کاهش دو سومی مرگ و میرکودکان در ایران تا سال 2015

مدیرگروه طرح‌های رشد و توسعه فراگیر برنامه توسعه ملل متحد از کاهش دوسومی مرگ و میر کودکان در ایران تا سال 2015 و رتبه دوم ایران در جهان در زمینه شاخص توسعه انسانی خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی فرزین در نشست خبری که به منظور معرفی آرمان‌های توسعه پایدار در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد، درباره اهداف توسعه هزاره (2000-2015) گفت: این برنامه شامل 8 هدف و 49 شاخص بود که در اکثر زمینه‌ها در سطح بین‌المللی موفق عمل کرد و تاثیرات آن در طول تاریخ بشر بی‌نظیر بود. برای مثال بیش از 200 میلیون زاغه‌نشین وضع بهتری یافته و شرایط زندگی آنها ارتقاء یافت.

وی با بیان اینکه مقیاس‌های تغییرات و بهبود در اهداف توسعه هزاره بزرگ است، افزود: دلیل آن این است که 170 یا 180 کشور در سال 2000 قبول کردند هدف مشترک داشته باشند و منابع خود را به آن اختصاص داده و سرمایه‌های خود را به این سمت سوق دهند.

مدیرگروه طرح‌های رشد و توسعه فراگیر برنامه توسعه ملل متحد با تاکید بر اینکه علی‌رغم تاثیرات مثبت اهداف توسعه هزاره هنوز چالش‌هایی باقی مانده اظهار کرد: افزایش دی‌اکسید کربن هنوز ادامه دارد و جنگل‌ها در حال از بین رفتن هستند و رطوبت در حال کاهش است. در حوزه کودکان نیز هنوز با چالش‌هایی مواجه هستیم اگرچه مرگ و میر کودکان زیر 5 سال 41 درصد کاهش یافته ولی باید این عدد به 66 درصد می‌رسید و اگرچه مرگ و میر مادران کاهش 47 درصدی داشته و این عدد فوق‌العاده است ولی هدف ما کاهش 75 درصدی مرگ و میر زنان بوده است.

فرزین در ادامه با اشاره به اینکه در این سال‌ها در ایران نیز دستاورد خوبی در این حوزه‌ها داشتیم، اظهار کرد: در 30 یا 40 سال گذشته طول عمر انسان‌ها افزایش یافته، نظام بهداشت و سلامت و آموزش و پرورش با بودجه سرمایه‌گذاری دولت بهبود یافته است. همچنین شاخص توسعه انسانی بیشتر از 67 درصد و دو برابر متوسط جهانی رشد داشته و دومین کشور بعد از کره‌جنوبی در این عرصه است و ایران در مسیر کاهش دوسومی مرگ و میر کودکان تا سال 2015 قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اهداف توسعه هزاره نشان می‌دهد در حوزه‌های مادران، کودکان آموزش ابتدایی و سلامت بسیار موفق بوده‌ایم، گفت: در حوزه مرگ و میر کودکان در ایران به موفقیت‌هایی دست یافته‌ایم. مرگ و میر مادران نیز به 230 از 100 هزار رسیده است. درباره امراض واگیری چون HIV، مالاریا و سل پیشرفت‌های خوبی وجود داشته است. با وجود این توسعه‌ها، هنوز مشکلات بسیاری در عرصه‌های مختلف وجود دارد. هنوز بیمه‌ها کامل نیست و تورم به درآمدها ضرر می‌رساند و باعث باقی ماندن فقر می‌شود.

مدیرگروه طرح‌های رشد و توسعه فراگیر برنامه توسعه ملل متحد با تاکید بر اینکه توسعه پایدار جدید بر پایه اهداف توسعه هزاره است، گفت: تجربیات جهانی نشان می‌دهد که برای اطمینان از بقای پایدار به روش‌های متفاوت سرمایه‌گذاری و تخصیص منابع نیاز داریم والا مشکلات ادامه می‌یابد.

فرزین با اشاره به اینکه اهداف توسعه پایدار جدید از2015 تا 2030 است و دارای 17 هدف و 169 شاخص است، گفت: 17 آرمان این برنامه عبارت از ریشه‌کنی فقر و گرسنگی، سلامت با کیفیت برای همه، آموزش و پرورش با کیفیت، برابری جنسیتی، دسترسی به آب سالم، دستیابی به انرژی‌های تجدیدپذیر، رشد اقتصادی فراگیر و اشتغال شایسته، ایجاد زیرساخت‌های مناسب، کاهش نابرابری در حوزه‌های مختلف فرهنگی اقتصادی و...، اسکان پایدار، مصرف و تولید و با مسئولیت، مقابله تغییر اقلیم، حفظ زندگی زیردریاها، حفظ زندگی در خشکی و بهره‌برداری درست از خاک، صلح و عدالت و همکاری‌های بین‌المللی است.

وی در ادامه به تاریخچه سازمان ملل متحد در ایران اشاره کرد و گفت: ایران در سال 1324 به سازمان ملل متحد پیوست و در سال 1327 نخستین دفتر سازمان ملل متحد در ایران آغاز به کار کرد. همچنین در دهه 1330 تا 13340 بیشتر دفاتر توسعه ملل متحد به ایران آمدند.

مدیرگروه طرح‌های رشد و توسعه فراگیر برنامه توسعه ملل متحد همچنین به فعالیت سازمان ملل متحد در ایران در خلال 30 سال گذشته اشاره و گفت: این سازمان در زمینه‌های جمعیت روستایی، کشاورزی، دامداری، جنگل‌ها و مراتع، ترویج سلامت مادران و کودکان، حمایت از سرشماری جمعیت، بهبود کیفیت خدمات عمومی، مبارزه با اپیدمی HIV، آمادگی برای مبارزه با بلایای طبیعی و حفاظت از محیط زیست ایران انجام داده است.

فرزین با تاکید بر اینکه از بین 17 هدف توسعه پایدار 13 مورد آن در برنامه ششم توسعه نیز گنجانده شده است، گفت: این مساله حاکی از حساسیت دولت ایران به این حوزه‌ها و آرمان‌های توسعه پایدار است.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/
برچسب ها: مرگ و میر ، دو سوم ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار