کرمانشاه؛

وقوع سالانه 140 هزار حیوان گزیدگی در کشور

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه از وقوع سالانه 140 هزار حیوان گزیدگی در کشور خبر داد.

به گزارش از کرمانشاه ؛حسین بیگلری با اشاره به وقوع سالانه 140 هزار حیوان گزیدگی در کشور اظهار کرد: با اقدام به موقع در زمینه تزریق واکسن تنها تعداد انگشت شماری از این موارد به بیماری هاری منجر می‌شود.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه به مناسبت روز جهانی "هاری" گفت: هدف از نامگذاری این روز در وهله اول آشنایی مردم با با راه‌های پیشگیری از حیوان گزیدگی است که در صورت بروز حیوان گزیدگی اقدامات اولیه از جمله شستشوی محل گزیدگی به مدت 10 تا 15 دقیقه با آب و صابون را انجام داده و در مرحله بعد حتما جهت انجام واکسیناسیون اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مراکز ارائه دهنده خدمات پیشگیری هاری بصورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات شست و شو و اکسیناسیون رایگان برای افرادی که در معرض حیوان گزیدگی قرار گرفته‌اند، هستند.

بیگلری اذعان داشت: مخزن ویروس هاری در حیوانات وحشی است به طور معمول از طریق گزش حیوانات اهلی توسط حیوانات وحشی این ویروس به حیوانات اهلی مانند گاو، سگ و الاغ منتقل می‌شود.

وی افزود: در این بین ارتباط بین انسان و حیوان اهلی بویژه سگ که منجر به گزش انسان توسط این حیوانات و ایجاد جراحت بر روی پوست می‌شود موجب انتقال ویروس هاری به انسان می‌شود.

بیگلری توضیح داد: حیوانات وحشی بر اثر بیماری هاری نمی‌میرند، بلکه این حیوانات تنها به عنوان مخزن بیماری و ویروس هاری عمل کرده و درصورت گزش، این ویروس را به حیوان اهلی و یا انسان انتقال می‌دهند که موجب مرگ هر دو می‌شود.

انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.