ساخت نسخه دیجیتالی از گونه‌های زیستی + عکس

دانشمندان موفق شده‌اند با استفاده از کد‌های کامپیوتری نقشه دیجیتالی ژن‌های گونه‌های زیستی را طراحی کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛دانشمندان موفق به دیجیتالی کردن نقشه ژن‌های 2.3 میلیون گونه مختلف زیستی اعم از حیوانات، گیاهان، قارچ ها و میکروب‌ها شده‌اند. نام این نقشه دیجیتال «درخت زندگی» است. به گفته محققان این درخت طبقه بندی باز مجموع هزاران نقشه (درخت) دیگری است که توسط دانشمندان در طی چند قرن گذشته تهیه شده است.

ساخت نسخه دیجیتالی از گونه‌های زیستی + عکس

این نقشه یک منبع کد باز است که هر کس می تواند آن را ویرایش کند، در این نقشه که شبیه یک عکس کالیدوسکوپی از برج هایی با رنگ های یک رنگین کمان است، آخرین نسخه دیجیتال نمودار حیات در کره زمین از آغاز به نمایش درآمده است. عمر گونه های زیستی این نمودار به سه و نیم میلیون سال قبل می رسد.

از آنجا که تمام دانشمندان باور دارند که تمام گونه‌های زیستی در کره زمین منشا واحدی دارند، شناخت و فهمیدن اینکه چطور میلیون‌ها گونه حیاتی در کره زمین به هم مربوطند به آنها کمک می کند که نه تنها راههای کشاورزی بهتری پیدا کنند بلکه شناخت بهتری از میکروبها و ویروسها هم بیایند.

دکتر داگلاس سولیت استاد ژن شناسی دانشگاه فلوریدا با بیان این مطلب که 25 سال قبل می گفتند که دست یافتن به این هدف (دیجیتال کردن تمام گونه های حیاتی شناخته شده) امر غیر ممکنی است، می گوید که پروژه درخت زندگی تازه آغاز پژوهش های بیشتر در آینده است
برای تحقق این هدف، تیم دانشگاهی نرم افزار و الگوریتم مخصوص خودش را تدوین کرد. دانشمندان تا کنون 1.8 میلیون گونه زیستی را نام گذاری کرده اند اما فقط برای 22 درصد آن ها نقشه ژنتیکی وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.