باشگاه خبرنگاران جوان از "سخنرانی اوباما در 5 دوره سازمان ملل" گزارش می‌دهد:

رقابت "جنگنده‌های روسیه و آمریکا" در آسمان سوریه؟! + جدول

2015 ؛ سال نگرانی اوباما درباره "فدراسیون روسیه" است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  "باراک اوباما" رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا  در 5 سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل آمده و اظهارات متفاوتی را مطرح کرده که دامنه آن از ایران و مسئله هسته‌ای، اسرائیل، روسیه، فلسطین، اقتصاد، تروریسم، آب و هوا، سوریه و .... متفاوت بوده است.


در نموداری که اخیرا منتشر شده،  کلید واژه‌های اوباما در سخنرانی‌هایش حد فاصل سال‌های 2010 تا 2015 آمده که در چه کلماتی و حد فاصل چه سال‌هایی پر تکرار بوده است که تحلیل این نمودار نشان می‌دهد اوباما در سال 2015 بیشتر نگران چه موضوعاتی است.





رقابت جنگنده‌های روسیه و آمریکایی در آسمان سوریه؟! + جدول



امسال که سال 2015 بوده اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل در محورهای سوریه، اشتغال جوانان، ایران، کوبا و صحبت‌هایی ضد بشار اسد و چاره جویی برای بحران سوریه  رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا سخنانی را مطرح کرده است.



**بازخوانی سخنرانی اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ما تلاش‌های بسیاری را برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی جدید انجام دادیم. نظام برابری موجود، مهم‌ترین دستاورد سازمان ملل بوده و  ارزش‌های سازمان ملل در بسیاری از کشورها به دلیل وقوع جنگ شکست خورده است.


وی همچنین همکاری با «بشار اسد،» رئیس‌جمهور قانونی سوریه، برای مبارزه با تروریست‌ها را مورد تمسخر قرار داد و با تکرار ادعاهی بی‌اساس خود افزود: «اسد مردم خود را بمباران می‌کند.»


اوباما در ادامه گفت: جریاناتی وجود دارند که می‌توانند ما را به عقب بازگردانند. برخی قدرت‌ها قوانین خود را با زور تحمیل می‌کنند. جهان چند قطبی شده و  شرایط کنونی، ممکن است جهان را به سمتی خطرناکتر سوق دهد.


رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد؛ هیچگاه در دفاع از کشور و متحدان خود تردید نخواهم کرد حتی اگر شده با زور.‎ برخی از قدرت‌ها از طائفه گرایی برای ایجاد آشوب در جهان و برهم زدن امنیت آن سوء استفاده می‌کنند. هیچ یک از اعضای سازمان ملل نمی‌تواند خود را از خطر تروریسم مصون بدانند.



رقابت جنگنده‌های روسیه و آمریکایی در آسمان سوریه؟! + جدول


وی افزود؛ سربازانمان را از عراق و افغانستان بازگرداندیم. خشونت راه حل خوبی برای حل مشکلات نیست و در استفاده از قوی‌ترین ارتش جهان برای حمایت از متحدان خود در جهان تردید نخواهم کرد؛  باید با افراطی‌گری در جهان مبارزه کنیم و با زور نمی‌توان عدالت را در جهان برقرار کرد. دستاورد استفاده از زور موقتی است و پایدار نخواهد ماند.


باراک اوباما در ادامه سخنرانی خود در سازمان ملل اعلام کرد؛ آمریکا نمی تواند به تنهایی مشکلات جهان را حل کند. ما از حمله خود به عراق درس سختی گرفتیم؛ و آن اینکه با زور و بدون همکاری دیگران نمی توان ثبات و امنیت را برقرار کرد. اینکه دیگران را شیطان خطاب کنیم ما را به عقب باز می‌گرداند. جهان زمانی امن خواهد شد که همکاری بر جنگ پیروز شود. ما در جهان یکپارچه‌ای زندگی می‌کنیم و موفقیت هر کدام از ما وابسته به دیگران است.


وی گفت: اگر نتوانیم همکاری مؤثری با هم داشته باشیم، عواقب خطرناکی در انتظار ما خواهد بود. آمریکا نیز از این امر مستثنی نیست.‎


اوباما تاکید کرد؛ قانون و توافق موفقیت آمیز است؛ مانند آنچه درخصوص ایران انجام شد. توافق با ایران این کشور را از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای بازمی دارد.‎ اجرای توافق با ایران ما را از جنگ دور می‌کند. حصول توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به معنای پیروزی دیپلماسی است. ملت ایران فرصت‌های بسیاری در آینده خواهد داشت. ایران تاریخی غرورآفرین دارد.


وی درخصوص بحران اوکراین افزود؛ برای جهان بهتر بود که روسیه در قبال اوکراین دیپلماتیک رفتار کند. ما نمی‌خواهیم روسیه را منزوی کنیم؛ ما می خواهیم روسیه قوی باشد و با یکدیگر برای برقراری صلح در جهان همکاری کنیم. حل بحران‌ها نیازمند راه‌های دیپلماتیک است.

وی درباره کوبا نیز گفت: سیاست منزوی کردن کوبا، نتیجه نداد و به همین خاطر سیاست خود را تغییر دادیم. کنگره باید تحریم های کوبا را لغو کند و ادامه این تحریم ها ممکن نیست.


اوباما درخصوص داعش نیز اشاره کرد، بر شکست داعش عزم راسخ داریم و برای حل بحران سوریه با همگان همکاری می کنیم. تروریسم خواندن اسلام، نادانی است. برای همکاری با ایران و روسیه به منظور حل بحران در سوریه آمادگی داریم‎.

رئیس جمهور آمریکا گفت: به حمایت‌های مالی خود از پناهجویان ادامه می‌دهیم و ما بزرگترین حامی پناهجویان هستیم‎.
 
 

**نگرانی اوباما درباره مسئله هسته‌ای و جنگ جدید در غرب آسیا برطرف شد

اوباما در سخنرانی خود معتقد بود که آمریکا از یک جنگ جدید جلوگیری کرد. به نظر می‌رسد منظور رئیس جمهور آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به نتیجه در برنامه جامع اقدام مشترک  است که 7 کشور به یک نقشه راه درباره موضوع هسته‌ای رسیدند و جنگی که قرار بود رخ دهد با توجه به جمع بندی وین  دیگر رخ نداد.



  رقابت جنگنده‌های روسیه و آمریکایی در آسمان سوریه؟! + جدول



** 2013؛ سال نگرانی اوباما درباره "موضوع هسته‌ای وایران " و "سوریه" بود

اگر به "دو کلید واژه هسته ای و ایران" نگاه کنیم  می بینیم که از سال 2014 کلمه هسته ای  از 4 مرتبه به 5 مرتبه در سال 2015 رسیده و نسبت به سال 2013 که 12 مرتبه "موضوع هسته ای" از سوی اوباما تکرار شده بیش از 2 برابر کاهش یافته است. این یعنی اینکه سال 2013 اوباما درباره موضوع هسته‌ای بسیار نگران بوده اما در سال جاری با توجه به رسیدن 7 کشور به یک نقشه راه نگرانی اوباما کاهش محسوسی یافته است.


نکته دیگری که قابل مطرح بوده اینکه اوباما در سال 2013 ، 26 مرتبه نام ایران را به زبان آورده اما در سال جاری 15 بار نام ایران را تکرار کرده و در سال 2011 ، 2 مرتبه نام ایران را مطرح کرده که در "کلید واژه ایران" سال 2013 ؛ سال نگرانی درباره مسائل مربوط به ایران برای اوباما بوده است.   


در سال جاری اوباما به موضوع سوریه اشاره کرده و مدعی شده می‌توان با یک اقدام موثر با همکاری  ایران و روسیه مشکل سوریه را حل کرد.   اوباما در سال 2010 هیچ نگرانی خاصی درباره سوریه نداشته اما در سال 2015 نگرانی های بسیاری درباره موضوع سوریه دارد که 8 بار کلمه سوریه را به زبان آورده است. سال 2013 اوباما نگرانی‌های بسیاری درباره موضوع سوریه داشته و 20 بار از کلمه سوریه استفاده کرده، ضمن آنکه در سال مذکور ائتلاف آمریکایی با تمام قوا قصد داشت به سوریه حمله کند که نشان می‍‌دهد سال جدید با توجه به تغییر موضع آمریکا ؛ سردمداران ایالات متحده موضع معتدل تری نسبت به نظام "بشار اسد" یافته‌اند.


تغییر موضع آمریکا نسبت به سال 2013 نشان می‌دهد سردمداران کاخ سفید در سال مذکور با توجه به شرایط میدانی سوریه موضع تندی نسبت به نظام و ملت سوریه داشتند ؛ اما در سال جاری با توجه به بهبود شرایط میدانی ارتش سوریه نسبت به سال 2013 ؛ آمریکا چاره‌ای جز سازش و همکاری ندارد.


**اوباما هیچ نگرانی درباره اسرائیل و فلسطین  در سال 2015 نداشت

در همه سال‌ها به جز سال 2015 بحث درباره فلسطین و اسرائیل یکی از بخش‌های جدانشدنی صحبت‌های اوباما بود اما در سال جاری هیچ سخنی به میان نیاورد و این موضوع نمی‌تواند بی ارتباط به تنش‌های نتانیاهو و اوباما در سال جدید، برافراشته شدن پرچم فلسطین در سازمان ملل و جمع بندی مذاکرات هسته‌ای باشد و این موارد نقطه تقابل نتانیاهو و اوباماست. سال 2010 اوباما بیشترین نگرانی را در 5 سال گذشته ادوار سخنرانی خود داشته که در سال مذکور ، 22 مرتبه از اسرائیل و 20 مرتبه از فلسطین سخن گفته است.



** 2015 سال نگرانی اوباما درباره "فدراسیون روسیه"

اوباما در سال 2015 ، 15 بار نام  روسیه را به زبان آورده که نسبت به سال 2010 ، 15 برابر افزایش یافته که   نشان می‌دهد امسال رئیس جمهور آمریکا نسبت به مسائل روسیه بسیار نگران است. نگرانی "اوباما" در روسیه راجع به مسئله اوکراین و سوریه بوده که البته حمله جنگنده‌های کلاس "سوخو" این کشور شرق اروپایی به مواضع داعش در سه استان سوریه به نگرانی های آمریکا افزوده که امکان دارد به یک رقابت گسترده بین جنگنده‌های روسیه و آمریکا بینجامد. 



رقابت جنگنده‌های روسیه و آمریکایی در آسمان سوریه؟! + جدول

رقابت جنگنده‌های روسیه و آمریکایی در آسمان سوریه؟! + جدول

رقابت جنگنده‌های روسیه و آمریکایی در آسمان سوریه؟! + جدول





درباره مسئله تروریسم، سال های 2013 و 2014 ؛ 7 و 20 مرتبه این کلمه از سوی اوباما مطرح شده حال انکه در سال 2015 این تعداد 7 مرتبه بوده که نسبت به سال 2014 حدود 70 درصد کاهش یافته است. اوباما ریشه تروریسم را افراطی گری می‌داند حال آنکه آمریکا از تروریسم حمایت می‌کند و این یکی از معضلات تروریسم و افراطی گری در منطقه غرب آسیاست.


با توجه به آمار موجود سال 2013 نگران کننده ترین سخنرانی ها درباره مسائل منطقه غرب آسیا همچون درباره "موضوع هسته‌ای وایران " و "سوریه" داشته که امروز جز کلیدی ترین تحولات منطقه و جهان به حساب می‌آیند. ضمن آنکه در سال 2010 اوباما با پیک نگرانی در سخنرانی‌هایش راجع به مسئله فلسطین و اسرائیل مواجه بوده که البته باید در نظر داشت نگرانی رئیس جمهور آمریکا درباره تحولات فلسطین و سرزمین‌های اشغالی به طرز محسوسی کاهش یافته است.


به نظر می‌رسد با توجه به ورود فدراسیون روسیه به جنگ علیه تروریسم در سوریه ؛ اوباما با توجه به رقابت سنتی که کشورش با این کشور شرق اروپایی دارد تلاش خود را به طور گسترده به  تحولات میدانی سوریه متمرکز خواهد کرد که البته در سخنرانی اوباما نیز درباره همکاری روسیه و ایران آمریکا (که البته نشان دهنده رقابت جنگنده های روس و آمریکا در آسمان سوریه است) سخن به میان آمده بود که موید نکته مذکور است.
 

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی9
۲۱:۰۰ ۱۱ مهر ۱۳۹۴
لوگوتون زده جدول رو ناقص کرده که!
Iran (Islamic Republic of)
سیدامین
۲۰:۱۴ ۱۱ مهر ۱۳۹۴
سلام. به نظر من اگه امار بیاد که ایران قدرت اول نظامی جهانه بازهم نباید آنچنان تعجب کرد
Iran (Islamic Republic of)
سهند
۲۱:۲۵ ۱۱ مهر ۱۳۹۴
قدرت نظامی برتر در میدان نبرد معلوم می شود نمونه آن جنگ اسرائیل و حزب الله نگاه کنید ارتش چهارم جهان چگونه از یک گروه چریکی شکست خورد.
Germany
حسین
۱۲:۲۸ ۱۱ مهر ۱۳۹۴
خواست خدا هرچی باشه همون میشه حتی اگر ایران موشک ه ا و تجهزیات پیشرفته نظامی نداشته باشد. نمونش همین جنک با عراق چندتا کشور به عراق کمک می کردند تا ایران را شکست دهند اما بالآخره عزم خداوند حاصل شد و باعث شکست عراق و دیگر کشورهای غربی شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۱ مهر ۱۳۹۴
اگه ایران بتونه از این جنگنده های سوخوی 34 35 و تی 50 داشته باشه . عالی میشد. با تلفیقی از بهترین خلبانان میشد جزء قویترین نیروی هوایی جهان
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۸:۰۵ ۱۱ مهر ۱۳۹۴
اقتدارهرکشورمهم است
آخرین اخبار