امروز به این نتیجه رسیده که از راه وابستگی به غرب نمی‌توان منافع خود را تامین کرد و راه استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را انتخاب کرد.
 
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه ایران از انقلاب تاکنون تحت تحریم غرب قرار داشت،‌ اظهار داشت: اگر استقلال کشور و ایستادگی مردم نبود، مسلما فشارهای غرب می‌توانست اقتصاد ایران را نابود کند که این موضوع برای روس‌ها نیز قابل توجه است، زیرا در سفری که سال گذشته به مسکو داشتم از من سؤال شد که چگونه در برابر تحریم‌های غرب ایستادید و علاقمند بودند با راهکارهای ایران برای مقابله با این موضوع آشنا شوند.
 
خرازی افزود: امروز هم که از اقتصاد مقاومتی حرف می‌زنیم برای دوره پس از برجام است که غربی‌ها با سرمایه‌گذاری‌های خود، استقلال اقتصادی ما را سلب نکنند، زیرا دولت و ملت ایران تصمیم گرفتند بر آرمان‌های خود بایستند و با تکیه بر صنایع داخلی، اقتصاد ملی خود را توسعه دهند.
 
وی با بیان اینکه ایران و روسیه به عنوان دو کشوری که سرشار از منابع انرژی و انسانی هستند و مسائل و مشکلات مشترکی دارند، خاطرنشان کرد: باید در عالی‌ترین سطوح با هم همکاری کنند.
 
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی در خصوص موضع ایران در قبال حضور پررنگ‌تر نظامی روسیه در سوریه گفت: ای کاش که دولت سوریه همان زمان که اصرار داشتیم از بشار اسد حمایت بیشتری می‌کرد. متاسفانه خون‌های زیادی در سوریه ریخته شد که این به دلیل تهاجم غربی‌ها و وابستگان غرب در منطقه بود.
 
خرازی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی از ابتدا احساس وظیفه می‌کرد که در مقابل این تهاجم نظامی بایستد، گفت: خوشحالیم که امروز روسیه به این آگاهی رسیده و اهمیت حل مسئله سوریه را به خوبی می‌داند. روسیه دیر آمد اما باید بگوییم خوش آمد.
 
وی ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی که بین ایران و روسیه است آن طور که منافع ملت سوریه و ایران ایجاب می‌کند مسائل حل و فصل شود که لازمه آن ادامه حکومت بشار اسد و شکست گروه‌های تروریستی است.
 
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به نمونه لیبی که با برکناری حکومت آن جنگ داخلی و کشتار کنونی را رقم زده است، افزود: سناریوی لیبی می‌تواند در سوریه تکرار شود و امیدواریم با حمایت روسیه و ایران از سوریه حکومت بشار اسد ادامه یابد و بتواند مشکلاتش را حل کند.
 
خرازی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص وضعیت عراق گفت: درباره عراق واقعیت این است که آمریکایی‌ها در آنجا حضور دارند اما مطمئن باشید مردم این کشور حضور آمریکا را برنمی‌تابند که نشانه آن تشکیل حکومت از سوی عراقی‌ها بوده است. به دولت عراق هم باید کمک کرد تا بتواند در برابر توطئه‌های غرب و وابستگان منطقه‌ای آن مقاومت کند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار