قالیباف: در جذب توریست وضع خیلی بدی داریم/ سلطانی‌فر: سهم ایران از گردشگران خارجی افزایش یافته است

علی‌رغم ظرفیت‌های بالای تاریخی و فرهنگی، گردشگری ایران از اهداف چشم‌انداز 20 ساله توسعه عقب است.

قالیباف: در جذب توریست وضع خیلی بدی داریم/ سلطانی‌فر: سهم ایران از گردشگران خارجی افزایش یافته استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران از نظر اقلیمی و تنوع جانوری یک کشور شبه‌قاره‌ای محسوب می‌شود به همین منظور و با توجه به جاذبه‌های جغرافیایی، فرهنگی و باستانی متنوعی که دارد به عنوان یکی از 10 کشور اول جهان از نظر جذابیت‌های گردشگری به حساب می‌آید.

کشور ایران ترکیبی گوناگون از فرهنگ، زبان، قومیت، زیست‌محیطی و اقلیمی است کشوری که در خطه‌ای از آن گرمای 50 درجه را می‌توانید تجربه و در گوشه‌ای دیگر و البته در همان زمان دمای 5 درجه زیرصفر وجود دارد در همین راستا و با توجه به موقعیت‌های مطلوبی که در کشورمان وجود دارد می‌توان نهایت بهره را برد و برای جلب گردشگران از کشورها ومناطق مختلف و به منظور درآمدزایی و کارآفرینی برای خیل عظیمی از جوانان این مرزوبوم برنامه‌ریزی کرد.

استفاده صحیح از مزیت‌های گردشگری در ایران

کشور ایران به جهت مزیت‌های نسبی در حوزه گردشگری جزء چند کشور اول دنیا محسوب می‌شود و ضروری است که این مزیت‌ها به خوبی و طرز صحیح عرضه شود.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران در خصوص اهمیت گردشگری و لزوم توجه به این مسئله می‌گوید: با توجه به این که امروزه در شرایط بحرانی حوزه محیط‌زیست به سر می‌بریم از یک سو برای رشد اقتصاد نیازمند حرکت اقتصاد هستیم و از یک طرف محیط‌زیست از اوجب واجبات است که در این میان یک پارادوکس جدی وجود دارد اما گردشگری می‌تواند با کمترین حاشیه در این زمینه به ما کمک کند.

با توجه به مزیت‌های فراوانی که در حوزه‌ی گردشگری در کشور وجود دارد، در هر مجموعه و کشوری هرچه این مزیت‌ها بیشتر و منحصر به فردتر باشد قدرت آن مجموعه را بالاتر می‌برد ما در حین این که در جذب توریست و توریست وضع خیلی بدی داریم، اما از بعد مزیتی که در کشور وجود دارد یک مزیت استثنایی برای توریسم در ابعاد مختلف برخوردار هستیم که اصلاً از این مزیت‌های نسبی خودمان استفاده نمی‌کنیم و با توجه به نبود زیرساخت‌های گردشگری در حوزه حمل و نقل، هتل، آموزش، استانداردسازی و ... مشکلاتی وجود دارد اما می‌توان با برنامه‌ریزی و ارائه راه‌حل‌های مناسب تا حدودی مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد را کنترل و برطرف کرد.

همکاری همه دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی در حوزه گردشگری

صنعت گردشگری به دلیل افزایش روزافزون مقاصد گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این مناطق، تبدیل به عاملی کلیدی در پیشرفت اجتماعی و اقتصادی از طریق ایجاد مشاغل و تشکیلات اقتصادی و درآمدهای حاصله از توسعه‌های زیرساخت‌ها شده است.

مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری می‌گوید: توسعه گردشگری، به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته، عامل مؤثری درمقابله با فقر، کاهش بیکاری و باعث رونق اقتصادی و افزایش رفاه اجتماعی می‌شود صنعت گردشگری نوعی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم خارجی است و در کلیه‌ی بخش‌های اقتصادی، اثرات توسعه‌ای دارد و رسیدن به موفقیت بالا در زمینه‌ی گردشگری باید همه‌ی دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و بخش‌های مختلف خصوصی و آحاد جامعه فعال با یکدیگر همکاری داشته باشند.

گفتنی است، متأسفانه علی‌رغم ظرفیت‌های بالای تاریخی، فرهنگی، طبیعی و تنوع اقلیمی وجود جاذبه‌های متنوع و متعدد، گردشگری ایران در فاصله ‌سال‌های 83 تا 92 از رشد قابل قبولی برخوردار نبوده است، امید است مسئولان مربوطه اقدامات لازم را برای جذب توریست در حوزه‌ی گردشگری انجام دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: جاذبه‌ ، موقعیت ، مزیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار