گزارش اکونومیست:

رقابت برای دلربایی از آمریکا/ هند گوی سبقت را از چین ربود

مقامات عالی رتبه چین و هند درهفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل کوشیدند روابط خود را با آمریکا تقویت کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکونومیست، "نارندرا مودی" – نخست وزیر هند – و "شی جین پینگ" – رئیس جمهور چین – از فرصت هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای تقویت رابطه با آمریکا بهره بردند.

هر دوی این مقامات در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کردند، هر دو با باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – دیدار کردند و کوشیدند نظر مقامات بزرگترین شرکت های فن آوری آمریکا را به خود جلب کنند. نخست وزیر هند و رئیس جمهور چین همچنین کوشیدند در این سفر جایگاه دیپلماتیک خود را تقویت کنند.

نارندرا مودی تلاش کرد به آمریکایی ها نشان دهد تا چه اندازه داشتن یک متحد و دوست خوب حائز اهمیت است. شی جین پینگ نیز درصدد بود به همتایان آمریکایی خود ثابت کند این کشور همچنان دوست آمریکا است. با این وجود، هند در این رقابت موفق تر از چین عمل کرد؛ هر چند این کشور باید همچنان تلاش کند تا به جایگاهی که چین در جهان دارد دست یابد.

این نخستین دیدار شی جین پینگ از آمریکا بود. رسانه های چینی سفر رئیس جمهور این کشور را با نخستین دیدار دنگ ژیائوپینگ – سیاستمدار و رهبر جمهوری خلق چین -- از آمریکا مقایسه کردند و از اهمیت آن سخن گفتند.

سفر "شی جین پینگ" به آمریکا از این جهت اهمیت دارد که چین به حملات سایبری به سازمان های دولتی آمریکا متهم است. چین به دلیل اختلاف با کشورهای همسایه و آمریکا در خصوص دریای جنوبی چین، روابط سردی با این کشورها دارد.  

از این رو، رئیس جمهور چین کوشید از فرصت به وجود آمده برای جلب رضایت مقامات آمریکایی بهره برد؛ تا جایی که اعلام کرد مخالف حملات سایبری چین به سازمان های دولتی آمریکا است. 
وی همچنین به مقامات آمریکایی اطمینان داد جزایر مصنوعی دریای جنوبی چین را به پایگاه های نظامی تبدیل نمی کند. رئیس جمهور چین همچنین اظهار داشت قصد ندارد ارزش یوان – پول رایج این کشور – را بار دیگر کاهش دهد. 

شی جین پینگ اعلام کرد چین سهم خود را برای مبارزه با تغییرات آب و هوا ایفا خواهد کرد. آمریکا و چین بیانیه مشترکی را در خصوص تغییرات آب و هوا منتشر کردند. 

وزرای دفاع آمریکا و چین همچنین تفاهم نامه همکاری برای جلوگیری از برخورد جنگنده های نظامی امضا کردند. با وجود این تفاسیر، رئیس جمهور چین نتوانست اعتماد آمریکایی ها را جلب کند؛ چرا که به باور آمریکایی ها، چین حالت تهاجمی به خود گرفته است. 

نخست وزیر هند نیز تا حدودی محدودیت های رئیس جمهور چین را داراست؛ به این دلیل که آمریکایی ها به وعده های ناراندرا مودی در خصوص اصلاحات اقتصادی این کشور اعتمادی ندارد.
با این وجود، هند می تواند از اختلاف چین با کشورهای همسایه و آمریکا در خصوص دریای جنوبی چین بهره ببرد و زمینه همکاری را با آمریکا فراهم کند. چرا که هند می تواند جایگزین مناسبی به جای هند برای آمریکایی ها باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۴
هند میتواند جایگزین مناسبی برای هند باشد؟
اخر متن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۸ مهر ۱۳۹۴
اینکه همون برنامه انتقال تکنولوژی۲۰۲۵ ه.
آخرین اخبار