عطوان: فکر کردن کشورهای عربی به خرید سلاح از اسرائیل گناهی نابخشودنی است

سردبیر روزنامه رای الیوم به خبر خرید سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای خلیج فارس واکنش نشان داد و آن را نوعی خودکشی اخلاقی و سیاسی توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردبیر روزنامه رای الیوم نوشت‌: فکر کردن کشورهای عربی به خرید سلاح های اسرائیلی نوعی خودکشی اخلاقی، سیاسی و گناهی نابخشودنی است.

«عبدالباری عطوان» نوشت: اخیرا خبرهایی در برخی شبكه های خبری غربی مانند «اسكای نیوز» و «فاكس نیوز» مبنی بر تصمیم سران كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای خرید سامانه موشكی اسرائیل «گنبد آهنین» منتشر شد كه اگر این اخبار درست باشد، بدین معنا است كه سران كشورهای عربی از همه خطوط قرمز اخلاقی و دینی گذشته اند که باعث تهدید امنیت داخلی و خارجی آنها می شود.  

عطوان تصریح کرد: كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس این روزها از ترس موشک های ایرانی دچار نوعی هراس جنون آمیز شده اند و البته هر كشوری حق دارد برای دفاع از خود تجهیزات لازم را خریداری کند ، اما این به معنای جایز بودن خرید سلاح از اسرائیل نیست؛ زیرا اگر این گنبد آهنین واقعا عملكرد موفقی داشت چرا نتوانست در سال 2006  میلادی موشک های حزب الله را رهگیری و با آنها مقابله کند و چرا نتوانست مانع اصابت موشک های حماس در جنگ غزه در سال 2014 میلادی به اراضی اشغالی شود ، زیرا آن زمان كار به جایی رسید كه رزمندگان فلسطینی به وسیله همین موشک های ابتدایی فرودگاه تل آویو را هدف قرار دادند و بیش از 3 میلیون صهیونیست ناچار شدند به مدت 51  روز در پناهگاه ها به سر برند.

عطوان در ادامه این مطلب افزود: فكر كردن به خرید چنین سلاح هایی  گناهی نابخشودنی است؛ زیرا از یک دهها میلیارد دلار برای خرید سامانه دفاع موشكی ای هزینه می شود كه كارایی ندارد و از یک سو مبالغ زیادی به جیب اشغالگرانی می ریزند که نیروهای آن هر روز به مسجد الاقصی یورش می برند و فلسطینی های بی دفاع را در خیابان ها اعدام می کنند.

این در حالی است که کشورهای عربی در شرایطی می خواهند این سلاح ها را خریداری کنند كه به دلیل كاهش شدید قیمت نفت، برنامه ریاضت اقتصادی را در پیش گرفته اند. 

وی افزود: بعید نیست این اخبار درست باشد چون اخیرا این كشورها و از جمله عربستان سعودی تماس هایی با اسرائیل داشته اند، عربستان روابط خود را با اسرائیل آرام آرام علنی می کند و نتانیاهو بارها بر عمیق بودن روابط با عربستان تاكید كرده و كسی هم آنرا تكذیب نكرده است.

وی در ادامه این مطلب نوشت: عربستان سعودی و دیگر كشورهای عربی منطقه صدها میلیارد دلار به شركت های غربی برای بهبود چهره خود در آمریكا و اروپا هزینه می کنند ، اما اینكار اشتباه است زیرا آنها ابتدا باید چهره موجهی در داخل و برای مردم خود و همچنین در دنیای عرب و جهان اسلام داشته باشند و نخستین گام در این مسیر این است كه از اسرائیل سلاح ها، رسانه ها و مقام های آن دوری گزینند؛ زیرا این روزها همه در حال تحریم اسرائیل هستند، اسرائیلی هایی که خون جوانان بی دفاع را در سرزمین های اشغالی فلسطین و جوانانی که در پی حفاظت از مسجد الاقصی هستند، می ریزند.

عبدالباری عطوان در پایان افزود: چنین اقدامی نوعی خودكشی اخلاقی و سیاسی و همچنین گناه نابخشودنی بزرگی است.  


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار