طرح تنفس جنگل مانع جنگل‌خواری می‌شود / درختان خشک و پوسیده سودی برای کشور ندارند

تخریب پیاپی جنگل‌های کشور نهایتاً مسئولان را به ارائه طرح تنفس جنگل واداشت؛ طرحی که موافقان آن را مانع جنگل‌خواری و مخالفان البته با قید شرایطی اجرای آن را لازم و ضروری می‌دانند.

طرح تنفس جنگل مانع جنگل‌خواری می‌شود / درختان خشک و پوسیده سودی برای کشور ندارندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تخریب جنگل‌هایی که روزگاری تنفس گاه شهرهای مختلف کشور بودند، در پی دخل و تصرف انسانی و بروز حوادث طبیعی به بحرانی تبدیل شده که مسئولان را بر ارائه پیشنهادی برای احیای جنگل‌ها واداشته است، طرح تنفس ده ساله جنگل‌ها یکی از‌‌ همان پیشنهادات است که هنوز دارای ابهاماتی است.

معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت اجرای این طرح می‌گوید: باید اجازه دهیم منابع طبیعی در شرایط عادی تنفس کنند و از همه فعالان صنایع چوب درخواست شود نیازهای خود را با واردات تأمین کنند.

اگرچه این طرح از سوی  سازمان حفاطت محیط زیست مطرح شده اما همچنان در دست بررسی از سوی موافقان و مخالفان است؛ موافقان طرح ‌بر لزوم اجرای کامل آن تأکید دارند و مخالفان، دغدغه بیکاری شاغلان در این حوزه را دارند و نگران بلااستفاده ماندن جنگل‌های شمال و از دست دادن نعمت‌های خدادادی در این منطقه هستند.

حمید گشتاسب ‌میگونی مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طرح تنفس جنگل‌ها گفته است: در جنگل‌های شمال، بهره‌بردارانی هستند که حقوق قانونی برایشان ایجاد شده و بر اساس این حقوق، ‌از این منابع استفاده می‌کنند اما در این طرح تکلیف بهره‌برداران مشخص نشده است.

10 سال تنفس برای جنگل‌ها غیرکارشناسی و غیراصولی است

محمدحسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی هم معتقد است: این که بخواهند ١٠ سال به جنگل‌ها تنفس بدهند، غیرکار‌شناسی و غیراصولی است، بسیاری از درختان جنگلی، بالای ١۵ سال سن دارند و هم اکنون قابل استفاده‌ هستند، ١٠ سال دیگر نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

قربانی می‌گوید: باید طرح صیانت از جنگل داشته باشیم؛ به این معنی که عمر مفید چوب‌ها را درنظر بگیریم و بتوانیم کاشت داشته باشیم، یعنی احیای دوره‌ای جنگل، اگر از این نعمت الهی استفاده نکنیم و بگوییم فرصت استراحت برای جنگل باشد و آن را احیا نکنیم، این سرمایه عظیم را بلااستفاده‌‌ رها کرده‌ایم.

اجرای طرح تنفس جنگل با در نظر گرفتن عمر مفید چوب‌ها

فرج‌الله عارفی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اما با تاکید بر حفاظت از جنگل‌ها می‌گوید: طرح تنفس جنگل باید بررسی شود؛ چرا که برخی از جنگل‌ها نیازمند تنفس هستند اما در تعدادی جنگل‌ها باید برداشت صورت بگیرد، در واقع خشک شدن و یا پوسیده شدن درختان هیچ سودی برای کشور نخواهند داشت اما می‌توان با استفاده از آن‌ها درختان جوان را جایگزین درختان پیر کرد.
طرح تنفس جنگل مانع جنگل‌خواری می‌شود / درختان خشک و پوسیده سودی برای کشور ندارند
درختان خشک و پوسیده هیچ سودی برای کشور ندارند

عارفی معتقد است: کشور نیازهایی در زمینه استفاده از چوب دارد که با برنامه‌ریزی درست و صیانت از جنگل‌ها باید این نیاز‌ها را رفع کرد، در واقع باید عمر مفید درختان در نظر گرفته شود و بر آن اساس طرح تنفس را اجرایی کرد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نهم تاکید می‌کند: با حفاظت و صیانت از جنگل‌ها می‌توان هم از آن‌ها برداشت و هم محافظت کرد.

شرط اجرای طرح تنفس جنگل تقلیل مدت زمان اجرایی آن است

موید حسینی صدر سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی هم با اشاره افزایش سوءاستفاده از جنگل‌ها می‌گوید: اجرای طرح تنفس جنگل‌ها لازم و ضروری است اما مدت زمان اجرای این طرح به جای ده سال باید به ۵ سال تقلیل پیدا کند.
طرح تنفس جنگل مانع جنگل‌خواری می‌شود / درختان خشک و پوسیده سودی برای کشور ندارند
حسینی صدر معتقد است: طرح تنفس جنگل‌ها باید با در نظر گرفتن شروطی اجرایی شود، به گونه‌ای که در مواقع ضروری و در صورت تصویب هیات دولت اجازه برداشت از جنگل داده شود.

طرح تنفس جنگل مانع جنگل خواری می‌شود

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: امروزه علاوه بر نابودی درختان، زمین‌های جنگل‌ها هم تصرف شده است و جنگل‌خواری رواج یافته است، از این جهت با توجه به برداشت‌های بی‌رویه از جنگل‌ها لازم است با اجرای طرح تنفس کنترل‌های لازم صورت بگیرد چراکه برخی از آسیب‌ها مانند جنگل خواری با این نوع ممنوعیت‌ها از بین خواهد رفت.

معصومه ابتکار نیز چندی پیش گفته است: در راستای حمایت از جنگل‌ها، همچنین لایحه حمایت از جنگل‌ها در دولت در دست بررسی است و پس از بررسی و تصویب نهایی به مجلس ارائه می‌شود.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.