انتقاد شدید وزیر خارجه سوریه از حمایت های عربستان سعودی و آمریکا از تروریست ها

ولید معلم تاکید کرد: عملیات هوایی روسیه در سوریه بر اساس قوانین بین المللی و حفظ حاکمیت و استقلال سوریه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از المیادین، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه با انتقاد شدید از حمایت های ترکیه، قطر، عربستان سعودی و آمریکا از تروریست ها در سوریه تاکید کرد: عملیات هوایی روسیه در سوریه بر اساس قوانین بین المللی و حفظ حاکمیت و استقلال سوریه است.

ولید معلم در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین در نیویورک در ابتدای این گفتگو درباره منتظر ماندن جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روس خود در سازمان ملل، زمانی که لاوروف در حال گفتگو با ولید المعلم بود، گفت: جان کری می خواست این نشست را به هم بزند و هدفی برای دیدار با من نداشته است. من بدون برنامه ریزی با جان کری دیدار نمی کنم و وی ابتدا باید درخواست ملاقات کند و من در این زمینه مشورت خواهم کرد و پس از این که موافقت مقامات عالی رتبه کشور خود را به دست آوردم با جان کری دیدار خواهم کرد.

وی افزود: اگر هم به نیت جان کری خوشبین باشیم، شاید وی می خواست نشست من را با سرگئی لاوروف کوتاه کند. من گفتگوهای خوبی با لاوروف داشتم و به موضوعات اساسی پرداخته شد و نتایج نتیجه بخشی به همراه داشته است.

وی درباره ارزیابی خود از بررسی پرونده سوریه در نشست های مجمع عمومی سازمان ملل گفت: یکی از ویژگی های این دور نشست های مجمع عمومی سازمان ملل، حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بوده است. 

وی یکی از رهبران بزرگ جهان است و می داند چه می خواهد و نشست های مختلف رسانه ای داشته و افکار عمومی آمریکا و جهان را درباره موضع روسیه در خصوص اوضاع سوریه مخاطب قرار داده است. من فکر می کنم رئیس جمهور پوتین قبل از دیدار با رئیس جمهور اوباما توانست به هدف خود در افکار عمومی آمریکا برسد و این وضع نشان می دهد که پوتین یک رهبر هوشمند است و می داند که چه می خواهد.

اقدامات روسیه در مبارزه با تروریسم و در هماهنگی با دولت سوریه بوده و مورد استقبال دوستداران ملت سوریه قرار گرفته است.

موضع چند دشمن اندک ملت سوریه که علیه سوری ها توطئه می کنند، روشن است. موضع روسیه به این دشمنان ضربه زده است و شاید این دشمنان با مواضع رئیس جمهور پوتین سکته قلبی و مغزی را زده اند. این توطئه گران از حملات هوایی روسیه علیه تروریسم غافلگیر شده اند.

ولید المعلم در پاسخ به این پرسش که چرا روسیه در این شرایط زمانی وارد عملیات در سوریه شده است و برخی می گویند شاید این عملیات روسیه ناشی از ضعف دولت و ارتش سوریه است، گفت: این ادعاها بی پایه و اساس است. بزرگ ترین مثال این است که سوریه در پنج سال گذشته به شدت با تروریست ها درگیر است. ارتش، ملت و دولت سوریه به مقاومت خود ادامه می دهند.

بنابراین این ادعا که عملیات ارتش روسیه ناشی از ضعف ارتش سوریه بوده است هیچ پایه و اساسی ندارد. دوم این که اقدام روسیه یک مسئله فوری و غافلگیرکننده نبوده است و چند ماه برای آن برنامه ریزی شده است. من و مسئولان دیگر سوری به مسکو سفر کرده ایم و روسیه به صورت جدی به دنبال آن بود که یک مرکز اطلاعاتی در عراق با حضور کارشناسان روسی، عراقی، ایرانی و سوری ایجاد کند.

این مرکز نقش مهمی در تبادل اطلاعات خواهد داشت. بنابراین این گام روسیه غافلگیرکننده نبوده است. هیچ یک ازکارشناسان نمی توانند این اقدام روسیه را به شرایط زمانی مرتبط کنند و تنها اعلام آغاز این حملات باعث شگفتی تحلیلگران شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار