عراقچی: احتمال ورود به فاز جدید اجرای برجام از دوشنبه آینده

معاون وزیر امور خارجه از احتمال اعلام روز عملیاتی شدن برجام از روز دوشنبه هفته آینده خبر داد.

عراقچی: احتمال ورود به فاز جدید اجرای برجام از دوشنبه آینده
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، معاون وزیر خارجه در همایش صلح و سلام که عصر امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، از احتمال اعلام روز عملیاتی شدن برجام از روز دوشنبه هفته آینده خبر داد.

وی با اشاره به تصویب کلیات طرح اجرای برجام در مجلس گفت: امیدواریم در روزهای آتی جزییات این طرح هم تصویب شود و احتمالا بتوانیم بعد از آن اعلام کنیم که عملیاتی شدن برجام از روز دوشنبه آینده آغاز می‌شود و وارد فاز بعدی در برجام می‌شویم.

 عراقچی اظهار داشت: آنچه که مسلم است همه ما به دنبال صلح بوده و هستیم ، ملت ایران همواره ملتی صلح‌طلب بوده و تاریخ می‌تواند آن را اثبات کند.

وی ادامه داد: کشور ما از حدود 250 سال گذشته آغازگر هیچ جنگی نبوده و بر همین اساس می‌توان در صلح‌طلب بودن ملت ایران صحه گذاشت.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با طرح سوالاتی ادامه داد: آیا صلح‌طلب بودن لزوما صلح را به ارمغان می‌آورد، چه چیزی باعث صلح‌طلبی و جلوگیری از جنگ می‌شود.

وی گفت: آنچه که باعث می‌شود کشوری در صلح زندگی کند، لزوما این نیست که صلح طلب باشد، زندگی برای ما در صلح و امنیت آمادگی برای همه شرایط پیش رو را ممکن می‌سازد . بعنوان مثال برا ی جلوگیری از جنگ بهترین راه ممکن آماده بودن برای جنگ است.

عراقچی افزود: دنیایی که ما امروز در آن به سر می‌بریم به صلح‌طلبی ظلم روا داشته می‌شود، بنابراین باید در چنین جهانی قوی بوده و قدرت داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عواملی را که سبب بهره مندی یک کشور از قدرت می شود را برشمرد و اظهار داشت: یکی از عواملی که قدرت را در یک کشور برقرار می‌سازد، قدرت در زمینه نظامی و دفاعی است. عامل دیگر قدرت اقتصادی است که در صورت دارا بودن کشوری از این قدرت شروع جنگ علیه آن کشور را برای همه دشمنان زیان‌آور می‌کند.

عراقچی‌ توانایی‌های دیگر را در برخورداری از قدرت فرهنگی و گفتمانی یک ملت اظهار داشت و افزود: اگر یک کشور قدرت گفتمان داشته باشد، می‌تواند با استفاده از این قدرت نفوذ به جایگاه والایی در جهان برسد.

وی ادامه داد: قدرت علمی و فناوری یکی دیگر از مولفه‌های قدرت برای هر کشور  و از جمله جمهوری اسلامی ایران است که این امر مرهون تلاش متخصصین و دانشمندان می باشد.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به عامل قدرت دیگر که کمتر به آن توجه می‌شود اشاره داشت و بیان کرد: این قدرت ، قدرت دیپلماسی است که اگر کشوری چنین قدرتی داشته باشد ، می‌تواند با حضور در جهان و از طریق مذاکرات تهدیدها را از ملت خود دور کند.

وی در برشمردن ابعاد قدرت دیپلماسی بیان کرد: درست است که دیپلماسی را امری برای سازش کار بودن  و کوتاه آمدن به حساب می‌آورند اما دیپلماسی راه تامین منافع ملی و رفع تهدیدها به طریقی کم هزینه‌تر و نیز کم  خطرتر می‌باشد. لذا باید به دیپلماسی بعنوان یکی از عوامل موثر قدرت توجه داشت و به آن بها داد.

عراقچی ادامه داد: کشوری ممکن است قدرت داشته باشد اما با نداشتن دیپلماسی نمی‌تواند آن قدرت را در راه درست خود هدایت کند، بنابراین دیپلماسی می تواند به طریقی مصالمت آمیز به حل مخالفت‌ها بپردازد.

وی با بیان خوشحالی خود از برجام و نتایج مذاکرات گفت: برجام جلوه‌ای دیگر از ایران را به دنیا نشان داد و ثابت کرد که با این قدرت می‌توان جهانیان را به پای میز مذاکره کشاند.

معاون وزیر امور خارجه گفت: اگر توانایی دیپلماسی ما نبود همه توانایی های دیگر که به آن اشاره شد ناتمام می‌ماند در واقع تیم مذاکره کننده جزئی از مجموعه توانمندی های ملت ایران است که موفق شد حقوق هسته‌ای کشور را تثبیت کند.

وی افزود: کشور ما 12 سال با شعار "انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست" و نیز بعد از در مذاکرات و برجام موجب شد دنیا به خواسته ملت ایران احترام بگذارد.

عراقچی گفت: 6 قطعنامه الزام‌آور فصل 7 شورای امنیت سازمان ملل با پایداری ملت ایران و مذاکرات لغو شد بدون اینکه هیچ یک از آن 6 قطعنامه اجرا شده باشد.

وی ادامه داد: برجام و نتیجه مذاکرات توانمندی ملت ایران در عرصه نظامی و ایستادگی در برابر دشمنان مدیون بزرگان و سردارانی است که امروز ما در سوگ آنان نشسته‌ایم. در واقع این برجام مدیون تلاش همه دانشمندان و محققان هسته‌ای کشور است که تکمیل چرخه سوخت مدیون تلاش های آنان است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: در برجام 6 قدرت بزرگ جهانی می آیند و در مقابل کشوری مانند ایران که از نظر آنها یک کشور متوسط محسوب می‌شود پای میز مذاکره می نشینند.

وی با اشاره به عصبانیت‌های نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: نتانیاهو هنوز می گوید چرا که سانتریفیوژ را هم برای ایران قبول کردید.
عراقچی گفت: برای اولین بار است که شورای امنیت سازمان ملل مجوز غنی‌سازی به کشوری را می‌دهد.

وی افزود: ما کشوری جنگ‌طلب نیستیم اما از خود در برابر تهدیدها دفاع می‌کنیم و اجازه نمی دهیم کشوری ما را تحت سلطه خود درآورد.

عراقچی ادامه داد: ما همواره باید بتوانیم کشورمان را همواره بی‌نیاز  از دیگران قرار دهیم تا ایران بتواند همواره استقلال و شرف خود را حفظ کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۴
بدانیم شروع برجام واجرای اقتصادمقاومتی بسیارمهم وراهگشااست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۴
بدانیم شروع برجام واجرای اقتصادمقاومتی راهگشاومهم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۲۰ مهر ۱۳۹۴
درود بر شما آقاي عراقچي... انشالله كه موفق باشيد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۲۰ مهر ۱۳۹۴
درود بر شما آقاي عراقچي... انشالله كه موفق باشيد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۴
بس کنید این خیانت و وطن فروشی را ! برجام سناریوی اسرائیل برای نابودی ایران است ! مثل پروژه آنسکام در عراق !! ترکمانچای هسته ای !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
آقایان.... جشن این پیروزی رادرآمریکا بگیرید.
Germany
ناشناس
۲۱:۱۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
ازدرگاه حق برای شما دعامیکنم. شمایید که به فکر ملت وایران عزیز هستید.
Germany
ناشناس
۲۱:۱۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
ازدرگاه حق برای شما دعامیکنم. شمایید که به فکر ملت وایران عزیز هستید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
درود بر شما زحمت کشان
آخرین اخبار