سلامت مردم، بازیچه «بخور، نخورهای» مسئولان

پس از سپری شدن چند روز از اعلام آلودگی آب معدنی "دماوند" از سوی سازمان غذا و دارو، مدیرکل استاندارد تهران اعلام کرد: آب آشامیدنی دماوند تمامی فاکتورهای استاندارد را دارد!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نظرات متناقض و متضاد مسئولان سازمان استاندارد، ‌سازمان غذا و دارو و دامپزشکی به عنوان اضلاع مثلث سلامت مواد غذایی ماجرای تازه‌ای نیست. این بار نوبت به آب معدنی رسیده تا سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو درباره سالم یا غیر سالم بودن آن نظرات متناقض ارائه کنند.

حالا پس از سپری شدن چند روز از اعلام آلودگی آب معدنی دماوند از سوی سازمان غذا و دارو مدیرکل استاندارد تهران اعلام کرد: آب آشامیدنی دماوند تمامی فاکتورهای استاندارد را دارد!

ماجرای اظهارات متناقض سازمان‌های متولی سلامت خوراکی‌ها و مواد آشامیدنی یعنی سازمان غذا و دارو، ‌سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی دیگر به یک سناریوی تکراری تبدیل شده است تا جایی که با اعلام غیر‌مجاز و ناسالم بودن هر کدام از برندها یا خوراکی‌ها از سوی یکی از این مراجع، باید ظرف زمان کوتاهی چشم‌انتظار رد این مسئله از سوی یکی دیگر این سازمان‌ها باشیم.

حالا هم قرعه به نام آب معدنی دماوند افتاده و با وجود اینکه چندین روز از اعلام غیر‌سالم بودن و توقف خط تولید این آب معدنی از سوی سازمان غذا و دارو می‌گذرد اما روز گذشته سازمان استاندارد با اظهار‌نظری متناقض این آب معدنی را دارای بالاترین استاندارد دانست. این اظهار‌نظرها ضمن بدبینی جامعه نسبت به هشدارها و اعلام‌های تمام سازمان‌های متولی سلامت، خود مولد شایعه است و در نهایت این شبهه را به ذهن مردم متبادر می‌کند که پشت پرده‌های خاص و دست‌های پنهانی پشت این بازی‌های رسانه‌ای قرار دارد.

خمیر مرغ آغاز ماجرا

ماجرا از خمیر مرغ شروع شد؛ خمیری که در فرآورده‌های گوشتی نظیر سوسیس و کالباس به کار می‌رود اما سازمان غذا و دارو از ممنوعیت استفاده از این خمیر در فرآورده‌های گوشتی خبر داد. در برابر رسانه‌ای شدن این خبر اما سازمان دامپزشکی با تأکید بر اینکه اگر خمیر مرغ در شرایط استاندارد تهیه شود هیچ مشکلی برای سلامت فرآورده‌های گوشتی ایجاد نمی‌کند وارد میدان تناقض‌گویی شد. این ماجرا تا مدتی مردم و رسانه‌ها را به خود سرگرم کرده بود و سازمان استاندارد نیز موضعی نزدیک به وزارت بهداشت داشت.

رفته رفته وقتی این ماجرا جای خود را به سرخط‌های دیگر خبری می‌داد، سر و کله گوشت بوفالوی هندی به رسانه‌ها باز شد؛ گوشتی که از سال 92 واردات و استفاده از آن در فرآورده‌های گوشتی اتفاق افتاده بود اما این استفاده هنوز رسانه‌ای نشده بود. بر این اساس واردات گوشت بوفالوی هندی از زمانی حساسیت‌برانگیز شد که اظهارات دو قطب اصلی سلامت خوراکی‌ها و فرآورده‌های دامی در رابطه با آن شبهاتی را ایجاد کرد.

در حالی که به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور مجوز واردات گوشت بوفالو فقط برای تولید فرآورده‌های گوشتی حرارت‌دیده صادر شده، رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو گفته بود «‌‌فرآورده یا دامی را که سازمان دامپزشکی تأیید می‌کند، مطمئناً کیفیت و سلامت لازم را دارد ولی سؤال اینجاست که چرا مصرف آن منحصر به یک حوزه است؟»

خلاصه، این پرونده نیز بعد از مدتی جای خود را به تخلفات دیگری از این دست داد و می‌رفت تا فراموش شود که ماجرای آب معدنی دماوند و تخلفاتش از سوی رئیس سازمان غذا و دارو رسانه‌ای شد، تا جایی که بنا به تأکید دیناروند این آب معدنی اصلاً آب معدنی نیست و حتی آلودگی میکروبی دارد.

حالا مسلم بیات با اشاره به اینکه پس از اعلام غیراستاندارد بودن چند برند آب معدنی همانند «دماوند» از سوی وزارت بهداشت تمامی سوابق کیفی کارخانه دماوند مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در این آزمون‌ها بهترین آزمایشگاه‌هایی که دارای گواهینامه استاندارد بین‌المللی  ISO/IEC17025 هستند، مورد استفاده قرار گرفت و مشخص شد که فرآورده کارخانه مذکور کاملاً منطبق با استاندارد ملی ایران به شماره 6694 است و حتی فاکتور‌هایی هم که خارج از استاندارد توسط وزارت بهداشت بررسی شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت که خوشبختانه هیچ مشکلی در این زمینه هم وجود نداشت.

به گفته بیات طبق تفاهمنامه با وزارت بهداشت، قرار بود نتایج ارزیابی‌ها بالاخص در مواردی که نگرانی عمومی را در پی دارد، برای بررسی‌های بیشتر در اختیار یکدیگر قرار داده شود و متأسفانه این اتفاق در این قضیه رخ نداد.

وی خاطر‌نشان کرد: وزارت بهداشت خود یکی از دستگاه‌های شورای عالی استاندارد است و اگر فاکتوری را به تحقیق تشخیص دهد که به استاندارد ملی اضافه شود، باید به سازمان ملی استاندارد ایران اعلام شود تا از این طریق به استاندارد ملی اضافه شود و سپس مورد پایش و ارزیابی قرار گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو اما در واکنش به اعلام استاندارد بودن آب معدنی «دماوند» گفت: ممکن است این آب معدنی استاندارد گرفته باشد ولی هم‌اکنون سالم نیست و سلامتش مردود است. در نهایت با اظهاراتی که 180 درجه با هم تفاوت دارد، انگار همچنان قرار نیست آب خوش از گلوی مردم پایین برود.

منبع: جوان آنلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار