کپی برداری از فرش خراسان رضوی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی گفت: کشورهای آسیایی نظیر هندوستان، چین و پاکستان از طرح و نقشه فرش دستباف این استان که قدمت چند قرن دارد کپی برداری و آن را با قیمت ارزان تر به بازار عرضه می کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛هادی مخملی افزود: مزیتی که فرش دستباف ایران نسبت به سایر کالاها دارد، برندهای شناخته شده آن در سطح جهان است و برند فرش مشهد، کاشان و اصفهان که از اصالت قالی ایرانی برخوردار هستند در سراسر دنیا شناخته شده است.

وی بیان کرد: با این حال کشورهای دیگر با کپی برداری از طرح و نقشه قالی ایران تولیدات خود را به بازار عرضه می کنند تا بتوانند سهم ایران را از بازار فرش جهان بربایند لذا باید با برنامه ریزی منسجم سهم فرش ایران را در بازارهای صادراتی حفظ و آن را افزایش داد.

وی گفت: اصالت فرش در دنیا متعلق به ایران است و جزو کالاهای صادراتی با ارزآوری مطلوب به شمار می رود لذا صادرکنندگان در بازارهای داخلی و خارجی به دنبال راه اندازی یک نهضت با رعایت اصالت نقشه های اصیل فرش هستند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی افزود: رکود اقتصادی، بازار فرش ایران را نیز دربرگرفته اما بازارهای جدید در دوران پساتحریم آماده حضور فرش ایرانی هستند به همین منظور نیازمند تحول اساسی در تامین هزینه ها و مدیریت مطلوب در زمینه طرح، نقشه، سبک و نوآوری جدید در فرش هستیم تا شرایط تولید فرش ایران را با شرایط بازار دنیا انطباق دهیم.

مخملی ادامه داد: اینک تقاضای جهانی برای فرش دستباف ایران کاهش یافته لذا باید تبلیغات گسترده تری در زمینه طرحهای جدید فرش از جمله تابلوفرش ها یا فرش های بزرگ پارچه انجام گیرد تا بتوان مزیت رقابتی این نوع کالا را افزایش داد و سهم بیشتری از بازار جهان را به خود اختصاص داد.

وی بیان کرد: حمایت دولت معطوف به بخشی از زنجیره تولید فرش دستباف می شود در حالی که برای توسعه این صنعت باید حمایت به صورت همه جانبه و شامل همه بخشهای این زنجیره باشد.

وی گفت: تجار و فروشندگان فرش باید از معافیت های مالی بهره مند گردند و صادرکنندگان بتوانند تسهیلات بانکی دریافت کنند.

وی افزود: رشد و شتاب گرفتن تولید و صادرات فرش دستباف ایران مستلزم این است که همه رسته های آن از حمایت دولت برخوردار باشند. 

مخملی ادامه داد: از سوی دیگر سرمایه های فکری در حوزه فرش بر سرمایه های مالی اولویت دارند لذا باید از وجود متخصصان با حمایت از آنان برای ارتقای این هنر و صنعت بهره گرفت.

وی افزود: مدیریت تخصصی و وجود افراد متخصص در صنعت فرش دستباف ایران باعث می شود جاذبه های سرمایه گذاری و نوآوری و خلاقیت در این بخش بیشتر شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی گفت: این استان از بافت های متنوع و طرح و نقشه اصیل در فرش دستباف برخوردار است و قطب تولید فرش های بزرگ پارچه، تابلو فرش، فرش های عشایری، فرش های تمام ابریشم و ابریشم دورو به شمار می رود.

مخملی با بیان اینکه 20 درصد صادرات سالانه فرش دستباف کشور متعلق به خراسان رضوی است افزود: از ابتدای امسال تاکنون شش هزار و 43 تن فرش دستباف به ارزش شش میلیارد و 32 میلیون ریال از این استان به کشورهای چین، برزیل، ایتالیا، آلمان و کشورهای همجوار و عربی صادر شده است.

وی اظهار کرد: 90 هزار بافنده فرش دستباف در 450 کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز و صنایع جانبی در استان خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند.
منبع: خبرگزاری ایرنا
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.