لاریجانی در پاسخ به زاکانی:

اینکه می‌گویند نظرات دبیرخانه در طرح اعمال نشده را تکذیب می‌کنم

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر زاکانی مبنی بر نظر منفی شورای عالی امنیت ملی گفت: در جلسه دیشب شمخانی این طرح را مورد موافقت قرار داد.

اینکه می‌گویند نظرات دبیرخانه در طرح اعمال نشده را تکذیب می‌کنمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی رئیس مجلس در صحن علنی امروز یکشنبه 19 مهرماه در پاسخ به تذکر زاکانی اظهار داشت: زاکانی اعلام کرد که این طرح از دو ماه پیش آماده شده و همچنین اظهار داشت: این طرح برای دوبار به مقام معظم رهبری ارائه شده اما ایشان جوابی نداده‌اند.

وی تصریح کرد: هر دوی این سخن درست نیست و ما نباید سخنی را اینطور از مقام رهبری انقلاب نقل کنیم. 

رئیس مجلس بیان داشت: مقام معظم رهبری به صورت علنی اعلام کرده‌اند که من در نظر مجلس دخالت نمی‌کنم منتهی در حل این مسئله رهبری انقلاب فرموده‌اند مجلس تصمیم‌گیری کند لذا آیا مقصود مقام معظم رهبری این بود که کمیسیون ویژه تنها یک گزارش بدهد. 

لاریجانی با بیان اینکه مجلس باید تصمیم بگیرد گفت: ما در مشاوره‌هایی که داشتیم تصمیم گرفتیم که راه‌های این‌چنینی را نیز انتخاب کنیم و اگر بنده از قبل چنین پیش بینی‌هایی نمی‌کردم شما می‌گفتید چرا مدیریت نشد.

وی در ادامه افزود: موضوع طرح به دبیرخانه اعلام شد و بنده زاکانی و جلالی را معرفی کردم و همراه با شخصی از دبیرخانه طرح را آماده کنم پس طرح را در دبیرخانه منعقد کردند.

نماینده قم بیان داشت: تکذیب می‌کنم که دبیرخانه با این طرح موافقت نکرده، بنده دیشب با شمخانی جلسه‌ای داشتیم که از ابتدا تا انتهای این طرح را بررسی کردیم و وی قبول کرد و حتی بنده از شمخانی خواستم تا در جلسه امروز حضور یابد تا مشخص شود چیزی در پشت صحنه وجود ندارد. 

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه این یک مسئله ملی است گفت: در مسئله ملی باید توافق شود لذا موضوع هسته‌ای به مقام معظم رهبری مربوط می‌شود و ما نیز ایشان را مطلع کردیم نه اینکه بخواهیم نظر ایشان را بگیریم چون اگر نظر مقام معظم رهبری گرفته می‌شد دیگر مجلس نمی‌توانست برخلاف آن رأی دهد.

لاریجانی تصریح کرد: همیشه طرح‌های هسته‌ای از طریق دبیرخانه انجام و هماهنگ می‌شد و دیشب هم از ابتدا تا انتهای طرح توسط بنده و شمخانی خوانده شد و وی قبول کرد و سخن زاکانی نه تنها حرف شمخانی نیست بلکه حتی شمخانی در پاسخ به بنده که گفتم آیا این طرح یک بیانیه است گفت که خیر موضوعات مهمی در این طرح آورده شده است.

وی بیان داشت: چرا با دست خودتان موضوعی را خراب می‌کنید، برای هماهنگی داخلی مجلس ما چه باید می‌کردیم.

نماینده قم ادامه داد: طی مشورت با حداد قرار شد به سبب این موضوع نمایندگان مجلس با یکدیگر همگرا شوند و متعاقبا کمیسیون ویژه را در اواسط فعالیت کمیسیون ویژه در جریان تهیه این طرح گذاشتم.

رئیس مجلس اظهار کرد: به زاکانی اعلام کردم که با دبیرخانه هماهنگ کند و یک طرحی را تهیه کنند که شخص زاکانی هم با کلیات این طرح موافق بود و بنده در ادامه جلالی را موظف به همکاری با وی کردم تا دو فراکسیون مجلس به تفاهم برسند.

لاریجانی تأکید کرد: سه جلسه با حضور شش نفر از اعضای فراکسیون جلساتی برگزار شد که جلسه آخر نیز در حضور بنده انجام شد و نظرات فراکسیون‌ها و حتی متن ماده واحده نیز اعمال شد متن تغییر کرد و تنها یک مورد بود که آقایان می‌خواستند بندی را اضافه کنند که توافق نکردیم. 

وی ادامه داد: همه گفتند ما امضا می‌کنیم اما زارعی اعلام کرد به این شرط امضا می‌کند که ابتدا گزارش کمیسیون ویژه خوانده شود و چون زمان قرائت گزارش مشخص نبود وی امضا نکرد.

نماینده قم با تأکید بر اینکه این مسیر همگرایی پیش رفت گفت: اگر حرفی از دبیرخانه و دفترزده می‌شود خلاف است دفتر باید تمام سخنان را به بنده بگوید و بنده در عین امانتداری سخنان را اعلام می‌کنم.

رئیس مجلس برخی در مجلس می‌گویند نظر ما در رد برجام است مانند نبویان که چنین نظری دارد، برخی مانند رسایی اعتقاد دارند برجام را باید به دولت برگردانیم تا لایحه دهد که در شرایط فعلی تیری در تاریکی است.

لاریجانی تصریح کرد: یک نظر سومی وجود دارد که ما به دولت اجازه می‌دهیم در چارچوب مصوبات شورای امنیت ملی که باید به تصویب رهبری برسد و ملاحظاتی که ما در ذیل آن می‌آوریم بتوانند برجام را اجرا کنند. 

وی تأکید کرد: از روز اول کمیسیون امنیت ملی با ارائه طرح کمیسیون ویژه مخالفت می‌کرد اما ما اعلام کردیم که کمیسیون ویژه بعد از قرائت گزارش دوباره برجام به ریل اصلی خود یعنی همان کمیسیون امنیت ملی برمی‌گردد.

نماینده قم ما در هیئت رئیسه مصلحت ندیدیم به دلیل مشغله در کمیسیون ویژه این طرح را به آنها ارائه کنیم لذا آن را به کمیسیون امنیت ملی ارائه کردیم و خلاف قانون نیز عمل نکردیم لذا تذکر وارد نیست. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار