تحلیل المانیتور از رکود 2 ساله بورس ایران

سایت المانیتور به تحلیل رکود 2 ساله بورس ایران به رغم توافق هسته‌ای و زمزمه‌های رونق اقتصادی پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ کارشناسان سایت تحلیلی المانیتور سود بالای سپرده‌های بانکی، وجود برخی ابهامات در بهای نفت، مشوق‌های اقتصادی دولت و سرمایه گذاری‌های خارجی در این حوزه را عوامل اصلی تداوم رکود در بازار بورس ایران می‌دانند.
 
المانیتور با انتشار گزارشی این پرسش را مطرح کرد که چرا پس از توافق هسته‌ای و زمزمه‌های رونق اقتصادی همزمان با لغو تحریم‌ها، شاخص‌های بورس تهران هم چنان گرفتاررکودی دو ساله هستند؟  
 
کارشناسان المانیتور در بیان عوامل مختلف استمرار رکود سهام در بازار بورس ایران می‌نویسند: باوجود توافق بر سر برجام که 14 ژوئیه ( 23 تیر) میان ایران و قدرت‌های جهانی، ارزش سهام در بازار بورس ایران هم چنان رو به کاهش است. ابهامات طولانی، کاهش درآمد شرکت‌ها، نرخ بالای بهره، تورم بالا و حفظ بخشی از تحریم‌های غرب، همگی در کنار یکدیگر از جمله عواملی هستند که سبب شده است ارزش سهام در بازار بورس اوراق بهادار تهران به پایین ترین سطح خود در دو سال اخیر برسد.
 
 در ادامه گزارش این سایت تحلیلی آمده است: تا پیش از توافق هسته‌ای حباب قیمتی ایجاد شده بود. با این حال، پس از توافق حباب ترکید و سودهای انباشته شده به تدریج کاهش یافت. این موضوع نگرانی زیادی را میان سهامداران خرد و سرمایه گذاران سازمانی و نهادی ایجاد کرد. اکنون در بخش خودرو می‌توان رکود محسوس دو ساله را مشاهده کرد.
 
بسیاری از سهامداران برای جبران خسارت در بازار سهام و برای مقابله با سرعت افزایش تورم ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به پناهگاهی امن یعنی سپرده‌های بانکی انتقال دهند که بدون ریسک و با درآمد ثابت هستند و یا آن که اوراق قرضه اسلامی و اوراق خزانه اسلامی که به تازگی عرضه شده‌اند را خریداری کنند.  
 
المانیتور در ادامه نوشت: حسن روحانی زمانی که اوت 2013 (مرداد 92) دولت جدید را تشکیل داد، با تشکیل یک تیم اقتصادی تصمیم گرفت تا افزایش نقدینگی را کنترل کند و در مهار تورم جدیت بیشتری به خرج دهد. از این رو نرخ بهره برای سپرده‌های بانکی افزایش یافت. پول‌ها به بانک‌ها که برای سرمایه گذاری امن‌تر بودند سرازیر شدند و سودی تا 25 درصد در سال به سپرده گذاران ارائه شد. این سیاست در مهار تورم موفقیت‌آمیز بود با این حال، سبب شد تا شاهد کاهش مداوم نقدینگی در بازار سهام باشیم.
 
افزایش ابهامات درباره بهای نفت نیز یکی دیگر از عوامل رکود در بازار بورس ایران بوده است. المانیتور در این باره می‌نویسد: این موضوع چشم انداز مبهمی را مقابل بورس قرار داده است و سبب شد تا سرمایه گذاران تمایل کمتری در خرید سهام صنایع پتروشیمی ایران داشته باشند.
 
 
 المانیتور در ادامه چشم انداز بورس ایران را تیره و تار نمی‌داند و در این باره می‌نویسد: با وجود ابرهای تیره، انتظار می‌رود اقتصاد ایران تجربه موفقی را در اوایل سال 2016 پس از لغو تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای غربی تجربه کند. انتظار می‌رود چنین مشوق‌های تازه‌ای، از جمله سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی و خروج دارایی‌های بلوکه شده از ایران، به افزایش روند رشد بازار سهام منتهی شود. با این حال، تا آن زمان قطعیتی بر بازار بورس اوراق بهادار تهران حاکم نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار