سخنگوی اردوغان: اقدامات روسیه و ایران اوضاع سوریه را بدتر می کند

سخنگوی رئیس جمهور ترکیه مدعی شد اقدامات روسیه و ایران باعث خواهد شد که اوضاع میدانی در سوریه بدتر شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم کالین در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان درباره بمب گذاری های مرگبار روزهای اخیر در ترکیه گفت: حمله ای که در آنکارا رخ داد بزرگترین حمله تروریستی در خاک ترکیه است.

وی افزود: این بمب گذاری یک فاجعه ملی برای ما است و ما به همین علت عزادار هستیم. من بار دیگر تسلیت می گویم. هم اکنون تحقیق درباره این بمب گذاری در جریان است و ما به پاسخ های بیشتری دست خواهیم یافت.

کالین تاکید کرد: ما هم اکنون هیچ گونه احتمالاتی را منتفی نمی دانیم، ممکن است این حمله یک حمله تروریستی مرتبط با داعش ( گروه تروریستی تکفیری ) باشد. ممکن است سایر سازمان های تروریستی در این بمب گذاری ها نقش داشته باشند. رئیس جمهور ترکیه دستور تحقیق دولت درباره این حمله تروریستی را داده است.

سخنگوی رجب طیب اردوغان افزود: ما درحال بررسی سر نخ های احتمالی در این بمب گذاری هستیم. هم اکنون مدارک درحال جمع آوری است. ما درحال بررسی نمونه های « دی ان ای » هستیم. ما تصاویر دوربین ها را بررسی می کنیم. مردم ترکیه به زودی تصویری روشن را دریافت خواهند کرد.

به گفته وی ترکیه بخشی از ائتلاف بین المللی ضد داعش بوده است که در سوریه و عراق با داعش نبرد می کند. ترکیه پایگاههای هوایی خود را به روی ائتلاف باز کرده است. ترکیه اقدام به عملیات مشترک با آمریکایی ها برضد اهداف داعش می کند. داعش ترکیه را به عنوان یک هدف احتمالی مشخص کرده است.

سخنگوی رئیس جمهور ترکیه افزود: ما تروریسم پ.ک.ک. را هم داریم که در سه ماه گذشته شماری از نیروهای امنیتی و مردم عادی را کشته است. احتمال دارد که این حمله کار پ.ک.ک هم بوده باشد. برخی افراد مدعی شدند که دولت ترکیه در این حمله نقش داشت و یا اینکه به نوعی اجازه داد که این حمله صورت گیرد، این ادعا مضحک است همانطور که ادعای نقش داشتن دولت آمریکا در یازدهم سپتامبر مضحک است.

سی ان ان در ادامه صحبت های صلاح الدین دمیرتاس رئیس حزب دمکراتیک مردم ترکیه را پخش کرد که می گفت داعش نمی تواند دست به اینگونه حملات بزند بدون آنکه دولت ترکیه از آن حمایت کند.

سخنگوی اردوغان در واکنش به این گفته ها گفت: بمب گذاری در مرکز آنکارا در یک مکان پرجمعیت رخ داد. ما اکنون به دنبال پی بردن به هرگونه خطای امنیتی هستیم که باعث این انفجارها شد. رئیس جمهور ترکیه دستور تحقیق دولت در این باره را داده است. قبل از مشخص شدن نتیجه تحقیق، هر چیزی که ما اکنون درباره انفجار بگوئیم فقط گمانه زنی محسوب می شود.

بکی اندرسون مجری سی ان ان گفت: روسیه در سوریه مداخله کرده است تا از رژیم اسد حمایت کند. رویکردی که ترکیه دنبال کرده ظاهرا شکست خورده است. روسیه و ایران اقدام به افزایش حمایت خود از رژیم سوریه کرده اند. حرکت بعدی ترکیه در مورد سوریه چیست؟

سخنگوی رئیس جمهور ترکیه در پاسخ گفت: ما هم به روس ها و هم به ایرانی ها گفته ایم که افزایش حضور نظامی روسیه در سوریه، آنگونه که روس ها مدعی هستند، برای هدف مقابله با داعش صورت نگرفته است بلکه برای حمایت از رژیم سوریه است. این یک اشتباه بزرگ است. اینگونه نقش آفرینی روس ها و ایرانی ها باعث خواهد شد که وضعیت میدانی بدتر شود.

روسیه مدعی است که آنها مخالف هرگونه مداخله نظامی بیرونی هستند اما این دقیقا همان کاری است که آنها می کنند. روسیه مدعی است که داعش را هدف قرار می دهد اما ما می دانیم که آنها مشغول بمباران شورشیان میانه رو مخالف سوری بوده اند که مورد حمایت جامعه ی بین المللی قرار دارد. همچنین مشکل دیگر این است که اقدام نظامی روسیه در حلب شاید منجر به موج دیگری از آوارگان شود که وارد ترکیه می شوند. ما در سالهای اخیر با مشکل آوارگان روبرو بوده ایم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۴
سخنگوي نادان اردوغان مگر وضعيت سوريه خوب است كه بدتر شوداميدواريم كه درآينده زن وبچه هاي شما به دست داعش بيفتد تانفتهاي مفتي بدست آمده ازداعش براي شماازبيني شما دربياد.
آخرین اخبار