آزمایشگاه‌های دولتی اعتبارات لازم را دریافت نمی‌کنند

آزمایشگاه‌های دولتی برای توسعه، اعتبارات لازم را دریافت نمی‌کند به همین دلیل بخش خصوصی در این حوزه پیشتاز است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حسین فاطمی رییس سومین کنگره فناوری‌های نوین آزمایشگاهی در نشست خبری سومین کنگره فناوری‌های نوین آزمایشگاهی که امروز در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، بیان کرد:در حال حاضر بخش خصوصی در این حوزه جلوتر از موسسات دولتی است، چراکه درآمد سرانه درمان پایین است و صرف امور روزانه می‌شود.

وی افزود: طرح تحول سلامت از منابع ناپایدار استفاده می‌کند، مشکلات مالی کشور سبب شده تا حتی بودجه‌های مکرر دولت نیز تنها به میزان 50 الی 60 درصد تحقق یابد به دین ترتیب آزمایشگاه‌های دولتی برای توسعه، اعتبارات لازم را دریافت نمی‌کند به همین دلیل بخش خصوصی در این حوزه پیشتاز است.

محمد جواد غروی دبیر اجرایی کنگره فناوری‌های نوین در خصوص اهمیت تشخیص‌های آزمایشگاهی عنوان کرد: با توجه به پیشرفت‌های علوم پزشکی در سراسر نقاط توسعه یافته شاهد جای خالی علوم آزمایشگاهی بودیم زیرا در تشخیص، درمان و پزشکی باید با همدیگر هماهنگ باشند، همچنین در دنیای آینده نمی‌توانیم نسخه به روال قدیم پیچید زیرا تاثیر ژنتیک در بیماری‌ها تا حدی زیادی شناخته شده است.

وی ادامه داد: امروزه بسیاری از مرگ‌و‌میرها به دلیل 50 درصد بیماری‌های قلبی و عروقی اتفاق می‌افتد که 25 درصد از مرگ‌و‌میرها ابتلا به سرطان‌های بدخیم و 25 درصد دیگر در اثر بیماری های متالولیکی اتفاق می‌افتد بنابراین باید برنامه‌های منسجمی داشته باشیم تا بتوانیم برای درمان این بیماریها به موقع اقدام کنیم.

غروی تصریح کرد: در همین راستا هر ساله کنگره فناوری نوین آزمایشگاهی برگزار می‌شود . در این همایش از شرکت‌ها درخواست می‌کینم تا فناوری‌های نوین را به کشور وارد کنند البته به دلیل شرایط سیاسی این کار دشوار است، همچنین از نظر اقتصادی بار مالی زیادی تحمیل می‌کند اما به هر حال باید برای سلامتی مردم سرمایه‌گذاری کرد.

دبیر اجرایی کنگره فناوری نوین آزمایشگاهی در خصوص تجهیزات آزمایشگاهی حد وسط که از آنها به خوبی استفاده نمی‌شود،در انبارها هستند، اظهار کرد: اما دستگاه‌های با تکنولوژی بالا که بسیار هم گران هستند در دولتی نیستند.

وی همچنین با اشاره به مشکلات صنف آزمایشگاهی خاطر نشان کرد: سختی کار آزمایشگاهیان از جمله مهمترین مشکلات این حوزه است که به صورت لایحه درآمد اما بیش از یک سال است که در مجلس مانده و به صورت قانون در نیامده است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار