گزارش/

درگیری برسر نشستن روی یک صندلی !

خانمی که از دوندگان سریع اینجا محسوب می شود با وجود تمام سعی و تلاشش نتوانست بر روی صندلی بنشیند.

درگیری برسر نشستن روی یک صندلی !به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان _ مهسا محمدي:

فرهنگ واژه‌ای که برخی از ما در کلام به آن خیلی اعتقاد داریم و به آن خیلی می‌بالیم ولی در واقع، به آن عمل نمی‌کنیم.نمونه‌ای از رفتار غیر فرهنگی برخی از شهروندان را می توان در فضایی مانند مترو، مشاهده کرد.در این فضای شلوغ، گاهی بر سر یک جای نشستن ساده درگیری به وجود می‌آید!

*سیل عظیم جمعیت منتظر در ایستگاه‌های مترو 

در حال تردد در ایستگاه‌های مترو بودم که یک لحظه با هجوم  سیل عظیمی از جمعیت مواجه شدم.گویا این بی‌نظمی در این محیط روز به روز بدتر می شود اما نکته قابل توجه این بود حتی شخصی که ادعا می کرد هیچ عجله‌ای ندارد با دیدن افرادی که سمت جایگاه برای ورود به داخل واگن‌های قطار می‌رفتند به سرعت به همان جمعیت ملحق شد!

یکي از خانم ها که خود از دوندگان سریع اینجا محسوب می شود با وجود تمام سعی و تلاشش نتوانست بر روی صندلی بنشیند و متاسفانه بازنده این دو ماراتون بود...

*فریادهای گوش خراش دستفروشان

در یک سوی دیگر از واگن مترو مادربزرگی دست به عصا نشسته و در فکر عمیقی فرو رفته بود همان لحظه،‌ دستفروشان بساط خود را در فروشگاه‌های متحرک واگن‌ها پهن کردند و با فریاد به تبلیغ محصولاتشان پرداختند این عمل نه تنها احوالات این بانوی کهن سال را مکدر می کرد بلکه همه‌ی افراد حاضر از این رفتارها ناراضی بودند.

زهرا 32 ساله در این باره معتقد است: حضور دستفروشان علاو بر ایجاد هیاهو و شلوغی مخل آسایش مردم است و همچنین باعث به چالش کشیدن امنیت و وقوع جیب‌بری‌ها در این فضا می شود.

*ورود آقایان ممنوع 

واگن‌های مترو، بخشی دارد که مخصوص بانوان است اما با این حال متاسفانه دیده می شود که عده معدودی از آقایان بدون ملاحظه و رعایت حقوق بانوان وارد واگن ویژه می شوند و موجبات نارضایتی افراد را فراهم می‌کنند.

عاطفه دانشجوی سال سوم رشته مدیریت دولتی می گوید:چرا باید افراد معدودی ارزش ها و اعتقاداتمان را زیر پا گذاشته و موجب اذیت و آزار یکدیگر شوند و جامعه را دچار ناهنجاری‌های اجتماعی کنند که همین امر موجب صرف هزینه‌های گزافی برای ترویج و تبلیغ فرهنگ درست زیستن در جامع شود.

دکتر امان‌الله قرائی مقدم جامعه شناس،‌ نیز در این‌باره می گوید:مشکلات حاضر در جامعه، شلوغی‌ها، رفت و آمدهای عظیم توسط افراد موجب ترافیک های سنگینی می شود که مسئولین ما برای رفع این حجم شلوغی ها دست به اقدام ساخت و بهره‌برداری از متروهای شهری زدند اما مشکلات جدیدی نیز در این فضا ایجاد شد که با ترافیک جدید و سنگین رو به رو شده‌ایم اما نه ترافیک ماشینی بلکه ترافیک مردمی که عواقبی بدتر از آلودگی هوا را به دنبال دارد.

*آیا تاکنون با مشت و آرنج‌های اطرافیانشان مواجه شده‌اید؟!

زمانی که وارد واگن مترو می‌شویم به دنبال جایی برای ایستادن و نشستن هستیم ، در این بین دیده می ‌شوند افرادی بر روی زمین نشسته و وسایل خود را بر روی زمین پخش کرده و مانع ایستادن چند نفر در آن مکان شده‌اند.

راحله 48 ساله خانه‌دار در این خصوص می گوید: متاسفانه بارها آزار مسافران مترو از طریق عده معدودی که دیواره‌ها و کف زمین واگن قطار را جایگاهی بعنوان تکیه‌گاه و مکانی برای نشستن به اشتباه در نظر می گیرند را دیده‌ایم که مشکلات زیادی از قبیل جر و بحث و دعوا را منجر می شوند.

مترو یکی از سیستم‌های حمل و نقل عمومی است که قانون تاسیس آن در سال 1354 توسط مجلس به تصویب رسید.

 خطوط مترو سهم قابل توجهی از جابجایی را در مقایسه با دیگر وسایل حمل و نقل عمومی را به خود اختصاص داده و به طور تقریبی هر قطار بیش از 1200 نفر را جابجا می کند.

بالتبع ورود و خروج و کنترل این هجمه مشکلات را به دنبال دارد و مشکل کمبود قطارها و فرهنگ استفاده از مترو از جمله مشکلات پیش روست که خطر جدی برای فرهنگ اصیل با قدمت چند ساله محسوب می‌شود.

پس همانطور که در طول تردد در مترو انتظار داریم محیطی مملو از آرامش داشته باشیم، با رعایت برخی رفتارها می توانیم موجبات آسایش و آرامش اطرافیان را فراهم کنیم تا ساعات کوتاه در کنار هم بودن، ساعات آرامش بخشی باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار