در مراسم بزرگداشت هفتادمین سالگرد تأسیس سازمان ملل

الیاسون: برجام ارزش دیپلماسی و صبر را نشان داد

قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل گفت:‌ برجام ارزش دیپلماسی و صبر را نشان داد.

الیاسون: برجام ارزش دیپلماسی و صبر را نشان داد

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "یان الیاسون" قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل متحد امروز (دوشنبه) در مراسم بزرگداشت هفتادمین سالگرد تأسیس سازمان ملل در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه طی سخنانی با بیان اینکه در دهه 80 جزو گروه‌های میانجی‌گر ایران بودم تا بتوانم جنگ ویرانگر ایران و عراق را پایان دهم، یادآور شد: من در آن ایام بارها به تهران و بغداد سفر کردم. راهکار جامعی که ما آن زمان در سال 1982 پیشنهاد دادیم همانی بود که در سال 1988 عملیاتی شد با این تفاوت که 700 هزار نفر کشته شدند و خرابی‌های زیادی به بار آمد.

وی افزود: 35 سال پیش برای اولین بار به ایران آمدم و خاطرات زیادی از آن ایام دارم، همچنین آقای بان‌کی‌‌مون نیز در سال 2012 به ایران سفر کرد.

قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل، ایران را از جمله کشورهای بنیانگذار این سازمان خواند و اظهار داشت: در بیانیه تهران تولد سازمان ملل را شاهد بودیم. ایران همچنین همکاری‌های زیادی با سازمان ملل داشت که آخرین آنها میزبانی از میلیون‌ها پناهجوی افغان بود.

الیاسون با اشاره به اینکه ایران گام‌های بزرگی را در راستای اهداف توسعه هزاره برداشته و درآمد سرانه آن طی دو دهه گذشته دو برابر شده است، افزود: میزان سواد در این کشور بالاست و همچنین معلمان و پزشکان زیادی از بین زنان هستند و کمک زیادی به کاهش مرگ و میر مادران و کودکان شده که بابت آن نیز به شما تبریک می‌گویم.

وی با بیان اینکه ایران هنوز با چالش‌های مهمی در بخش‌های اشتغال، محیط زیست، رسانه و حقوق بشر روبروست، اظهار داشت: ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا باید تلاش‌هایی را برای اشتغال جوانان صورت دهد.

الیاسون وضعیت سیاسی منطقه را پرچالش و بحرانی خواند و گفت: بحران سوریه، یمن و عراق باعث شده درد و رنج و بی‌ثباتی شدیدی را در منطقه شاهد باشیم که رقابت‌های منطقه‌ای باعث آن بوده و خطر جنگ‌های نیابتی وجود دارد.

وی افزود: متأسفانه مناقشه اسرائیل و فلسطین هنوز چالش بزرگی است و صلح درازمدت یک مسئله مهم می‌باشد.

قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل با اشاره به نفوذ زیاد ایران در منطقه افزود:‌ ما گفتمان با ایران برای صلح در منطقه را دنبال می‌کنیم.

الیاسون همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 نیز گفت: این توافق ارزش دیپلماسی و صبر را نشان داد. همه ما به صلح و ثبات در منطقه علاقه‌مندیم.

الیاسون با بیان اینکه ما برای برنامه‌های خود در سازمان ملل روی ایران حساب می‌کنیم، خاطرنشان کرد: ما به ایران نیاز داریم تا از توافق شکل گرفته درباره تغییرات اقلیمی نیز حمایت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار