مسائل مالی نقش مهمی در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها دارد

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ کشور در بین 800 دانشگاه برتر در دنیا قرار دارد

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی در گردهمایی معاونان اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گفت: حاکمیت و اداره امور آینده نگری نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و با انجام برنامه ریزی آینده نگری اتفاق می‌افتد. 
قسمت سوم شامل امانت داری و برخورداری از دانش برای کسانی است که در چرخه برنامه ریزی قرار دارد که در آموزه‌های دینی ما نیز به آن اشاره شده است. 

وی در ادامه گفت: دانشگاه‌های کشور در رتبه بندی جدیدی قرار گرفته‌اند که بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ کشور ما در بین 800 دانشگاه برتر در دنیا قرار دارد که بر این اساس 13 شاخه مورد بررسی قرار گرفت که سه شاخص آن کاملا مرتبط با مسائل مالی است و سوالی که پیش می‌آید این است که آیا ما صرفا سازمان آموزشی هستیم یا سازمانی که باید جنبه های آموزشی فرهنگی‌ و پژوهشی را در بر بگیرد و باید این را بدانیم که اگر سازمان اداری ما ناکارآمد باشد نمی‌توانیم انتظار نگاه مثبت به این فضا را داشته باشیم و این را بدانیم که اگر می‌خواهیم شهر الکترونیک داشته باشیم باید دانشگاه پیشرفته باشد در غیر این صورت نمی‌توانیم انتظار مسئولیت پذیری از دانشجویان را داشته باشیم. 

وی همچنین خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها نقش چند وجهی پیدا کرده‌اند و سوال من این است که آیا سازمانی که برای تربیت دانشجو تاسیس یافته است مشکلات مالی موجب کمرنگ شدن نقش آن شده است یا نه.

وی در پاسخ به این سوال گفت: به نظر می‌رسد ما در قالب یک آموزش دانشگاهی پیشرفت کرده‌ایم اما متاسفانه هر کدام از حوزه‌های پژوهشی‌، آموزشی‌، فرهنگی و .... به خودی خود پیش می‌رود و هنوز به صورت جامع در نیامدند‌. 

وی در باره نقش‌های کلیدی دانشگاه نیز توضیح داد: از اهم این موضوعات ساماندهی دانشگاهیان است و باید بدانیم نیروی انسانی مهمترین نقش در پیشرفت علم را بر عهده دارند و باید به طور جدی کاری کنیم که اعضای هیئت علمی با آرامش خاطر کار خود را انجام دهند.

طهرانچی در این خصوص ادامه داد: اساس فشار بحران دانشگاه‌ها باید بررسی شود که متاسفانه دانشگاه‌های دولتی از این نظر به روز نیستند و بهینه سازی در آنها انجام نمی‌شود و پذیرش دانشجو بر اساس نیازهای جامعه نیست.

وی برای رقابت جهانی نیز توضیح داد: باید منابع مالی به صورت حرفه‌ای به دانشگاه‌ها تخصیص یابد در غیر این صورت دانشگاه‌های پولی ارزش خواهند یافت. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به نیازهای فعلی باید دانشگاه‌ها بروز شود و دیگر توانایی اداره دانشگاه‌ها به صورت سنتی وجود دارد. 

انتهای پیام/ 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار