مشهد؛

کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی گنجینه نسخ خطی با موضوع غدیر

بیش از 30 نسخه خطی نفیس با موضوع غدیر خم در گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رئیس ادارۀ مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی با بیان اینکه این مرکز بیش از 30 نسخه خطی با موضوع غدیر نگهداری می کند، گفت: اثری به عنوان "کشف المهم فی طریق خبر غدیر خم" به صدور قطعي حديث غدير از پيامبر(ص) پرداخته و با اثبات اين مطلب، ولايت اميرالمؤمنين علي عليه‌السلام و اينکه ايشان خليفه اول بعد از پيامبر است، ثابت مي‌شود.

سید محمدرضا فاضل هاشمی با بيان اينکه اين کتاب به قلم «هاشم بن السید سلیمان الحسینی البحرانی» به زبان عربي تأليف شده است، افزود: نسخه‌ای از این اثر در سال 1011 قمری توسط «عبدالرحیم محمد طالَوی دمشقی» از علمای قرن یازدهم نوشته شده است و نسخه ديگر آن توسط «محمد بن یوسف» در سال 1101 قمری تالیف و وقفی میرزا رضاخان نائینی است.

وي تصریح کرد: نويسنده در اين کتاب، تواتر حديث غدير را از طريق فريقين ثابت نموده به طوري که هيچ شکي براي کسي باقي نمي‌ماند.

رئیس ادارۀ مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی همچنین به اثر دیگری بها عنوان "عُمدة عُيون صِحاحِ الأخبار في مناقب إمام الأبرار" مشهور به "العُمدَه" اشاره کرد و گفت: این اثر در سال 1062 قمري و در مناقب اميرالمؤمنين علي عليه‌السلام و برخي از اهل بيت پيامبر صلوات‌الله عليه کتابت شده است.

فاضل هاشمی شیوهنگارش اثر را به شيوه حديثي يحيي بن حسن اسدي حلي معروف به ابن بطريق عنوان کرد و افزود: نويسنده در اين کتاب، نزديک به هزار روايت را در فصول متعدد جمع آوری کرده و درباره شأن و مقام امام علي عليه‌السلام از ديدگاه قرآن و روايات بحث نموده است.

وی موضوع کتاب "تحفه صفویه در اصول و فروع دينيه" مشهور به "تحفه صفويه" را در اصول و فروع مذهب شيعه اعلام کرد و گفت: این کتاب در سال 1087 قمری توسط زین العابدین خادم حسینی تالیف و در يک مقدمه، سه باب و يک خاتمه خلاصه شده است.

رئیس ادارۀ مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی همچنین به آثار "عبقات الأنوار فی مناقب الائمه الأطهار" تألیف علامه «میر حامد حسین» از شاهکارهای علمی و اعتقادی شیعه که اهدایی مقام معظم رهبری است، اشاره کرد و گفت: این کتاب دارای دو منهج و هر منهج نیز مشتمل بر مجلّداتی چند است. مجلد اول از منهج دوم، در مورد حدیث غدیر است. مؤلف این کتاب شگفت‌انگیز را در مناقب ائمه اطهار و در جواب کتاب ضدّ شیعی "تحفه اثنا عشریه" نوشته است.

در گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی ترجمه های منظومي از خطبه غدیر وجود دارند که قدیمی ترین آن متعلق به قرن دوازدهم است و با خط نستعليق يازده سطري در 52 ورق کتابت شده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.