آلمان قوانین پذیرش پناهجو را سخت‌تر می‌کند

قرار است آلمان با اصلاح قوانین مهاجرت، تنها پناهجویان کشورهای جنگ‌زده را بپذیرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس 24، آلمان در گذشته از اختصاص میلیاردها یورو کمک به پناهجویان و پذیرش نیم میلیون آواره در سال خبر داده بود؛ اما شواهد نشان می‌دهد برخی از این مهاجران، آوارگان جنگی نیستند. از این رو، کشور آلمان می‌کوشد ساز و کار پذیرش پناهجویان را سخت‌تر کند.

توماس دی مایزیر، وزیر کشور آلمان در این خصوص گفت: ما می‌خواهیم به آوارگان غیر جنگی این پیام روشن را ارسال کنیم که به آلمان سفر نکنند. این افراد هیچ اقبالی برای پذیرش پناهندگی در آلمان ندارند و باید این کشور را ترک کنند.

همچنین برلین برای سهولت پذیرش مهاجران، آلبانی، کوزوو و مونته‌نگرو را به لیست کشورهای امن افزوده است. در شش ماه نخست سال 2015، نزدیک 40 درصد پناهجویان از طریق کشورهای حوزه بالکان وارد آلمان شده‌اند؛ درحالی که احتمال پذیرش درخواست پناهندگی آنها کمتر از یک درصد بود. 

آلمان پیشتر تدابیر بازِ سیاسی را برای پذیرش مهاجران سوری‌ اتخاذ کرده بود. این امر سبب بروز چالش در برخی کشورهای شرقی اتحادیه اروپا و بخصوص مجارستان شد و این کشور را واداشت مرزهایش را بر روی مهاجران ببندد.

پس از این اقدام، سیاست‌های مجارستان در قبال پناهجویان مورد انتقاد شدید افکار عمومی جهان قرار گرفت؛ اما بوداپست در حرکتی رو به جلو اظهار داشت پیشنهادی برای سهمیه‌بندی جهانی مهاجران در کنفرانس سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

بحران پناهجویان در اولویت نخست جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در این هفته قرار داشت. بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز چهارشنبه گذشته جلسه‌ای با موضوع بحران مهاجران برگزار کرد. نیمی از جمعیت آوارگان مربوط به جنگ داخلی در سوریه است. 

گروه جی 7 و کشورهای حوزه خلیج فارس دوشنبه همین هفته 1.8 میلیارد دلار به سازمان ملل متحد برای کمک به آوارگان سوری اختصاص دادند. بحران مهاجران زمانی شکل گرفت که هیچ نشانه‌ای از فروکش کردن ورود آوارگان به اروپا دیده نشد. براساس گزارش آژانس پناهجویان سازمان ملل، 515 هزار آواره در مدت کوتاهی وارد اروپا شدند. مهاجران با وجود تمامی خطرات و مشکلات، می‌کوشند خود را به اروپا برسانند.

گارد ساحلی ایتالیا در روزهای اخیر اعلام کرد در 11 عملیات مشترک، 1151 مهاجر را در آب‌های مدیترانه نجات داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار