سعودی‌ها به عمد انتقال پیکرها را طول می‌دهند

کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: سعودی‌ها با سوء استفاده از احساسات خالصانه مومنانی که آرزو دارند در جوار حرم نبوی دفن شوند، به عمد انتقال پیکرها را طول می‌دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود اسداللهی با اشاره به تلاش مقامات عربستان برای دفن پیکرهای جان باختگان فاجعه منا در این کشور، اظهار کرد: دفن شدن در جوار حرم نبوی و سرزمین وحی از آرزوهای بزرگ بسیاری از مومنین است و سعودی‌ها از این موضوع اطلاع دارند، اما آن‌ها می‌خواهند از این احساسات خالصانه مذهبی سوء استفاده کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه دربرنامه پیشخوان عصر سه شنبه افزود: به همین علت مقامات عربستانی انتقال پیکرها را طول می‌دهند تا خانواده‌ها و مقامات کشورهای مختلف از پیشنهاد دفن پیکرها در مکه استقبال کنند.

سعودی‌ها می‌خواهند رشوه بدهند

اسداللهی تصریح کرد: سعودی‌ها با سوء استفاده از احساسات خالصانه مومنین، قصد دارند به نوعی رشوه مذهبی به خانواده‌های قربانیان و کشورهای اسلامی بدهند.

این کارشناس درباره علت ممانعت سعودی‌ها از سفر مقامات و گروه‌های خبری به عربستان، اظهار کرد: برای سعودی‌ها بسیار مهم است که شخصیت‌های رسمی و رسانه‌های کشورهای مختلف در جریان عمق فاجعه قرار نگیرند، به همین علت تا حد امکان از حضور مقامات و رسانه‌ها جلوگیری می‌کنند.

وی افزود: آن‌ها شش روز تلاش کردند تا خبر دقیقی از آمار جان باختگان و قربانیان این حادثه منتشر نشود و تا شش روز شمار جان‌باختگان را حدود 700 نفر اعلام می‌کردند، اما امروز ناچار شدند اذعان کنند که آمار قربانیان این فاجعه بیش از 4 هزار نفر است.

علت اعلام نکردن آمار قربانیان

اسداللهی ادامه داد: مشخص است که سعودی‌ها با اطلاع از عمق فاجعه، تلاش داشتند که با تلف کردن وقت و در واقع کشتن وقت، تا حد زیادی از شوک ناشی از این حادثه بکاهند و فضا را برای مشخص شدن واقعیت آماده کنند.

وی افزود: متاسفانه به علت همین تفکرات، پیکرهای قربانیان را به بدترین وضع ممکن روی هم نگهداری کردند، به طوری که بسیاری از آن‌ها اکنون قابل شناسایی نیست.

اسداللهی اضافه کرد: اکنون به بهانه همین امر، یعنی شناسایی نشدن پیکرهایی که شش روز در گرما و در شرایط بد نگهداری شده‌اند، قصد دارند آن‌ها را بطور دسته جمعی در عربستان دفن کنند.

علت موضع‌گیری علیه ایران

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اتهاماتی که مقامات سعودی علیه موضع گیری‌های ایرانیان وارد می کنند، گفت: سعودی‌ها با پول برخی کشورهای اسلامی و سران آن‌ها را راضی به سکوت می‌کنند اما چون می‌دانند که جمهوری اسلامی اسیر رشوه‌های مالی آن‌ها نمی‌شود و پاسخی نیز به سوال‌های ایران ندارند، موضع تهاجمی گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: آیا ایرانی‌ها حق اظهار نظر درباره فاجعه‌ای که جان صدها نفر از هموطنان‌مان را گرفته است ندارند؟ مقامات سعودی باید به سوال‌های مشروع ایران پاسخ دهند، اما چون پاسخی ندارند با این روش، طفره می‌روند.

ریشه رفتار سعودی‌ها

اسداللهی با بیان این که کسانی که به حج مشرف شده‌اند می‌دانند که ماموران سعودی هیچ احترامی برای حجاج کشورهای دیگر قائل نیستند، افزود: سعودی‌ها بر اساس تفکرات اعتقادی وهابیت، نه تنها با شیعیان مشکل دارند، بلکه با مسلمانان دیگر کشورها نیز که وهابی نیستند، بد رفتاری می‌کنند. آن‌ها طوری رفتار می‌کنند که گویی خودشان در سرزمین وحی به دنیا آمدند و اسلام متعلق به آن‌هاست و دیگر ملت‌ها حق آن‌ها را خورده‌اند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به رفتار وقیحانه سعودی‌ها با اموات، تصریح کرد: تربیت این‌ها ریشه در تفکرات وهابی دارد و از دیدگاه آن‌ها مرگ مردم اهمیتی ندارد.

اسداللهی افزود: به دلیل همین تفکرات است که نه تنها نیروهای نظامی و امنیتی، بلکه حتی امدادگران نیز بی‌توجه به وضعیت مجروحان، به فکر استراحت خود بوده‌اند.

در ادامه، ضیایی، از مسئولان گروه پزشکی و جمعیت هلال احمر کشورمان در مکه، اظهار کرد: امروز به همراه وزیر محترم بهداشت از بیمارستان بازدید و از مجروحان عیادت شد. دو نفر از مجروحان که وضعیت وخیم‌تری دارند به ایران منتقل می‌شوند.

وی افزود: در خصوص انتقال مجروحان با کارشکنی و کندی سعودی‌ها مواجه‌ایم، اما امیدواریم هر چه سریع‌تر مجروحان را به کشور منتقل کنیم.

منبع: شبکه خبر

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.