جای خالی امنیت در «دروازه غار» پایتخت

اینجا محله هرندی (دروازه غار سابق) تهران است. گوشه ای از پایتخت که وجود معتادان متجاهر در آن امنیت را از بین برده اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، محله هرندی در منطقه 12 شهرداری تهران واقع شده و با داشتن 28 هزار و 236 نفر جمعیت در صدر ناامن ترین مناطق پایتخت قرار گرفته است. 

گروه خبرنگاران با حضور تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران شب گذشته با حضور در محله هرندی و بوستان حقانی در این محله از نزدیک با وضعیت این منطقه آشنا شدند. 
بوستان حقانی تاریک و مملو از معتادانی بود که بدون توجه به حضور گروه خبری به مشغول کشیدن مواد مخدر بودند. 

در ورودی این بوستان خودرو وانتی ایستاده بود و جمعیت زیادی از معتادان در اطراف خودرو جمع شده بودند و از مرد جوانی که بر روی خودرو ایستاده بود،بسته های غذا می گرفتند. 
تعدادی نیز برای گرفتن غذا دعوا می کردند و هر لحظه احتمال درگیری بیشتر و استفاده از چاقو وجود داشت. 

بوی نامطبوع و دود تمام بوستان را فرا گرفته بود و معتادان در گروه های سه نفره و بیشتر در کنار یکدیگر حلقه هایی را تشکیل داده و برخی مشغول استعمال مواد مخدر بودند. 
برخی نیز مشغول خوردن غذایی که دقایقی پیش گرفته بودند؛ اعضای حلقه ها را بیشتر مردان جوان و تعدادی زن تشکیل می دادند. 

فضای رعب انگیز و دردناکی بر بوستان حاکم بود و هر یک از خبرنگاران قصد داشت تا با گفت و گو با معتادان دلیل اعتیاد و ادامه وضعیت کنونی را از آنان جویا شود. 

خاطره زن جوانی که می گفت 35 سال سن دارد در کنار برادر و دوست برادرش در حالی که زرورق های استفاده از مواد مخدر در دست داشتند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دو سال است که مواد مصرف می کند. 

وی در حالیکه از شرایط و وضعیت نا مناسبی برخوردار بود افزود: دست از سر ما بر نمی دارند و نمی گذارند به کار خود برسیم. 

خاطره گفت: پدر و مادرش زنده هستند و منزل آنان در خیابان رسالت تهران است اما به دلیل وضعیتی که دارد تنها برای رفع برخی نیازها به خانه سر می زند. 

مرد میانسالی نیز که خود را اهل شهر اراک معرفی کرد، گفت: من معتاد نبودم و برای کار به تهران آمدم؛ در تهران پول و مدارک شناسایی ام را دزدیدند و آواره بوستان ها و در نتیجه معتاد شدم. 
وی افزود: قصد دارد این وضعیت را ترک کند اما به شهر خود و به خانواده اش 
باز نمی گردد. 

در حال حرکت در بوستان حقانی زن جوان آرایش کرده ای که تازه وارد بوستان شده بود نظرمان را جلب کرد؛ او نیز اعتیاد داشت اما هنوز اعتیاد در وضعیت ظاهری اش تاثیر زیادی نگذاشته بود. 
او گفت: شوهرش در زندان است و دو فرزند دختر و پسر دارد که در بهزیستی محله سرآسیاب به سر می برند. 

وی که به گفته خودش تازه معتاد شده ، قصد دارد ترک کند و فرزندانش را دوباره به خانه بیاورد. 
این زن در پاسخ به این سوال که این موقع از شب در این پارک چه می کند گفت: حوصله ام سررفته بود و آمده ام بیرون، البته زیاد بیرون نمی مانم و به خانه برمی گردم. 
فرزاد هوشیار رییس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری تهران که گروه خبری را همراهی می کرد نیز در جمع خبرنگاران گفت: هرشب حود سه هزار غذا از سوی خیرین در این پارک توزیع می شود. 

وی گفت: این غذا ها از سوی نهاد ها و موسسه های خیریه از جمله پایان کارتن خوابی، طلوع بی نشان ها تهیه و توزیع می شود و شهرداری هزینه ای در این زمینه نمی کند. 

هوشیار گفت: 60 درصد معتادان از شهرهای زیر یکصد هزار نفر کشور به تهران آمده اند و بیشتر آنان در خانه های مجردی ساکن هستند و شب ها برای مصرف مواد به این بوستان می آیند. 
وی میانگین سن معتادان بوستان حقانی را 20 تا 40 سال عنوان کرد. 

در ادامه گروه خبری از گرمخانه خاوران نیز دیدن کردند، در این مرکز خدماتی از جمله استحمام، لباس تمیز، محل خواب و شام و صبحانه به معتادان ارائه می شود. 

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان این دیدار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شورای اسلامی شهر تهران از برنامه هایی شهرداری تهران برای جمع آوری معتادان حمایت می کند گفت: بیش از 60 درصد معتادان از سایر شهر های کشور هستند و به دلیل نداشتن شغل به تهران آمده اند. 

وی ایجاد اشتغال را یکی از راهکارهای کاهش وضعیت کنونی عنوان کرد و گفت: ایجاد اشتغال در کشور نیازمند عزم ملی است. 
چمران با بیان اینکه شهردار تهران اعلام آمادگی کرده که ظرف مدت شش ماه وضعیت کنونی را سامان دهد افزود: چندین نهاد در این حوزه مسئولیت دارند که باید در جلسه ای مسئولیت های آنان تفویض و مشخص شود. 

وی تاکید کرد: ما در دوران دفاع مقدس توانستیم جنگ را اداره کنیم و در حوزه ساماندهی وضعیت معتادان نیز موفق خواهیم شد. 

حجت الاسلام میثم امرودی معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران نیز گفت: تهران دارای شهر روز و شهر شب است و شهر شب با آسیب های جدی روبرو است. 
وی با بیان اینکه شهرداری تهران در اجرای طرح انضباط شهری اقدامات مناسبی تا کنون انجام داده افزود: شهر و محلات شهر تهران نیازمند امنیت است. 
امرودی نبود شغل و بیکاری را در تشدید وضع موجود موثر دانست و خاطر نشان کرد: در منطقه 12 شهرداری تهران تعداد زیادی مسجد وجود دارد و اگر هر یک از مساجد مسئولیت خود را به درستی انجام دهند، بسیاری از معضلات رفع می شود. 

وی بر هماهنگی همه دستگاه های ذیربط تاکید کرد و گفت: باید ستادی با حضور همه دستگاه ها از جمله نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، تامین اجتماعی تشکیل و عملیات اجرایی انجام شود. 

در این دیدار مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ولی الله شجاع پوریان، رحمت الله حافظی، احمد دنیامالی، پرویز سروری، محسن پیرهادی، غلامرضا انصاری و رضا تقی پور اعضای شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از خبرنگاران رسانه های همگانی حضور داشتند. 

منبع : ایرنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.