بریکس و تغییر مناسبات نظام بین الملل

این سازمان ابتدا BRIC نامیده شد (نام BRIC ابتدا از سوی جیم اونیل Jim O'Neill (از سرمایه گذاران موسسه گلدمن ساکس Goldman Sachs )مطرح شد که مخفف سرنام کشورهای عضو آن بود) و با پیوستن آفریقای جنوبی، به BRICS تغییر نام داد.با پیوستن آفریقای جنوبی به این نهاد در سال 2011 این سازمان گسترش یافت و شکل جهانی‌تری به‌خود گرفت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گروه بریکس در پی درهم شکستن سیاست های نظام تک قطبی در جهان است.

گروه بریکس یک گروه بین‌المللی متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است .گروه بریکس را می‌توان یک باشگاه اقتصادی با گرایشات سیاسی دانست که 30 درصد مساحت جهان و 42 درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند.کشورهایی که بریکس را تشکیل داده‌اند فقط کشورهای بالقوه در حال توسعه محسوب نمی‌شوند بلکه بخشی از قطب‌های اصلی اقتصاد جهانیرا تشکیل می دهند که با توجه به روند روبه رشد اقتصادی و پیوستن دیگر کشور ها به این گروه می توانند تاثیر به سزایی بر روی نظام تک قطبی بین المللی داشته باشند.

آخرین نشست اعضای گروه بریکس در تاریخ 18 تیر ماه جاری در روسیه برگزار شد .آقای حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران نیز در پاسخ به دعوت ولادیمیر پوتین همتای روس خود به این کشور سفر کرد تا در نشست سران اعضای سازمان همکاری شانگهای و همچنین گروه بریکس شرکت کند. روحانی در روز اول نشست گروه بریکس به عنوان مهمان ویژه حضور خواهد یافت و این نشان دهنده تلاش های مضاعف گروه بریکس برای تاثیر گذاری بیشتر بر روی معادلات جهانی است.

بر اساس گزارش منابع روسی در آخرین اجلاسیه بریکس که همزمان با نشست سازمان همکاری های شانگهای در روسیه برگزار شد ،مشکلات کنونی در عرصه جهانی شامل اوضاع اوکراین، یونان و تهدیدات تروریستی گروهک داعش(گروه تکفیری صهیونیستی داعش) مورد بحث و بررسی قرار گرفت. تاسیس بانک گروه بریکس برای حمایت مالی از طرح های زیربنایی در کشورهای عضو و در کشورهای در حال توسعه بخشی از دستور کار اصلی بریکس بود.

سران گروه بریکس تاکید می کنند که باید برای مقابله با موانع پیش روی توسعه و رشد اقتصادی در جهان که در سیطره آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد،متحد باشند. غربی ها رابطه خوبی با گروه بریکس ندارند و بر این باورند که گروه بریکس نمی تواند به حیات خود ادامه بدهد ولی اعضای این گروه بر تقویت روابط میان اعضای خود و اضافه کردن کشورهای جدید به فهرست این گروه تاکید دارند. ناظران تلاش های بریکس را برای درهم شکستن سیاست های تک قطبی در جهان می دانند.

منبع: اقتصادپرس
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار