مشهد؛

آرشیو آستان قدس رضوی بزرگترین آرشیو نشر کودک ایران

آرشیومطبوعات آستان قدس رضوی بیش از 145عنوان نشریه تخصصی ونیمه تخصصی در حوزه کودک و نوجوان را تاکنون شناسایی و جذب کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز مشهد؛کارشناس نمایه سازی و چکیده نویسی مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این نشریات درحوزه کودک به زبان های فارسی،عربی ، انگلیسی و ارمنی است.

ابراهیم حا فظی افزود:17عنوان از نشریات کودک در این آرشیو مربوط به دوره قاجارو پهلوی بوده و سایر نشریات تخصصی و نیمه تخصصی مربوط به پس از انقلاب اسلامی است.

وی عنوان کرد:نخستین وقدیمی ترین نشریه "نونهالان" درسال1322 شمسی توسط انجمن ایران و انگلیس که حاوی مطالب علمی،ادبی و سیاسی بود در تهران منتشرشد و جدید ترین آن با عنوان "بچه های آذر"در سال1392 به چاپ رسید.

حافظی تصریح کرد: یک سال پس از انتشارنشریه "نونهالان"،جبار باغچه بان با هدف تحریم این نشریه به دلیل وابستگی آن به سفارت انگلیس، مجله ای به نام "زبان" را چاپ کرد که صفحاتی از آن را به کودکان اختصاص می داد و در حال حاضر شماره هایی از این مجله ها در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی موجود است.

وی روزنامه وقایع اتفاقیه را اولین روزنامه رسمی ایران که در سال 1267 هجری قمری پایه گذاری شد دانست و گفت: قدیمی ترین نشریه فارسی موجود در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی روزنامه وقایع اتفاقیه است که تنها مجموعه ای است که این نسخه دست نویس را دارد.

حا فظی گفت: بیش از90درصد نشریات کودک تهیه شده در این آرشیو مربوط به استان تهران و بقیه نشریات مربوط به استان های خراسان رضوی، قم، یزد، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان،خوزستان، و لرستان است.

وی افزود: در این آرشیو از کشور های افغانستان ، آمریکا و مصر نشریاتی در حوزه کودک موجود است.

کارشناس نمایه سازی و چکیده نویسی مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی از سال 1359شکل گرفته و در حال حاضر بیش از1میلیون و700 هزار نسخه از مطبوعات کشور افزون بر32 هزار و 500 عنوان، در اختیار دارد و از نظر تعدادعنوان، بزرگترین آرشیو مطبوعاتی ایران محسوب می شود.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.