شیراز؛

حافظ شاعری کم نظیر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهانه روز حافظ گفت: خواجه اهل راز اشعارش آنقدر مانوس با قرآن بوده که دیوانش آینه تمام رخ قرآن است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهانه روز حافظ و بزرگداشت این شاعر پارسی گوی به شیراز آمده بود و در مراسم بزرگداشت خواجه اهل راز برای فرهنگوران فارسی ایراد سخن کردند.

وزیر ارشاد در بزرگداشت حافظ گفت: حافظ شخصیت پر رمز و راز هزار نکته دارد که باز کردن پیچش گیسوی هزارنافه اش از ادیبان و حافظ شناسان بر می آید و سخن گفتن از خواجه اهل راز و صحبت در مورد شگفتی های شعر او بسیار دشوار است.

علی جنتی ادامه داد: حافظ دیوان مشحون از گوهرهای عرفانی، حکمت، اخلاق و سیر و سلوک است حافظ تنها یک گنجینه ادبی نیست بلکه خواجه حافظ دیوان شعرش را از سویدای دل خویش سروده و پاره ای از اسرار عشق و عرفان را در آن به زبان آورده است.

شعر حافظ رندانه ذهن را به هر سویی می کشاند تا پیامش بیان کرده و جهانی آرمانی به وجود آورد.

وزیر ارشاد در مورد کلام حافظ و انطباق آن با قرآن نیز بیان کرد: شرح طلبی شعر حافظ شباهت آن به قرآن را بیان می کند. مفسران برای شرح و بسط مفاهیم قرآنی قلم ها فرسوده اند تا ذات آیات را آن گونه که شایسته آن است به مردم نشان دهند و این تلاش تا امروز ادامه دارد.

اگر کسی با تداعی های ذهن او آشنا شود می فهمد شعر او هماهنگ، در هم بافته است. تاثیر قرآن بر آثار او چون روز روشن است و اگر کسی از احادیث و تفسیر قرآن ناآگاه باشد نمی تواند از خوان پر بهره ادب فارسی بهره ببرد .

حافظ در بهره گیری از آیات قرآن استادی چیره دست است و با آیات قرآن انس و الفت دارد چه اینکه آن را در 14 روایت از حفظ داشته است.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: حافظ ، شاعری ، کم نظیر ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.