طلبه‌محوری از وادی مدرک‌گرایی دور است

یکی از استادان سطوح عالی حوزه گفت: طلبه‌محوری به معنای حقیقی که از وادی مدرک‌گرایی دور است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی در جلسه درس اخلاق گفت: طلبه واقعی کسی است که قوانین و مقررات مقام تشریع را خوب دریافت کرده، خودش رشد کرده و بعد هم دست دیگران را بگیرد که این مقام بسیار محبوب خداست.

وی افزود: اگر کسی به این مقام برسد، هم باطنش لذت می‌برد و هم ظاهر را سریع سامان‌دهی می‌کند، یعنی لباس نوکری دین را می‌پوشد و خود را به حقیقتی آراسته می‌کند که در حد اعلا محبوب خدا است، بنابراین کسی جز طلبه به‌عنوان موجود اشرف بعد از انبیاء و اولیاء نیست و این از باب حس تعلق به حوزه علمیه نیست بلکه از باب واقعیت‌های اجتماعی است.

وی تصریح کرد: بزرگان حوزه علمیه در این سال‌ها دیانت و معنویت را در جامعه بشری بهینه کرده و در راه آن خون خود را اهدا کردند، آن‌ها در هر شرایطی به مقاومت خود افتخار می‌کردند و این رسالت اکنون به دست طلبه امروز رسیده است. درک این حقیقت آدمی را در وادی مقدس مدرسه علم و اخلاق و ادب جان می‌دهد و او را به سوی کار بیشتر سوق می‌دهد و از این جهت کیف می‌کند و این لذت‌بردن، هدف خلقت است.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: با توجه به این احساس دلیلی ندارد که عده زیادی از جوانان طلبه سطوح بالا بی‌رغبت به ملبس‌شدن بوده و احساس کنند که جلوی آزادی آن‌ها گرفته می‌شود، در حالی که نیروهای ارگان‌های مختلف با افتخار پوشش خود را با گروه خود تنظیم کرده و راحت در اجتماع وارد می‌شوند.

وی تأکید کرد: طلبه، حوزه علمیه را انتخاب کرده که پرچم دین را بلند کند، خود را جلو برده و دیگران را نیز با خود بکشد که این نیاز به شجاعتی خدایی و باز بودن درک‌های توحیدی دارد و این پرچم با تلبس به لباس روحانیت بالا می‌رود، البته ارتباط با خلق خداوند در جهت اهمیت به شعائر اسلامی لذت زیادی دارد و در همین راستا شنیدن حرف‌های زشت نیز برای او لذت خواهد داشت که خود را در کنار اولیاء می‌بیند که این حرف‌ها را شنیدند.

وی افزود: طلبه‌محوری به معنای حقیقی که از وادی مدرک‌گرایی دور است، معجزه می‌کند و این اعجاز را در امام خمینی(ره) دیدیم که بعد از چهل سال خودسازی به میدان آمد و دنیا را متحول کرد، این همه شهید با دم مسیحایی یک روحانی فیلسوف به صحنه نبرد رفتند و این تأثیر، سرمایه عظیمی است که با شنیدن حرف در کوچه و خیابان تقویت می‌شود.

حجت‌الاسلام ملکی گفت: کسانی که آمده‌اند اصول و فروع دین را به مردم برسانند، فقط از خدا حساب می‌برند، یعنی از مسیر حساب بردن از خداوند با دیگران ارتباط دارند، مثل رهبر معظم انقلاب که هیچگاه کم نمی‌آورند، حتی در گفت‌وگو با آمریکا چنین آرام برخورد می‌کند و این جز از دست یک فقیه و حوزه‌نشین درجه یک برنمی‌آید، وقتی چنین طلبه‌ای با این لباس دنیا را تکان می‌دهد، طلبه‌های جوان نیز باید عاشق لباس او باشند.

منبع: مهر
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار