رییس انجمن نفرولوژی ایران :

برای درمان بیماران دیالیزی به سه هزار دستگاه جدید دیالیز نیازمندیم

رییس انجمن نفرولوژی ایران گفت: علم نفرولوژی با کمبود متخصص و تجهیزات آزمایشگاهی و درمانی مواجه است که موجب مغفول ماندن این علم درایران است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر محمدرضا گنجی افزود: علم نفرولوژی در کشور از نظر زیرساختی با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می کند.

وی اظهار کرد: تحقیقات و مطالعاتی که در زمینه نفرولوژی در کشور انجام می گیرد متناسب با نیاز نیست و اغلب تقلید تحقیقات پزشکان و دانشمندان کشورهای دیگر است که هیچ کاربرد و ثمری برای پزشکان و بیماران ایران ندارد.

گنجی گفت: افراد نخبه بسیار در کشور در زمینه نفرولوژی وجود دارند اما موفق نشدیم از آنها در مسیر درست بهره بگیریم که سطح این علم در ایران افزایش یابد.

وی با بیان اینکه شمار متخصصین این شاخه علمی در ایران کمتر از حد استاندارد جهانی است افزود: برای کشور 80 میلیون نفری ایران 350 نفرولوژیست وجود دارد که تمام وقت آنها صرف درمان بیماران می شود و دیگر زمانی برای مطالعه و تحقیق ندارند.

گنجی با اشاره به حضور متخصصین 12 کشور در کنگره نفرولوژی مشهد اظهار کرد: برگزاری این گونه کنگره ها و فرصت تعاملی که برای متخصصین و اندیشمندان این رشته در اقصی نقاط دنیا ایجاد می شود، می تواند نوآوری هایی را در این شاحه پزشکی برای کشور به ارمغان آورد.

وی ادامه داد: دستگاه های دیالیز در کشور بسیار قدیمی هستند و شمار بیماران کلیوی رو به افزایش است لذا در شرایط فعلی برای درمان بیماران دیالیزی به سه هزار دستگاه جدید دیالیز در کشور نیازمندیم.

وی گفت: وزارت بهداشت بطور جدی پیگیر تعویض دستگاه های دیالیز و به روز کردن تجهیزات آزمایشگاهی و درمانی شاخه پزشکی نفرولوژی است و در نظر دارد این نقیصه را از طریق جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برطرف کند.

رییس انجمن نفرولوژی افزود: هزینه دیالیز رایگان است و از آنجا که بیماران کلیوی جزو بیماران خاص محسوب می شوند، تا زمانی که دیالیز می شوند و چند هفته پس از پیوند کلیه، فرانشیز کمتری پرداخت می کنند و دولت برای تامین داروهای آنان یارانه اختصاص می دهد.

وی خواستار کمک به بیماران پیوندی پس از انجام پیوند کلیه و تامین هزینه آزمایشات و داروهای آنان شد.

وی با بیان اینکه خیرین سلامت تاکنون کمکهای متعدد به بیماران دیالیزی داشته اند اظهار کرد: تاکنون اقدامی در راستای ساختن مرکز دیالیز با توجه به تعداد بسیار بیماران دیالیزی در کشور انجام نگرفته که این یک نقیصه بزرگ برای کشوری است که خیرین بسیار دارد.

رییس انجمن نفرولوژی ایران گفت: این انجمن به دلیل مشکلات متعدد نتوانسته حمایت گسترده ای از بیماران کلیوی داشته باشد یا اطلاعات مستدل در باره بیماران گردآوری و برای تحقیقات اندیشمندان ارائه دهد.

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.