حجت الاسلام دسمی:

صالحین یک مدل اجباری نیست

اگر حلقه‌ای با اجبار شکل بگیرد دیگر نمی‌توان به آن حلقه تربیتی گفت و باید افراد خودشان گرایش پیدا کنند.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معاون  تعلیم و تربیت سازمان بیسج با نشستی که تحت عنوان «صالحین شناسی » که در مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی برگزار شد در خصوص نقش تربیت و صداقت در رفتار متربی گفت: برخی افراد هستند که در کار خود صادقانه عمل می کنند حتی اگر به ضرر او هم باشد و برخی نیز صادقانه عمل نمی کنند که این یا از روی علم است یا از روی جهل و غفلت است. وقتی بی صداقتی از روی علم اتفاق می افتد مشمول صفت نفاق است که انسان دارد به شکل یک منافق عمل می کند. این عمل مربوط به عقائد، صفات اخلاقی و رفتار فرد می شود. 

*رفتار های نامتعارف عامل تشدید بی صداقتی است

رئیس دانشگاه بسیج در خصوص صداقت و عدم صداقت و برخورد متربی در خصوص ضعف ها و نشان دادن قدرت خود به دیگران در رفتار گفت: وقتی عدم صداقت از روی علم اتفاق می افتد این مربوط به دوران جوانی و بعد  آن را شامل می شود و سنین نوجوانی را در بر نمی گیرد و نمی توان چنین وجهی را به نوجوان بدهیم که با علم به آن دارد منافقانه عمل می کنند. 

وی افزود: عدم صداقت وی این نیست که در وی نفاق ایجاد شده است بلکه این عدم صداقت یا از باب قدرت طلبی است و یا به خاطر پوشش ضعف اوست که هر کدام نگاه خاص خود را دارد. برخی افراد ضعیف اند و خودکم بینی دارند آن ها غیر متعارف عمل می کنند تا ضعف های خود را پوشش داده تا دیده نشود و به دیگران بفهمانند که در مسائل علمی، قرآن و.... ضعف ندارند ولو شوده با تقلب.

حجت الاسلام دسمی اظهار داشت: برخی می خواهند به دیگران نشان دهند که خیلی قوی هستند و قدرت دارند ولی احساس می کنند توانایی های موجودشان کفایت نمی دهد و به سراغ این می روند که دپینگ غیر متغارفی را انجام بدهند که این باعث می شود که به سمت جنبه های بی صداقتی کشیده شوند، و منشأ آن بعضاً خانواده،دوستان، محیط و حتی سر گروه است که ممکن است به آن دامن بزنند و آن را در افراد تشدید بکنند. برای حل این مسئله باید اعتقادات افراد را در حد فهم خودشان بالا ببریم و این روش صادقانه عمل کردن و بی صداقتی و پاداشی که فرد می گیرد باعث می شود که ایمان فرد را در حد درک و فهم خودش تقویت کند.

* سرگروه باید نحوه برخورد با متربی را بداند

رئیس حوزه علمیه بقیه الله در خصوص  واکنش متربی به رفتار سر گروه اظهار داشت: متربی ها زمانی که تحقیر می شوند و یا به آنها میدان عمل داده می شود به گونه ای متفاوت رفتار خود را بروز می دهند. باید دید سرگروه با افراد و کسانی که با بی صداقتی عمل می کنند چگونه رفتار می کند، اگر سرگروه تشخیص بدهد که چی افرادی با صداقت و یا عدم صداقت رفتار می کنند و برای هر کدام به گونه ای متقاوت رفتار کرد قطعاً حلقه با مشکل رو به رو می شود و به نظر بنده حلقه ها باید به صورت خوشه ای و هرمی برگزار بشود، یعنی یک حلقه  ده_ پانزده نفره باید حداقل در سه لایه اداره شود، لایه اول دو_ سه نفر، لایه بعد پنج_ شش نفر و لایه بعد نیز هفت_ هشت نفر.  

رئیس مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی در خصوص ارزش گذاری حلقه ها و لایه بندی آنها عنوان کرد: لایه اول به گونه ای است که وقتی سرگروه افراد را ارزش گذاری می کنند همه این نوع ارزش گذاری را قبول دارند یعنی حسادت هیچ کس را بر نمی انگیزد به طوری که سر گروه وقتی کسی را تحویل می گیرد همه می گویند که این فرد از نظر درس، اخلاق و.... فردی نمونه است این طور نیست که دو رو باشد و به طور مثال در جایی دیگر یک طوری عمل کند و وقتی این فرد تحویل گرفته می شود طوری دیگر رفتار کند، اصلاً به ذهن کسی چنین چیزی خطور نمی کند و همه معتقدند که این سر گروه درست ارزش گذاری کرده است.

*سرگروه صالحین تجسم عینی اسلام

 معاون تعلیم وتربیت سازمان بسیج نقش سرگروه و رفتار وی را مهم خواند و افزود:همان طور که می دانید از اهداف صالحین این است که مباحث نظری را تبدیل به رفتار و عمل بکنیم و یک سر گروه می گذاریم برای متربیان و به آنها می گوییم دروغ نگویید یا اگر به افراد داخل حلقه بگوییم غیبت نکنیم خودمان این کار را انجام می دهیم.  

 وی با صراحت بیان کرد: سرگروه تجسم عینی اسلام اس که اعضای حلقه باید او را لمس کنند برای مثال اگر روحانی در بالای منبر خود از ویژگی اسلام صحبت می کند و یک فرد از ما خواست که مصداق عینی این حرف ها را به او نشان بدهیم آن جا باید به سر گروه اشاره شود که هر شب یا یک شب در میان او را می بینند این فرد می تواند مصداق این حرف ها باشد. زمانی که خداوند گفت این قرآن است و این اسلام مردم خواستند که تجسم عینی این اسلام را ببینند خداوند در قرآن به پیامبر اشاره می کند.

* برای افراد با تقید وقت بیشتری قائل شویم

رئیس دانشگاه بسیج در ادامه به نوع ارزش گذاری حلقه های تربیتی اشاره کرد و گفت:  وقتی  سر گروه  می آید حلقه را سطح بندی می کند فردی که از صداقت کم تری برخوردار است را در لایه دوم یا سوم قرار می دهد و این لایه بندی اجباری نیست بلکه واقعیت است. از جهت اخلاقی یا ارزشی لایه اول کسانی هستند که صداقت بیشتری دارند، تلاش بیشتری می کنند، تقید بیشتری دارند. 

حجت الاسلام دسمی افزود: کسانی که زمینه تربیتی خوبی دارند و  می توانند الگوی مناسب از نظر اخلاق، برخورد، تقید، التزام به عمل و ...... برای دیگران  بشوند برای او باید یک وقت ویژه ای قائل شویم واین منوط به این است که متربی باید از نظر اخلاق و تواضع بهتر عمل کند یعنی این لایه بالا لایه متواضعان  و خوش اخلاق ها است که با همه دوست هستند نه لایه متکبر ها و کسانی که خودشان را می گیرند و سر گروه اگر لایه بندی را درست انجام ندهد خود را خراب کرده است و از چشم بقیه ساقط می شود.

* نباید حریم افراد شکسته شود

 رئیس مرکز مطالعات راهبری تربیت اسلامی در خصوص ایجاد فضای رقابتی و برخورد سر گروه با متربی عنوان کرد: وقتی سرگروه میدان رقابت خوبی را مهیا می کند و افراد این فضا را می بینند در این صورت اگر فردی که قرآن خوب می خواند و از او استفاده نشود سر گروه می تواند اشکال کار فرد را به او متذکر شود و متربی می داند که باید رفتار خوداصلاح کند تا در برنامه های بهتر شرکت داده بشود، تا آنجایی که امکان دارد حریم ها نباید شکسته بشود اگر کسی دروغ می گوید به او نگوییم که دروغ می گویی و به آنها آدرس دور بدهیم.

انسان هایی که در یک روش و تلنگر درست رفتار می کنند، می توان تأثیر گذاری خوبی در آنها ایجاد کرد و این ها را باید در لایه های بالاتری قرار داد، لذا در برخورد با کسانی که دارای رفتار خود اظهاری، خود برتر بینی و... هستند باید در جایی لازم باشد به طورغیر مستقیم یک سری تذکراتی به خانواده ها داده بشود تا خانواده فرد نیز به حل این مسئله کمک کنند.

* ایجاد تنوع در مباحث حلقه های تربیتی

رئیس حوزه علمیه بقیه الله در خصوص برخی رفتار های غیر متعارف از سوی متربی که منجر به هم زدن فضای حلقه های می شود اظهارداشت: برای این گونه افراد یک روش این است که با آنها ارتباط مستقیم بر قرار کنیم و مشاوره فردی به آن ها   بدهیم  یا از طریق برخی افراد دیگر او را کنترل کنیم  و بخشی دیگر هم مربوط به افراد داخل جلسه می شود.

وی ادامه داد: گاهی اوقات مباحث جلسه باعث می شود زمینه شلوغ کاری برخی افراد را فرآهم کند واین بهونه را به افراد می دهد و وقتی همچین ضعفی در برخی افراد می بینیم می بایست در مباحث داخل حلقه تنوع ایجاد کنیم که در فضای عمومی جلسه اگر فردی رفتار نامتعارف از خود بروز داد کسی از کار وی استقبال نکند. وقتی فرد می بیند که دو دفعه این کار را انجام داده ولی کسی او را تحویل نگرفته است دیگر این کار را تکرار نمی کند و معمولاً مشوق های این افراد خود جمع هستند یعنی افراد اگر زمینه این کار را به او نشان دهند او ادامه می دهد.

*برای متربی ازرش قائل شوید

رئیس دانشگاه بسیج تصریح کرد: افرادی که در جمع متفاوت و نا موزون هستند سر گروه باید تلاش کند یک وقت جداگانه ای برای این افراد بگذارد این ها احساس کنند که سر گروه دارد تلاش می کند که این ها را به جمع برساند و این ها الان نمی توانند در این جمع باشند و باید یک سری کارها را انجام دهند تا به این حلقه برسند و سرگروه این ارزش را برای آنها قائل می شود تا آنها را به این حلقه برساند. تا جایی که ضرر فقط متوجه خودشان است می شود آنها را تحمل کردو جایی که ضرر متوجه دیگران است اگر بشود آن ضرر را کنترل کند باز هم می شود حوصله کرد، ولی اگر به جایی رسیدید که زمان ندارید به این افراد رسیدگی کنید مجبور می شوید جمع را ترجیح بدهید آنجا موقعی است که شما می توانید اهم و فی الاهم کنید.

*مسائل اخلاقی و رفتاری پختگی لازم را می خواهد

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج در خصوص نحوه کادر سازی سر مربی ها و چگونگی آن گفت: هر سرگروه وظیقه کادر سازی دارد یکی از دلایلی که گفتیم باید لایه سازی صورت بگیرد علت آن کادر سازی است چون لایه های بالا تر می شوند کادر شما واین وظیفه سر گروه است.

ریئس مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی در خصوص پختگی در مسائل اخلاقی را لازم دانست و اظهار کرد: متربی ها از یک سن وسالی به بعد می خواهند یک سیر نجومی سریع داشته باشند و راه صد ساله را در یک شب طی کنند ولی مسائل اخلاقی و تربیتی پختگی می خواهد اگر این پختگی اتفاق نیفتد تبدیل به عکس خود می شود، این ها بعد از سه_ چهار سال احساس پوچی می کنند وقتی این احساس متفات بدون  در آنها شکل نمی گیرد این باعث می شود به خیلی مسائل شک کنند.

وی گفت: باید طوری عمل کرد که افراد به صورت اختیاری از پله ای به پله دیگر بروند و به سمت جلو حر کت کنند این اختیار اگر اتفاق بیفتد و تافته جدا بافته هم نشوند باعث می شود بر اساس روال طبیعی کار جلو بروند این بهتر نتیجه می دهد. البته نباید افراد را دست کم گرفت و افرادی هستند که در سن نوجوانی نماز شب می خوانند و داشته ایم کسانی را که در این سن و سال به مقام شهادت نائل شدند. این بستگی به درک مطلب و فهم افراد دارد اگر افراد این اعمال را درک کنند    باعث می شود تقید لازم در این افراد شکل بگیرد.

*عدم وجود مکانیزم تربیتی و آموزشی در کشور

حجت السلام دسمی در رابطه با افرادی که می گویند صالحین یک طرح اجباری است خاطر نشان کرد: این اشکال بر می گردد به این که ما نیازبه نظام تربیتی داریم یا خیر؟ آیا افراد باید در فرآیند تربیت قرار بگیرند یا قرار نگیرند؟ آیا کاری که درست است می توان به این کار اطلاق اجباری بودن کرد؟ همه می گویند ما به نظام تعلیم و تربیت نیاز داریم. ما در بسیج یک نظام  تعلیم و تربیت جامعی ای نداشتیم. ما در کل نظام به دنبال این بودیم کدام نظام تربیتی در کشور وجوددارد تا ما بتوانیم در یک مدل منظم منطقی افراد را در آن رشد و تعالی دهیم. 

 غیر از نظام رسمی آموزش وپرورش ما در کشور چه مکانیزمی برای تربیت و آموزش افراد داریم؟، یک وقتی هم خانواده را داریم و معتقدیم بسیاری از خانواده ها آن نظام تربیتی لازم را به بچه ها القا نمی کنند وخیلی آسیب در اینجا وجود دارد.نظام آموزش وپرورش را که اکثراً قبول داریم کار تربیتی مناسبی در آن صورت نمی گیرد.  

*بسیج یک فضای ارزشی را ایجاد کرده است

رئیس حوزه علمیه بقیه الله ادامه داد: امروزه فرستادن بچه ها به مدرسه دولتی به منزله این است که پدر و مادر هیچ ارزشی برای بچه خود قائل نیست. البته بخش مهمی از آموزش وپرورش ما شریف است و دارای ارزش می باشد اما کلیت این نظام دارای اشکال است و ضعف دارد. در نظام دانشگاهی ما نیز تکلیف روشن است .

حال نظام، یک فضای ارزشی را ایجاد کرده است به اسم بسیج که انسان های معتقد و متفاوتی را برای نظام و انقلاب تربیت کند. با چه مکانیسمی باید اتفاق بیفتد که  بصیرت، علم و معنویت افراد بالا برود عمق و عمل به هنگام پیدا بکنند ،قدرت علمی، ادب و قدرت اخلاقی داشته باشند. ما برای بسیج یک نظام تربیتی ایجاد کردیم و این نظام تربیتی دارای اهداف، اصول، روش و مکانیزم است که بایک  مدل خاص اجرا می شود.   

 معاون تعلیم وتربیت سارمان بسیج در خصوص این که صالحین یک مدل اجباری نیست اظهار داشت: ما یک مدل تربیتی ارائه کردیم که در آن حلقه های تربیتی صالحین شکل می گیرد و این به صورت اختیاری است. اگر حلقه ای با اجبار صورت بگیرد دیگر نمی توان به آن حلقه تربیتی گفت. مثل این می ماند که بگوییم افراد را به اجبار بسیجی کرده ایم. آن افرادی که می گوید این صالحین اجباری است در واقع این یک مسئله دیگری است.

وی افزود: در واقع  به فرماندهان بسیج گفته شده است که یک سری حلقه های تربیتی تشکیل بدهند و چند نفر که در مسائل اعتقادی و....  از افراد دیگر بالاتر هستند را پیدا کرده و مسئولیت این حلقه ها را به این افراد واگذار کنند، سپس از این سرگروه بخواهند که به آن ها محبت کند، سراغ آنها را بگیرند، تواضع بکند در برابر متربی ها، انگیزه در این افراد ایجاد بکنند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار