کرمان؛

افت بیش از 16 متر سطح آب زیرزمینی در رفسنجان

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات پسته کشور گفت: در مجموع 22 سال گذشته با 16.14 متر افت سطح آب زیر زمینی در رفسنجان مواجه شدیم.

به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ ناصر صداقتی در سمینار توسعه شهرستان رفسنجان که در تالار خیام دانشگاه ولیعصر رفسنجان برگزار شد، افزود: مشکلات این افت آب زیرزمینی شامل: تلخی و شوری آب، تحمیل هزینه های تعمیرات و اصلاح خاک به کشاورزان، نشست سفره های آب زیرزمینی، ایجاد چاله ها و حفره های سطح زمین، نشست خانه های مسکونی و لوله زایی است.

وی با اشاره به اینکه سالانه 488 میلیون متر مکعب آب از سفره های آب زیرزمینی شهرستان رفسنجان برداشت می شود، تصریح کرد: با افزایش حفر چاهها در رفسنجان که به میزان یکهزار و 180 حلقه چاه رسیده ، سالانه 488 میلیون متر مکعب آب از سفره های آب زیرزمینی رفسنجان برداشت می شود که مشکلاتی را به وجود آورده است.

صداقتی تأکید کرد: تمام مسائل منطقه کویری رفسنجان و اطراف آن مربوط به مدیریت نکردن منابع آب است و با اضافه برداشت آب از سطح آبهای زیرزمینی منطقه دچار مشکل کم آبی شده و نمی توان مسائل را به خشکسالی ربط داد.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات پسته کشور خاطرنشان کرد: از سال 71 تا کنون بیش از 16 متر افت سطح آبهای زیرزمینی در رفسنجان را داشتیم به طوری که در سال 90 حدود 27 سانتی متر، در سال 93 نیز 70 سانتی متر رسیده که اضافه برداشت با توجه به میزان تخلیه آب از زیر زمین 30 درصد است و کاهش دِبی چاهها باید به 30 درصد کاهش داد تا تعادل در بخش سفره های زیرزمینی حاصل شود.

وی به وجود یکهزار و 180 حلقه چاه در رفسنجان اشاره و یادآور شد: 973 مورد به بخش کشاورزی اختصاص دارد و بقیه در حوزه صنعت، آب شرب شهری و روستایی و فضای سبز و مرغداری ها است.

انتهای پیام/س

برچسب ها: افت ، آب ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.