لاریجانی: دولت و مجلس پیگیر فاجعه منا هستند

رییس مجلس گفت: به طور حتم حادثه منا در خاطره همه مسلمانان به ویژه ایرانیان خواهد ماند؛ همچنین سعودی ها با این عملکردشان حیثیت خود را درجهان اسلام تخریب کردند و ما در دولت و مجلس پیگیر این موضوعات هستیم.

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران علی لاریجانی روز پنجشنبه در آیین افتتاح پروژه مجتمع آبرسانی در روستای شهدای سلفچگان قم ، با اشاره به مشکلات و معضلات منطقه ای به ویژه مساله تروریسم افزود: ضایعه منا و جانباختن هزاران نفر از مسلمانان وجدان همه ایرانیان را جریحه دار کرده است، زیرا بر اساس آمارهای جدید بیش از 400 نفر از حجاج ایرانی و بیش از پنج هزار نفر از مسلمانان در حادثه منا کشته شدند.

وی ادامه داد: به طور حتم فاجعه منا بسیار غم انگیز است و سعودی ها در این زمینه همچنین در کنترل این حادثه و پس از این واقعه بسیار بد عمل کرده اند، از طرفی دیگر شاهد بودیم که دولت عربستان حتی در مساله نگهداری پیکر حجاج نیز بد عمل نمودند.

وی اضافه کرد: دولت عربستان برای اعزام این پیکرها به ایران یک سری دردسرهایی را ایجاد کرد، البته تیمی به ریاست وزیر بهداشت به عربستان اعزام شده و برای حل موضوعات تماس های مکرری به وجود آمده و امیدواریم موضوعات به سرانجام برسد.

* خطوط قرمز تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان حفظ دانش و دستاوردهای هسته ای بود
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 و تدوین سند برجام، یادآور شد: مساله اصلی ما در مذاکرات این بود که هم دانش هسته ای و دستاوردهای آن باقی مانده و هم تحریم ها برداشته شود که این سیاست و تفکر درستی است.

وی ادامه داد:البته سند برجام هم اکنون درمجلس درحال بررسی است و مراحل پایانی خود برای تصمیم گیری را طی می کند.

وی تصریح کرد: مردم باید توجه کنند و این را بدانند که دغدغه همه در موضوع هسته ای این بود که دانش و دستاوردهای هسته ای حفظ شده و زمینه توسعه دانش در این زمینه فراهم شود و یکی از محورهای اصلی و خطوط قرمز تیم مذاکره کننده در مذاکرات این بوده است؛ البته این سند پیچیدگی های خاص خود را داشته و برای فهم درست، دقت نظر می خواهد.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد: این مسیر حل شود تا مجلس در برنامه ششم توسعه بتواند گام بلندی را برای آبادانی کشور بردارد؛ چراکه به هر میزانی که واحدهای صنعتی و تولید کشور رشد پیدا کند به تبع آن بازار کار به وجود می آید.

وی با اعلام اینکه مقوله سرمایه گذاری یکی از محورهای اصلی برنامه ششم توسعه است، تصریح کرد: ما در نظر داریم که منابع اعتباری را برای پشتیبانی از تولیدکنندگان اختصاص دهیم، زیرا حمایت از تولید موجب افزایش ثروت در کشور، رفع بیکاری، افزایش قدرت اقتصادی می شود.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اهداف برنامه ششم توسعه، کوچک و چابک شدن بدنه دولت است، افزود: به طور حتم هر چه طول و عرض دولت بیشتر شود اعتبارات و درآمدهای کشور به مردم نمی رسد؛ از این رو در برنامه ششم توسعه، حمایت از تولید کشور و اصلاح ساختار از مهمترین محورهای برنامه محسوب می شود، زیرا بر اساس چشم انداز باید رشد هشت درصدی داشته باشیم.

رییس قوه مقننه ادامه داد: متاسفانه در شرایط کنونی رشد اقتصادی صفر و حتی منفی است، البته سال گذشته رشد اقتصادی مثبت شد اما رکود بر این مساله تاثیر گذاشت.

لاریجانی بر لزوم حمایت از بخش تولید به ویژه بخش کارآفرینی تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی شاهد هستیم که در برخی بخش ها در استان قم جوانان استعدادهای خوبی را به نمایش گذاشته اند به طور مثال در بخش هایی مانند کشاورزی، دامپروری و صنعت این موضوعات نمایان است.

وی با اعلام اینکه اولویت اصلی کشور حمایت از تولید و مباحث اقتصادی است، تصریح کرد: به طور حتم اموری مانند فعالیت های سیاسی، فرهنگی و دیپلماسی باید به این حوزه کمک کند از این رو مهمترین نگرانی و دغدغه کشور مسئله اقتصادی بوده و بقیه موضوعات حول این مسئله است.

وی با اعلام اینکه در شرایط کنونی مهمترین مساله کشور موضوعات اقتصادی به ویژه بیکاری است، تصریح کرد: به طور حتم تا زمانی که در روستاها و شهرها سرمایه گذاری صورت نگیرد نمی توانیم به حل مشکلات اقتصادی و به تبع آن رفع بیکاری کمک کنیم.

لاریجانی ادامه داد: در سال های گذشته به خاطر شرایط کشور از جمله تحریم های ظالمانه و سوء مدیریت مدیران روند توسعه کشور کند شد، اما امیدواریم به دستورات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، رونق بار دیگر به تولید، اقتصاد و بخش های کشاورزی و صنعت برگردد تا در نهایت اشتغال جوانان ایجاد شود.

وی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی و صنعت به ویژه در حوزه حمایت های بانکی، کم آبی و سرمایه در گردش، ابراز امیدواری کرد: با برنامه ریزی درست مسوولان و با توجه به اقتصاد مقاومتی این مشکلات رفع شود.

وی به مساله بحران کم آبی در کشور به ویژه استان قم اشاره و تصریح کرد: مساله آب برای کل کشور به ویژه استان قم به موضوعی بحرانی و خاص تبدیل شده؛ البته ما از سال های پیش پیگیری های لازم را برای انتقال آب از سرچشمه های رودخانه دز انجام داده ایم و خوشبختانه تقریبا کار این پروژه به اتمام رسیده است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تنها مقداری کار عمرانی در رابطه با سد کوچری باقی مانده که آن هم با برنامه ریزی وزارت نیرو به اتمام می رسد تا در هنگام وقوع سیلاب بتوانیم آب مورد نیاز منطقه را ذخیره کنیم؛ در شرایط کنونی استان قم از یک ذخیره آب پایدار برخوردار است.

وی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر اختصاص اعتباری حدود 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی جهت آبرسانی به روستاها، گفت: در شرایط کنونی مشکلات دولت از نظر مالی زیاد است، اما انشاالله تلاش می کنیم که این اعتبارات اختصاص یابد.

وی همچنین با تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید غدیر خم، گفت: این عید، عیدی ممتاز برای همه مسلمانان بوده و منشا وحدت برای امت اسلامی و یافتن صراط مستقیم است.

رییس قوه مقننه ادامه داد: غدیر خم راه روشنی را برای مسلمانان مشخص کرده و اگر همه به آن تمسک کنند، سعادتمند می شوند.

پروژه مجتمع آبرسانی روستای سلفچگان قم به طول 19 کیلومتر و با اعتباری بالغ بر 9 میلیارد تومان اجرایی شده است.

بخش سلفچگان به مرکزیت شهر سلفچگان در مرکز کشور و در محدوده جغرافیائی استان قم قرار گرفته است، این بخش دارای یک شهر و 40روستا می باشد.

افتتاح نخستین و بزرگ ترین مرکز داده علوم اسلامی با عنوان 'امین' در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور در قم و همچنین دهکده تفریحی صبا در بخش خلجستان قم از دیگر برنامه های لاریجانی دراین استان بود.

انتهی پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار