ام اس ان بی سی:

جان کری: ایران باید بخشی از راه حل سوریه باشد

وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با ام اس ان بی سی تاکید کرد: ایران باید بخشی از راه حل سوریه باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه ام اس ان بی سی درباره بحران سوریه تاکید کرد: ایران باید بخشی از راه حل سوریه باشد.

وی در ادامه ی مصاحبه گفت: بنابراین حل بحران سوریه به انتخاب یک فرد یا حامیان آن فرد بستگی دارد، کسانی اصرار دارند اسد بخش اساسی از آینده سوریه است، اما از نظر ما این طور نیست و شما نمی توانید تا زمانی که اسد در سوریه است صلح را در سوریه محقق کنید.
 
مجری گفت: با توجه به شناختی که از اسد دارید و کارهایی که او در چهار یا پنج سال گذشته انجام داده است، به نظر شما آیا می توان خروج او را از قدرت مدیریت کرد؟

کری گفت: ما واقعا نمی دانیم. اما اسد خودش اخیرا چندین بار گفته است اگر مردم سوریه فکر می کنند که من نباید در آینده سوریه حضور داشته باشم، من کنار می روم.

او در یک مورد اشاره کرد که خواستار حل سیاسی بحران سوریه است، به نظر من این بستگی به حامیان اسد دارد که موضوع را برای او روشن کنند.

 با توجه به اینکه اسد، روی کودکان بمب های بشکه ای ریخته است، حملات با گاز شیمیایی علیه مردم خود انجام داده است، مردم خود را شکنجه داده است، مردم خود را با گرسنگی شکنجه داده و کشته است و از این روش به عنوان تاکتیک جنگ استفاده کرده است، حتی اگر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هم بخواهد، اسد نمی تواند به حضور خود در آینده دراز مدت سوریه ادامه دهد و اگر بخواهیم به صلح واقعی برسیم او نمی تواند در آینده سوریه باشد.

هم اکنون شصت و پنج میلیون سنی میان بغداد و مرز ترکیه، سوریه و عراق وجود دارند که دیگر هرگز اسد را به عنوان رهبر مشروع خود قبول نخواهند کرد.

اصلا مهم نیست ما چه فکر می کنیم، و روس ها نیز لازم است بدانند نمی توان صلح را برقرار کرد مگر اینکه سنی ها را در این روند شرکت دهیم و رضایت آنها را جلب کنیم. آنها اکثریت جمعیت سوریه را تشکیل می دهند، آنها شصت تا شصت و پنج درصد جمعیت سوریه هستند. آنها تحت حاکمیت اسد بوده اند که نماینده علوی های سوریه است که اقلیت هستند و حدود دوازده یا سیزده درصد جمعیت سوریه را تشکیل می دهند. به علت انتخاب هایی که اسد داشته است، بسیار دشوار است که بتوان این قضیه را بدون حمایت و رضایت جهان سنی حل کرد.

مجری گفت آیا فکر نمی کنید برخی از مشکلات کنونی در سوریه ناشی از سیاستهای ما بوده است زیرا ما برای اسد خط قرمز درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی تعیین کردیم اما به آن عمل نکردیم و این باعث بی اعتمادی به ما شده است؟

جان کری گفت: باید بگویم سوءتفاهم زیادی در این خصوص وجود دارد و من این سوء تفاهم ها را درک می کنم. من می دانم که برخی از دوستان ما گفته اند خودداری رئیس جمهور آمریکا از حمله نظامی به سوریه به نوعی بر دیدگاه ما تاثیر داشته است. من معتقدم چنین تصوری اشتباه است و منتقدان کاملا اشتباه می کنند زیرا رئیس جمهور تصمیم خود را برای حمله به سوریه گرفت، او تصمیم خود را برای حمله به سوریه آشکارا اعلام کرد و هدف از آن حمله از بین بردن تسلیحات شیمیایی سوریه بود اما کنگره به ما گفت که باید از آنها مجوز این حمله را دریافت کنیم.

درست چند روز پیش از حمله دیوید کامرون نیز نتوانست در پارلمان انگلیس برای این حمله مجوز دریافت کند. وقتی به شکلی دموکراتیک مخالفت ها با این حمله اعلام شد، دیگر رئیس جمهور آمریکا نمی توانست بر خلاف اصول دموکراتیک عمل کند.

ما فکر می کردیم می توانیم موافقت قانونگذاران را فورا دریافت کنیم اما این طور نشد و البته اتفاق دیگری افتاد و آن این بود که ما توانستیم با روس ها به توافقی برسیم که دیگر باعث حمله هوایی دو روزه به سوریه نشد که قرار بود بیشتر پیامی به بشار اسد باشد، اما نمی توانست به طور واقعی تسلیحات سوریه را از بین ببرد. در واقع ما به توافقی رسیدیم که همه تسلیحات شیمیایی اعلام شده سوریه را از این کشور خارج کنیم.

قبلا هرگز چنین اتفاقی درباره یک بحران و جنگ رخ نداده بود که در جریان جنگ و درگیری، تسلیحات کشتار جمعی از منطقه جنگ بیرون برده شود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
اینم یه کلک دیگه ست تا بازم مارو تو دام مذاکره بندازند!
آخرین اخبار