مشهد؛

اکران و نقد "پیله" ترکیه و "نیوزیف" ایران در برداشت کوتاه

یازدهمین برداشت کوتاه، دو فیلم کوتاه "پیله" جیلان و "نیوزیف" اسماعیلی را اکران و نقد می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، برداشت کوتاه حوزه هنری و انجمن سینمای جوان مشهد، در هفته یازدهم خود، دو فیلم کوتاه "پیله" و "نیوزیف" را روی پرده دارد.

گفتنی است این دو فیلم کوتاه با حضور علی خزائی فر، صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر فصلنامه مترجم، دیرینه ترین نشریه ترجمه در ایران و مهدی رضایی و با کارشناسی علی جعفری اکران و نقد می شود.

فیلم کوتاه پیله که به ترکی استانبولی به KOZA معروف است، محصول 1995 ترکیه، یک فیلم سیاه و سفید با نویسندگی و کارگردانی نوری بیگله جیلان است. این فیلم اولین اثر نوری بیلگه جیلان و همچنین اولین فیلم کوتاه ترکیه است که در سال ۱۹۹۵ نامزد دریافت نخل طلای بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیلم کن شد.

این فیلم 20 دقیقه ای بدون دیالوگ و تا به امروز آخرین اتفاق بزرگ سینمای ترکیه است که توانسته سینمایش را در سطحی فراگیر به خارج از مرزهای ترکیه بکشاند.

فیلم در میان انبوهی از استعاره‌ها و نمادهای کلیشه‌ای، روایت زندگی یک زوج کهنسال در حال جدایی از یکدیگر را نمایش می دهد.

به اعتقاد منتقدین "پیله" قصد دارد روح افسرده‌ و متفکر سینمای روشنفکری اروپا را در خود داشته باشد، ولی فیلم‌برداری اکسپرسیونیستی و پرکنتراست سیاه و سفید به همراه عناصر موجود در فیلم از جمله جیغ پرندگان، صدای باد و تصویر لاشه‌های حیوانات اتمسفری ترسناک به فیلم می دهند. همچنین بازنمایی واقعیت در فیلم به هیچ‌ یک از دو قرائت گسترده و معتبر داستانی در تاریخ سینما (یعنی نئورئالیسم ایتالیا و رئالیسم سوسیالیستی شوروی) نزدیک نمی‌شود.

فیلم کوتاه دیگر برداشت کوتاه این هفته، فیلم "نیوزیف" برگرفته از افسانه نیوزیف محصول 1390 به کارگردانی و تهیه کنندگی محمد اسماعیلی است.

اسماعیلی نام چندان آشنایی در بین فیلمسازان کوتا نبود، اما با این فیلم که پدیده فیلم کوتاه تجربی است شناخته شد.

فیلم راوی آدمی است که با دشواری، پله‌های بیشمار یک ساختمان نیمه ساز را می‌پیماید تا پری را که در دست دارد از آن ارتفاع به پائین      پرتاب کند. اما مفهوم زیرینش را از حرکت دایره وار آدم‌هایش می‌گیرد که سیزیف وار در بین راه پله‌ها در حرکتند. گرافیک بصری فیلم حاصل تضاد خطوط پله‌ها با پاگردهای برج نیمه سازی است که با دقت انتخاب شد است.

فیلم کوتاه ”نیوزیف” در بیست و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران توانست برنده لوح تقدیر فیلم تجربی در بخش بین المللی شود. همچنین در چهارمین جشن مستقل فیلم کوتاه سینمای ایران موفق به دریافت تندیس بهترین صدا برای بامداد افشار شد. این فیلم در پانزدهمین جشن سینمای ایران نیز نامزد دریافت بهترین فیلم، بهترین کارگردانی فیلم تجربی، بهترین فیلمنامه، بهترین تصویربرداری، بهترین تدوین و بهترین صدا بود.

برداشت کوتاه در پردیس سینمایی هویزه، چهارشنبه هر هفته از ساعت 17 الی 19 پذیرای علاقمندان به سینما و هنر است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.