اعتیاد مادر عاملی موثر در ابتلا جنین به شکاف کام و لب است

دبیر علمی همایش درمان شکاف کام و لب گفت: اعتیاد به مواد مخدر به ویژه ماری جوانا و مصرف سیگار از عوامل موثر در ابتلای جنین به بیماری شکاف کام و لب است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر مهران هیرادفر روز پنجشنبه در حاشیه این همایش سه روزه در مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بروز این بیماری عوامل متعدد شناخته شده یا ناشناخته ای نقش دارند که دو مورد گفته شده از شایعترین آنها است.

وی گفت: عواملی از جمله مسائل ژنتیکی، ازدواج فامیلی، تاثیر مصرف دارو بر مادران باردار و کمبود اسید فولیک در مادران باردار در بروز این بیماری نقش دارند اما در برخی موارد هیچیک از این عوامل در بروز شکاف کام یا لب جنین موثر نیست و ناخواسته کودک به چنین بیماری مبتلا می شود.

این جراح متخصص اطفال و کودکان افزود: این بیماری پیچیدگیهایی دارد که برگزاری همایشی ویژه و اختصاص سه روز متوالی به آن بسیار حایز اهمیت است.

وی ادامه داد: شمار نوزادان مبتلا به این بیماری در دنیا و ایران کم نیست، نوزادانی که با این مشکلات به دنیا می آیند در حقیقت از نظر مغزی و قلبی سالم هستند و مشکل دیگری ندارند.

دکتر هیرادفر در ادامه گفت: میزان شیوع بیماری شکاف کام و لب در خراسان رضوی پراکندگی جغرافیایی گسترده ای دارد و در برخی شهرستانها نظیر کاشمر و اطراف آن بسیار زیاد است.

وی افزود: میزان شیوع این بیماری آنقدر گسترده است که حداقل در بیمارستان شیخ مشهد سالانه 700 مورد جراحی برای ترمیم چهره نوزادان و کودکان مبتلا به شکاف کام و لب انجام می شود.

دبیر علمی همایش درمان شکاف کام و لب ادامه داد: تلاش پزشکان برای درمان نوزادان مبتلا به شکاف کام و لب این است که چهره آنها را بگونه ای ترمیم کنند تا بتوانند به راحتی تکلم کرده و زندگی طبیعی به لحاظ اجتماعی داشته باشند.

وی گفت: شکاف کام و لب یک مشکل فردی و اجتماعی نیست لذا اگر بتوان خدمات مناسب و بهینه ای ارائه داد در واقع از بروز آسیبها و ناهنجاریهای اجتماعی جلوگیری خواهد شد.

دکتر هیرادفر افزود: برای درمان نوزاد مبتلا به شکاف کام و لب یک گروه از پزشکان با تخصصهای مختلف شامل جراح اطفال و کودکان، جراح پلاستیک، دندانپزشک، پزشک متخصص گوش و حلق و بینی، جراح سر و گردن و پرستار متخصص اقدام می کنند.

وی ادامه داد: همچنین به منظور رفع مشکلات روحی و درمانی مادر و آموزش وی برای چگونگی رفتار با نوزاد یا کودک مبتلا به بیماری شکاف و لب، یک مددکار اجتماعی و پس از جراحی فرد بیمار به منظور تکلم مناسب وی، یک متخصص گفتار درمانی این گروه را همراهی می کنند.

این پزشک متخصص گفت: در تمام دنیا گروه بزرگی درمان یک نوزاد و کودک مبتلا به شکاف کام و لب را تشکیل می دهند و کار درمانی این گروه از زمانی که مادر باردار از طریق سونوگرافی به بیماری جنین خود پی می برد آغاز می شود.

وی افزود: احتمال بهبودی کامل بیمار مبتلا به شکاف کام و لب از طریق این گروه درمانی بسیار بالا است لذا در این همایش سه روزه مهمترین هدف، تشکیل یک گروه درمانی برای کمک به این کودکان و دادن یک لبخند زیبا بر چهره و یک گفتار مناسب برای کودکان می باشد.

دبیر علمی همایش درمان شکاف کام و لب ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری اساتید و پزشکان متخصص داخل و خارج از کشور درصدد است از طریق برگزاری این همایش یک گروه درمانی ویژه برای این بیماری در مشهد تشکیل دهد.

وی گفت: از آنجا که عمده بیماران مبتلا به شکاف کام و لب از اقشار ضعیف جامعه هستند و از بضاعت مالی برای طی روند کلی درمان برخوردار نیستند نیازمند همیاری خیران سلامت برای پیوستن به این گروه درمانی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستیم.

دکتر هیرادفر افزود: در این همایش سه روزه پروفسور سامرلد از انگلستان و دکتر مظاهری از دانشگاه فیلادلفیا آمریکا به عنوان سخنرانان ویژه مباحث مربوط به درمان شکاف کام و لب و آخرین دستاوردهای پزشکی در این حوزه را ارائه خواهند کرد.

منبع: ایرنا
انتهای پیام/

برچسب ها: اعتیاد ، جنین ، کام و لب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار