نشست شعر جهان علیه خشونت و افراطی‌گری

نخستین نشست شعر صلح با حضور سفیر کشور رومانی در باغ نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نخستین نشست شعر جهان علیه خشونت و افراطی‌گری در باغ نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نشست که به واسطه مکان برگزاری آن یعنی باغ نگارستان دانشگاه تهران حال و هوای بهاری را می‌شد به راحتی در دل پاییز احساس کرد پس از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی احسان محمدی دبیر کانون مطالعات بین المللی فرهنگی دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت.

*شعر نقش ویژه‌ای در فرهنگ هر کشور دارد

احسان محمدی دبیر کانون مطالعات بین المللی فرهنگی دانشگاه تهران گفت: امروز در حالی گرد هم آمدیم که در سرتاسر جهان شاهد خشونت هستیم از لبنان و یمن و سوریه گرفته تا فاجعه منا همه نشان از این موضوع دارد. این ایده دو سال پیش در سال 2013 یعنی قبل از گسترش خشونت و افراطی‌گری در منطقه خودمان توسط ریاست محترم جمهوری حجت الاسلام روحانی در سی و هشتمین نشست سازمان ملل متحد  مطرح شد که با استقبال همه‌ی اعضا منهای یکی از آنها روبرو گردید و سپس موجبات تصویب قطعنامه فراهم شد.

وی افزود: سیاست کشورها ریشه در فرهنگ، باورها و عقاید ملت‌ها دارد که در این میان ادبیات و به ویژه شعر نقش ویژه‌ای در فرهنگ هر کشور دارد و به تبع آن در سیاست داخلی و خارجی هر کشور بنا به ضرورت بررسی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: بر آن شده‌ایم تا سلسله نشست‌های شعر جهان علیه خشونت و افراطی‌گری را طراحی کنیم تا با درک بهتر از جایگاه صلح در جهت همدلی با کشورهای مختلف بر‌آییم.

وی ادامه داد: مایلم در انتهای کلام یک بیت از شاعران بزرگ کشورما حافظ شیرازی بیاورم که این چنین گفته است: "آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است / با دوستان مروت با دشمنان مدارا"

 در ادامه نشست تئودورسکو سفیر رومانی در تهران روی سن آمد و چند دقیقه‌ای با حضار صحبت کرد.

*در ادب رومانی صلح توام با آرامش خاطر است

تئودورسکو گفت: مطرح شدن موضوع صلح توسط ریاست جمهوری ایران در سازمان ملل ابتکار بزرگی بود و آوردن این مفهوم به شعر بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد:همه ما صلح را دوست داریم و به قدری برای ما ارزشمند است که احساس می‌کنیم باید مقابل خشونت و جنگ بایستیم. ایستادگی در مقابل خشونت ارزشی است که فکر می‌کنم کشوری در دنیا نیست که آن را به عنوان قوی‌ترین عمل ناشی از قوی‌ترین احساس نداند. در رومانی هم عقیده بر همین است.

وی افزود: درباره علت حضورم در این محفل باید بگویم که در سال 57 در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم و به این دلیل به زبان فارسی مسلطم و امروز نه به واسطه دعوتی که از من شده بود بلکه به خاطر خواسته عمیق و قلبی‌ام در مورد صلح در این نشست حضور یافتم.

سفیر رومانی اظهار کرد:‌ از وقتی که موضوع نشست مشخص شد تا اندازه ای با آلات علم امروز از جمله رایانه و اینترنت و کتابخانه به جستجوی شعری از رومانی درباره صلح پرداختم که تا اندازه‌ای موفق بودم و به زحمت دو شعر را با کلمات ساده ترجمه کردم.

وی خاطر نشان کرد:‌ متاسفانه امروز در دنیایی پر از خشونت زندگی می‌کنیم و همان طور که گفتم من به عنوان فردی عادی که به واسطه شغلم در جاهای مختلفی خدمت کرده‌ام و جوامع زیادی میزبان من بوده اند احساس می‌کنم که باید به شدت با خشونت مقابله کرد و آن را محکوم نمود. به اعتقاد من عمل خشونت آمیزی رخ نمی‌دهد مگر اینکه اهالی سیاست مثبت دنیا ایستادگی نکنند.

وی ادامه داد: در ادب رومانی به طور کل صلح توام با معنای آرامش خاطر و آرامش در روابط بین انسان‌ها مطرح می‌شود. نه فقط رهبران کشورها و سیاستمداران که همه باید در این راه گام بردارند.

سفیر رومانی در ادامه به قرائت دو شعر از کشورش پرداخت که یکی از آن‌ها "آتش بس" نام داشت و به شرح زیر است: "مثل مرگ/ در ایام جنگ خسته ام/ و علاقمندم به صلح/ مگر به مدت یک هفته شود/ روی زمین نبرد/ که بین ماست/ با هم ملاقات کنیم؟/ با لبخند بر لبان/ با جان نثاری/ تو به سوی من/ تفنگی را/ من به سوی تو دستی را دراز کنم/تا بتوانیم/ عشق و زمانه را از سر بگیریم".

وی در پایان گفت: این اولین بار بود که این شعر‌ها به زبان فارسی ترجمه و خوانده شد که در آینده نزدیک حتما برای ترجمه اشعار رومانی به زبان فارسی با کسب مجوز اقدام خواهم نمود.

در ادامه مراسم محمد عربی نوازنده تنبور فضای محفل را با موسیقی سنتی ایرانی سرشار نمود و سپس مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران برای حضار سخنرانی کرد.

*فرهنگ و هنر جوانان را با ارزش‌های جامعه پیوند می‌دهد

مجید سرسنگی ضمن ابراز خوشنودی از حضور در این محفل گفت: خیلی خوشحالم که در جمع‌های دانشجویی شرکت می‌کنم و اعتقاد دارم که نسل جوان ما نسل تاریخ ساز آینده کشور هستند و هرچه که این نسل از خمودگی بیرون آید و فعال باشد امید داشتن یک آینده روشن بیشتر می‌شود. یکی از مشکلات جدی ما همین خمودگی نسل جوان است که البته بررسی آن در این مقال نمی‌گنجد.

وی افزود: خدا را شکر می‌کنم که دانشگاه تهران با حضور شما دانشجویان علی رغم تمام مشکلات همچنان با امید و انگیزه پیش می‌رود و کار خود را انجام می‌دهد. خوشبختانه در این سه روز در سه مراسم که همگی توسط دانشجویان برگزار شده بود شرکت کردم و از این بابت خوشحالم.

وی ادامه داد: با توجه به استعدادهای نسل جوان و دانشجویان پویا کمترین وظیفه ما این است که تلاش کنیم فضای لازم را برای فعالیت این دوستان فراهم کنیم چه در سطح انجمن‌های علمی چه نشریه‌ها و خلاصه تمام فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی.

سرسنگی افزود: کار شما بسیار سرنوشت ساز است و عنصر فرهنگ و هنر اگر در جامعه‌ای باشد به همراه خود شادابی، امید و آینده بهتر را نوید می‌دهد.غیر از اینکه در پایین ترین سطح برنامه‌های فرهنگی و هنری به بهترین نحو اوقات فراغت را پر می‌کند می‌تواند در سطح بالاتر منجر به ارتقا سطح فرهنگی دانشجویان گردد.

وی خاطر نشان کرد: هرچند وظیفه اصلی دانشجویان در دانشگاه کارهای آموزشی و پژوهشی است اما در کنار آن‌ها پرداختن به مسائل فرهنگی حتما باید مورد توجه باشد که به نظرم فرهنگ و هنر عناصر اصلی برای رسیدن به این مهم در دانشگاه هستند و در این صورت دانشگاهی با طراوت خواهیم داشت.

وی توضیح داد: ما به دنبال برق شادی در نگاه دانشجویان هستیم که هنر در این باب بسیار موثر است و می‌تواند فضای شادی را بوجود آورد. فرهنگ و هنر دانشجو را با ارزش‌های جامعه پیوند می‌دهد.

وی هم چنین گفت: حوزه معاونت فرهنگی به عنوان نهاد مسئول در دانشگاه تمام تلاشش را می‌کند تا با فراهم کردن بستر مناسب زمینه را برای فعالیت آماده کند. کار مدیریت فرهنگی یک کار باغبانی است و نجاری نیست و نباید با اره به جان بچه‌ها بیافتیم و آن‌ها را آنطور که می‌خواهیم شکل دهیم. ما باید خاک را آماده کنیم و اجازه دهیم بچه‌ها خودشان در فضای سالم رشد کنند.

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم فضاهای زیرساختی و امکاناتی که برای گسترش فضای فرهنگی در دانشگاه تهران نیاز هست را ایجاد کنیم. متاسفانه دانشگاه تهران علی رغم همه پیشرفت‌ها در حوزه فراهم ساختن امکانات برای فعالیت‌های هنری توفیق نداشته که باید جبران شود. دانشگاه تهران 50000 دانشجو دارد اما سرانه فضای فرهنگی خیلی کم است.‌ در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری باید کارهای جدی انجام داد که در صف اول همه آن‌ها حمایت از این فعالیت‌های فرهنگی است.

سرسنگی ادامه داد: امیدوارم باغ نگارستان تبدیل به مرکزی هنری گردد چرا که فضای بسیار خوبی دارد و ضلع شمال شرقی آن در حال آماده سازی برای احداث سالن‌های چند منظوره است که مناسب برپایی مراسم‌های فرهنگی گردد.

وی در پایان یادآور شد: بعد از نکاتی که ریاست محترم جمهوری در سازمان ملل مطرح کردند کانون مطالعات بین المللی و فرهنگی حساسیت ویژه‌ای به آن نشان داد که جا دارد از آنان تشکر کنم.

در پایان مراسم افشین یداللهی، گروس عبدالملکیان، امید روزبه و تعدادی از شاعران جوان به شعر خوانی پرداختند که بیت‌هایی از یکی ازشعرهای قرائت شده توسط افشین یداللهی به قرار زیر بود:

"هیچ حکمرانی به غیر از عشق صاحب اختیار دنیا نیست

هیچ پیروزی پس از جنگی مایه افتخار دنیا نیست

آدم آزاد آفریده شده فارغ از تمام اعتقاداتش 

آن سوی قدرت و حصار و ستم 

برتر از رسم‌ها و عاداتش"


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار