یکی از مجهزترین مراکز شنوایی سنجی کشور در دو مرکز دولتی واقع در کلینیک رزمجومقدم و بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) زاهدان و سه مرکز خصوصی در این شهرستان خدمات ارائه می‌کنند.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز زاهدان، علی‌اکبر نصر اصفهانی افزود: با توجه به آمار بالای ازدواج‌های فامیلی و تولد نوزادانی با دارا بودن مشکلات شنوایی ارثی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مراکزی را برای خدمات دهی بهینه به این افراد در زاهدان راه‌اندازی کرده است.

وی ادامه داد: بیماری‌هایی همچون زردی، سرخچه و بستری شدن طولانی مدت در بخش مراقبت‌های ویژه کودکان، در بزرگسالان عفونت‌های گوش همچون اوتیت OTIT گوش، مجاورت صداهای بلند و آسیب رسان و در افراد مسن پیرگوشی می‌تواند احتمال ناشنوایی و کم شنوایی را در کودکان بالا ببرد.

وی با بیان اینکه گام اول در مباحث شنوایی سنجی و بیماری‌های گوشی پیشگیری است، افزود: پیشگیری را می‌توان به سه مورد غربالگری شنوایی، ارزیابی تشخیصی و مداخله و توانبخشی شنوایی تقسیم بندی کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: در غربالگری شنوایی نیاز به همکاری فرد نیست، و توسط دستگاه پیام های ارسالی به گوش ضبط می‌شود که نشان دهنده سالم بودن یا نبودن حلزون گوش است.

وی همچنین در مورد ارزیابی تشخیصی گفت: باید به این نکته اشاره کرد که تست‌هایی برای مشخص شدن میزان دقیق ناشنوایی گرفته می‌شود.

نصر اصفهانی در پایان گفت: مداخله و توانبخشی شنوایی هم پس از اثبات کم شنوایی در بیماری انجام می‌شود که متناسب با میزان کم شنوایی و شرایط خاص بیمار اقدام به تجویز سمعک می‌کند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.