شرکت بی پی قصد دارد تولید تجاری تایت گس در عمان را تا فوریه سال 2013 آغاز کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ؛ جاناتاس ایوانس مدیر اجرایی شرکت بی پی در عمان گفت: این شرکت ذخایر گازی بلوک 61 عمان را که ذخایر آن محصور شده در سنگ‌های سخت (tight gas) است و در حدود 5 کیلومتری زیرزمین قرار دارند، 100 تریلیون فوت مکعب برآورد می‌کند.

به گفته وی، شرکت بی پی پیش‌بینی می کند ظرف 15 سال آینده 15 تا 20 میلیارد دلار در توسعه این بلوک و حفر 300 حلقه چاه سرمایه‌گذاری کند.

ایوانس بر این باور است که شرکت بی پی با دولت عمان به یک توافق تجاری دست می یابد، ضمن آن که این پروژه توسعه خواهد یافت.

عمان و دیگر کشورهای خاورمیانه مانند امارات متحده عربی، عربستان سعودی و کویت در بحبوحه کاهش عرضه با رشد تقاضای گاز از سوی صنایع و نیروگاه‌های تولید برق روبه رو هستند.

برخی از این کشورها برای تولید گاز به اجرای پروژه‌های گران با فناوری‌های پیشرفته روی آورده‌اند.

رئیس شرکت بی پی در عمان گفت: پروژه های تایت گس در عمان، سطح کنونی تولید گاز این کشور را در میان مدت ثابت نگه می دارد و در بلند مدت ممکن است تولید آن را افزایش دهد.

وی افزود: شرکت بی پی ظرف حدود 10 سال یک کارخانه با ظرفیت تولید روزانه یک میلیارد و 200 میلیون فوت مکعب ال ان جی احداث می کند که ظرفیت اضافی برای افزایش تولید نیز خواهد داشت.

به گفته ایوانس، شرکت بی پی برای ارزیابی این نوع میدان‌های گازی 700 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است و در حال تولید گاز از سه حلقه چاه از 9 حلقه چاه حفاری شده است.

وی یادآور شد: شرکت بی پی قصد دارد یک طرح توسعه درباره این میدان را تا ماه آوریل آینده به دولت عمان ارائه دهد که پس از آن مناقصه هایی را در باره این پروژه برگزار خواهد کرد.

ایوانس همچنین گفت: یک تصمیم سرمایه‌گذاری درباره این پروژه تا فوریه سال 2013 گرفته می شود.

عمان نیز مانند بسیاری از کشورهای خاورمیانه برای تامین سوخت کارخانه‌ها و نیروگاه‌های تولید برق خود، خواهان افزایش تولید گاز است.

بنا بر آمار شرکت بی پی، عمان پنجمین تولید کننده بزرگ گاز و هفتمین تولید کننده بزرگ نفت در خاورمیانه به شمار می رود./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار