گزارش اکونومیست:

کشور ماتم زدهِ/ آیا دموکراسی در مصر هنوز هواخواهانی دارد؟

قرار است مصری ها اواخر ماه جاری پای صندوق های رأی بروند و نمایندگان پارلمان را انتخاب کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکونومیست، قرار است اواخر ماه جاری در مصر، انتخابات پارلمانی برگزار شود. شهروندان مصری با حضور در پای صندوق های رأی، نمایندگان پارلمانی خود را انتخاب خواهند کرد. 

پس از سقوط حسنی مبارک – رئیس جمهور مخلوع مصر – این کشور شاهد برگزاری نخستین انتخابات دموکراتیک ریاست جمهوری بود. در این انتخابات محمد مرسی – از اعضای حزب اخوان المسلمین – توانست با غلبه بر سایر رقبا، به عنوان اولین رئیس جمهور دموکراتیک مصر انتخاب شد.

از انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور جدید مصر چندی نگذشته بود که ارتش با توطئه کودتا، وی را از قدرت برکنار و زندانی کرد. پس از وی، عبدالفتاح سیسی – سرکرده کودتاچیان – در یک انتخابات جدید، از سوی کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر به عنوان پیروز انتخابات معرفی و جانشین مرسی شد. وی از زمان رسیدن به قدرت، مخالفان خود را سرکوب و یا زندانی کرده است. 

حال که قرار است اواخر ماه جاری میلادی در مصر انتخابات پارلمانی برگزار شود، از کسانی که در انقلاب 2011 این کشور نقش آفرینی کردند، خبری به گوش نمی رسد. کسانی که انتظار می رفت با سقوط حسنی مبارک، بر فعالیت هایشان افزوده شود و به عنوان حامیان دموکراسی در مصر نقش آفرینی بیشتری داشته باشند. بسیاری از این افراد، مخالف محمد مرسی بودند و در زمان سرکوبگری های دولت سیسی، هیچ واکنشی از خود نشان ندادند. از این رو، انتظار نمی رود این افراد برای جلوگیری از بازگشت مصر به دوران استبداد تلاش کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار