هنرمندان درباره حادثه منا چه واکنشی نشان دادند؟

حادثه مرگبار منا در مراسم حج امسال، اتفاقی بود که هنرمندان کشورمان هم به عنوان سرمایه‌های فرهنگی در مورد آن واکنش‌هایی داشتند.

هنرمندان درباره حادثه منا چه واکنشی نشان دادند؟به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنرمندان به عنوان سرمایه‌های فرهنگی یک جامعه می توانند بستری مناسب برای پیگیری فرهنگی امور مختلف در جامعه را فراهم کنند. در پی وقوع حادثه مرگبار منا، واکنش هایی را ازسوی بسیاری از مقامات و حتی مردم عادی کشورمان شاهد بودیم. در مورد این اتفاق با برخی از هنرمندان عرصه تصویر کشورمان به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:


دولت عربستان باید در خصوص فاجعه منا پاسخگو باشد

عبدالحسین برزیده کارگردان سینما در خصوص فاجعه منا گفت: در ابتدا باید اظهار تأسف کنم و دوم اینکه دردناک بودن این ماجرا اینقدر زیاد است که فرقی نمی‌کند برای عضوی از خانواده ما یا دیگران اتفاق افتاده است.

وی افزود: در فاجعه منا فقط خانواده‌های ایرانی داغدار نشدند بلکه همه افراد مؤمنی که برای مراسم عبادی با دلی خوش به خانه خدا رفتند قربانی بی‌برنامگی و حماقت سعودی‌ها شدند.

وی ادامه داد: به بازماندگان مؤمنانی که به  بهترین و جذاب‌ترین سفر در طول عمر خود رفتند و این سفر به تلخ‌ترین و یکی از فاجعه بار‌ترین سفر‌ها تبدیل شد تسلیت عرض می‌کنم.

برزیده عنوان کرد: خبر‌هایی که از عربستان به گوش می‌رسد بسیار دلخراش است چون غیر از کشته شدن افراد، بسیاری از‌ آنها در غربت مفقود شدند که امیدوارم خبر‌های خوبی از آنها به ما برسد.

کارگردان «مزار شریف» عنوان کرد: سعودی‌ها حتی با همسفران و بازمانده‌های قربانیان در آنجا بدرفتاری کرده و آنها را مورد آزاد و اذیت قرار می‌دهند که این ناراحت کننده و جای تأسف دارد.

برزیده بیان کرد: همه ما به خصوص سینماگران باید با تجمع و اظهار همدردی، با بازماندگان طلب رسیدگی جدی به این موضوع کنیم، البته طی صحبت‌هایی که بین ما ردو بدل شد قرار به این است که بچه‌های خانه سینما با اقدامات عملی یعنی ساخت فیلم مستند موضع‌گیری خود را نسبت به فاجعه منا انجام دهیم.

وی عنوان کرد: با ساختن فیلم مستند و دیگر کار‌های هنری می‌توان تا حدودی ماهیت فاجعه منا را روشن کرد و امیدوارم با مشخص شدن حقیقت و البته با فشار روی دولت عربستان آنها مسئولیت این فاجعه مرگبار را بپذیرند. 

برزیده اظهار داشت: هنرمندان می‌توانند با فرهنگ‌سازی صحیح جلوی تکرار فجایعی مانند منا را بگیرند و در حال حاضر به طور جدی از دولت عربستان بخواهند که پاسخگو باشد.

همه دنیا باید خاندان بی‌رحم آل سعود را بشناسند

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده سینما در خصوص اتفاقات اخیر در عربستان و کشته شدن هموطنان ما و دیگر مسلمانان کشور‌های دنیا گفت: در ابتدا خدمت همه درگذشتگان و همه مسلمانان جهان تسلیت عرض می‌کنم و بحث بعد اینکه فیلمسازان ما باید با کار‌های فرهنگی مناسب جلوی رفتن تکراری را بگیرند،‌ یعنی می‌توان در فیلم‌های خود بگوییم که اگر قرار است فردی برای بار دهم به حج برود می‌تواند این هزینه را جای دیگری مانند مخارج زوج‌های جوان خرج کند.

وی افزود: حجاجی که برای چندمین بار به خانه خدا می‌روند باید متوجه شوند نباید این پول‌ها را به خاندان آل سعود که وحشیانه در یمن شیعیان را می‌کشند و یا از طرفی داعش را حمایت می‌کنند، ببرند. این موضوع جای تأسف دارد و من به عنوان یکی از کوچکترین عضو هنری این کشور از مردم عزیزمان خواهش می‌کنم آن چیزی که وظیفه شرعی و واجب و جزو اصول دین است را یک بار انجام دهند.

علی‌اکبری بیان کرد: به طور قطع یکی از ماندگارترین کار‌هایی که می‌توان انجام داد، ساخت مستند‌هایی است که فاجعه منا را به تصویر بکشد چون به اندازه کافی تصویر و راش داریم و با یک بازسازی جزیی می‌توانیم یکی از مستند‌های واقعی که قابل عرضه در مجامع بین‌المللی است را بسازیم تا در پی آن با معرفی کامل خاندان آل سعود مردم جهان متوجه شوند با چه خاندان خودخواه و مسلمان کشی روبرو هستند.

وی عنوان کرد: خاندان آل سعود آنقدر بی‌رحم هستند که حاضر شدند ولیعهد شان با ماشین به رمی‌ جمرات تشریفات فرما شود اما مسلمانان بی‌گناه کشته شوند، در کال وقت حکومت آنها به سر رسیده و ما نیز باید کمک کنیم آنها از سر راه و حاکمیت کنار بروند.

علی اکبری در پایان خاطرنشان کرد: اهالی سینما نیز باید با ساخت فیلم و سریال جنایات خاندان آل سعود را که بی‌شرمانه بر حرم امن الهی حکومت می‌کنند به تصویر بکشند.

حمایت همه جانبه تابش در خصوص فیلم‌سازی با موضوع فاجعه منا

علیرضا تابش رئیس بنیاد سینمایی فارابی  در خصوص کشته شدن حجاج در عربستان گفت: در ابتدا خدمت ملت شریف ایران و خانواده‌های عزادار حجاج در حادثه فاجعه بار منا تسلیت عرض می‌کنم و حقیقت این است که سینمای ایران طی دهه‌های گذشته این ظرفیت را از خود نشان داده که در فاجعه‌های ملی و حوادثی که برای مردم ایران پیش آمده کنار آنها باشد،‌واکنش نشان داده و با آنها همدردی کنند.

وی افزود: این حس همدردی که امروز در بین اهالی شریف سینمای ایران شاهد آن هستیم برای این است که بگوئیم مردم شریف ایران ما کنار و در غم شما شریک هستیم و به نظر من سینمای ایران می‌تواند و این توان را داشته که در رخداد‌های ملی، مذهبی و... به شکلی هنرمندانه و متعهدانه در آثار سینمایی که در حال تولید شدن است به نوعی واکنش نشان داده و ظرفیت خودش را ابراز کند.

تابش عنوان کرد: سینمای مستند ما این ظرفیت را دارد که بخشی از آلام مردم و اتفاقات تلخی که در پی فاجعه منا افتاد را به تصویر بکشد ما نیز در بنیاد فارابی،‌مرکز سینمای مستند تجربی و سازمان سینمای وزارت ارشاد اعلام آمادگی می‌کنیم تا به سوژه‌های خوب و ارزشمند در این چنین حوزه‌هایی بپردازیم و حمایت‌های لازم را انجام دهیم.

حادثه منا ابهام برانگیز است

رضا میر‌کریمی کارگردان و مدیر عامل خانه سینما در خصوص حادثه فاجعه بار منا و وظیفه سینماگران در قبال این جریان گفت: همانطور که می‌دانید در یک آئین با اهمیت مسلمانان، ‌حادثه‌ای هولناک اتفاق افتاده که جای تأسف دارد و متأسفانه اطلاعات ناقص و تلخی از اینکه امداد رسانی‌ها به موقع نبوده به گوش می‌رسد.

وی افزود: بسیاری از مسائل فاجعه منا ابهام برانگیز است و باید مشخص شود و ما یعنی جامعه هنری دور هم جمع شدیم تا بگوئیم تا نسبت به انی چنین موضوعاتی بی‌اعتنا نیستیم.

وی ادامه داد: کسانی که مسئول مستقیم فاجعه منا هستند نمی‌توانند با بی‌اعتنایی از کنارش رد شود و باید جوابگو باشند، ‌ما اهالی سینما نیاز با پایداری در کنار و همراه بازماندگان این حادثه هستیم و اجازه خواهیم داد صدای آن‌ها از طریق ما به جاهایی مانند سازمان ملل که مسئول رسیدگی هستند، برسد.

میرکریمی عنوان کرد: با دیدن اخبار اتفاقات منا هنرمندان، سینماگران، آهنگ‌سازان، خانه تئاتر و... با اقدامی خود جوش دور هم جمع شدیم و از سازمان ملل و دیگران می‌خواهیم که به این موضوع رسیدگی و حقیقت ماجرا مشخص شود.

این کارگردان در خصوص ساختن فیلم درباره فاجعه منا اظهار داشت: در حال حاضر نمی‌توان راجع‌به این موضوعات صحبت کرد چرا که فیلم‌سازی باید در بستر زمان و شرایط واقعی خودش شکل بگیرد اما همین قدر بگویم که برخی مستند‌سازن ابراز علاقه کردند تا به محل حادثه بروند و از شاهدان عینی مستند تهیه و فیلم بسازند که حداقل مشخص شود حادثه به چه شکلی اتفاق افتاده است اما متأسفانه همکاری برای اعزام این دوستان از طرف سعودی انجام نشد از آن بدتر این است که اگر مدتی از این  فاجعه بگذرد  ممکن است نتوانیم فیلمی دقیق و مستندی خوب ساخت.

سوء مدیریت حکام عربستان فاجعه منا را آفرید

سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما در خصوص کشته شدن فاجعه مرگبار منا گفت: در درجه اول خدمت بازماندگان این فاجعه غم‌انیگز تسلیت عرض می‌کنم و به نظرم قضیه این فاجعه را می‌توان از دو منظر مورد توجه قرار داد یکی سوء مدیریت حکام عربستان و بحث دوم توطعه‌ای که مطبوعات آنها به آن می‌پردازند ام بیشتر بحث سوء مدیریت در جریان منا حاکم است.

وی افزود: از زمانی که دولتمردان جدید عربستان سر کار آمدند مرتکب اشتباهات زیادی شده‌اند یعنی هم درون حکومت خودشان درگیر بحران سوء مدیریت هستند و هم در سیاست خارجی کج راه می‌روند که دلیل اصلی آن روی کار آمدن آدم‌های ناپخته است.

ساداتیان عنوان کرد: با حاکمیت حال حاضر عربستان فاجعه منا را اولین و آخرین حادثه هولناک نخواهد بود چنانچه طی شش ماه گذشته و در سیاست خارجی خود بلاهای بی‌شماری را بر سر کشور یمن آورده‌اند که باید به آنها گفت اگر این نمونه تجاوزات جوابگو بود طی حدود 70 سال گذشته اسرائیل نسبت به تجاوزات خود در فلسطین به موفقیت می‌رسید.

ساداتیان اظهار داشت: تعجب می‌کنم که کشور عربستان از طرفی خودش را خادمین شریفین معرفی کرده و از سویی با سوء مدیریت غیر از جهان اسلام دنیا را متأثر می‌کند.

وی در خصوص ساختن فیلم با موضوع فاجعه منا بیان کرد: به نظر من این گونه برخورد کردن انفعالی است و عموماً کارهای انفعالی جواب نمی‌دهد،‌باید با گذشت زمان و روشن شدن ابعاد قضیه و سر فرصت با ساختن فیلم‌های مستند به این‌گونه مسائل پرداخت.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار