کنفرانس خبری مشترک وزرای خارجه ایران و ژاپن؛

ظریف: انجام مذاکرات سازنده پیرامون گسترش همکاری‌ها در دوره پسا تحریم/ کیشیدا: در زمینه ایمنی هسته‌ای با ایران همکاری می‌کنیم

نشست خبری وزرای خارجه ایران و ژاپن برگزار شد.

ظریف: انجام مذاکرات سازنده پیرامون گسترش همکاری‌ها در دوره پسا تحریم/ کیشیدا: در زمینه ایمنی هسته‌ای با ایران همکاری می‌کنیم
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، وزرای خارجه ایران و ژاپن بعد از دیدار در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند.
 
محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان گفت: مذاکرات خوبی درباره گسترش همکاریها بخصوص در دوران پسا تحریم داشتیم.
 
وزیر امورخارجه با بیان اینکه آینده بسیار روشنی برای روابط دو جانبه ایران و ژاپن وجود دارد گفت: حضور بخش خصوصی ژاپن در سرمایه گذاری های مشترک اقتصادی و در بخش هایی همچون هسته ای و محیط زیست زمینه های همکاری های بسیار زیادی به وجود آورده است.
ظریف ادامه داد: امروز همچنین در خصوص همکاری های منطقه ای و مبارزه با افراط گرایی و تروریسم و مواد مخدر با یکدیگر گفت و گو کردیم.

کیشیدا: نقش مهم ایران در حل بحران‌های منطقه

همچنین فومیو کیشیدا وزیر خارجه ژاپن در ابتدا ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی همتای ایرانی خود اظهار داشت: این پنجمین ملاقات من با ظریف و اولین نشست مقامات ۲ کشور بعد از توافق هسته‌ای بود و در گفت‌‌وگوهای امروز به صورت صریح و روشن درباره مسائل دوجانبه و گسترش روابط به گفت‌‌وگو پرداختیم.

وزیر خارجه ژاپن اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را امری بسیار مهم خواند و گفت:‌ در خصوص باز کردن صفحه جدیدی در روابط دوجانبه و اقدامات لازم در این باره گفت‌وگو کردیم.

کیشیدا با اشاره به توافق صورت گرفته با طرف ایرانی در زمینه همکاری در خصوص ایمنی هسته‌ای و اجرای پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اقدامات شفاف‌ساز به منظور حمایت از ایران در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک عنوان کرد: ژاپن در این زمینه‌ها دارای تجربیات زیادی است و ما توافق کردیم که این تجهیزات‌ را منتقل کنیم.

وزیر خارجه ژاپن به دیگر توافق حاصله با ظریف در خصوص تشکیل شورای همکاری ایران و ژاپن اشاره کرد و افزود: توافق کردیم این شورا تاسیس شود تا درباره همکاری‌های وزارتخانه‌های ۲ کشور نظارت صورت گیرد.

کیشیدا ادامه داد: درباره انعقاد موافقتنامه سرمایه‌گذاری متقابل به توافق محتوایی رسیدیم و توافق کردیم که در نزدیک‌ترین زمان ممکن این موافقتنامه امضا و در مجالس دو کشور تصویب شود.

وزیر خارجه ژاپن با اشاره به تعدادی از شرکت‌های ژاپنی که او را در این سفر همراهی می‌کنند، عنوان کرد: این اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که روسای شرکت‌های ژاپنی در چارچوب هیاتی به همراه وزیر خارجه این کشور به تهران سفر می‌کنند.

کیشیدا در ادامه با بیان اینکه به همکاری‌ها با ایران در زمینه‌های مختلف از جمله محیط زیست، پزشکی و مبارزه با مواد مخدر ادامه می‌دهیم، خاطرنشان کرد: در ناهار کاری بعد از این نشست درباره اوضاع خاورمیانه و آسیا و اقیانوسیه بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد و درباره موضوعات منطقه‌ای از جمله افراط گری خشونت‌آمیز تبادل نظر بیشتری خواهیم کرد.

وی در پایان با بیان اینکه ایران به عنوان ابرقدرت منطقه‌ای می‌تواند نقش زیادی در حل بحران‌های منطقه ایفا کند، افزود: امیدواریم با این سفر روابط دوجانبه باز هم گسترش یابد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار