دیپلمات: چین به دنبال گسترش روابط با ایران است

نشریه دیپلمات نوشت: چین به دنبال گسترش روابط با ایران است و از آنجایی که این مسئله می تواند خطراتی را برای آمریکا به همراه داشته باشد، زیر نظر گرفته می‌شود.

دیپلمات: چین به دنبال گسترش روابط با ایران استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه دیپلمات در تحلیلی نوشت:  پانزدهم اکتبر، سان جیانگو، جانشین رئیس ستاد کل ارتش آزادیبخش خلق چین، با حسین دهقان ‌وزیر دفاع ایران در تهران دیدار کرد تا درباره تعمیق همکاری های نظامی بین دو کشور بحث و گفتگو کند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی چاینا میلیتاری، ژنرال سان جیانگو با همتای خود حسن فیروزآبادی، فرماندهی کل نیروهای مسلح ایران، دیدار کرد و در آن دیدار درباره ابزارهای تعمیق همکاری های عملی در زمینه نظامی و پیشبرد همکاری‌های دوجانبه نظامی در عالی ترین سطوح بحث و گفتگو کردند. 

بنابراین گزارش، چین و ایران در دهه 80 و 90 همکاری های نظامی بسیار نزدیکی داشتند و دراین مدت، چندین قرارداد نظامی تصویب کردند. همچنین چین به ایران کمک کرد تا توان ضددستیابی ایران را با فروش موشک های بالستیک تاکتیک وضدکشتی (موشک های ضد کشتی اچ وای 2 موسوم به کرم ابریشم)،‌ مین های پیشرفته ضد کشتی و ناوچه های تندروی موشک انداز هودانگ به جمهوری اسلامی ایران تقویت کند. 

چین همچنین چندین کارشناس فنی برای ایران فرستاده است که به عنوان مثال به ایران در دستیابی موشکهای کروز ضد کشتی نصر کمک کند. 

موسسه رند در سال 2012 در یکی از مطالعات خود گزارش داد: طراحی و فناوری چینی را می توان در مقدار زیادی از مجموعه موشکی ایران از موشکهای کوتاه - برد عقاب و نازعات گرفته تا موشکهای دوربرد شهاب 3 دید. 

پکن همچنین با تربیت مهندسان هسته ای ایران در این برنامه همکاری کرده است و در زمینه اکتشاف و معادن اورانیوم به ایران کمک کرده است. در  سالهای 2000 تا 2002، چین تعدادی قایق موشک انداز سی 14 موسوم به گربه چینی را به ایران ارسال کرد، اما آن طور که در گزارش بنیاد جیمزتاون آمده است، روابط نظامی میان دو کشور در سال 2005 پایان یافت. از سال 2005 تا اوایل سال 2010 روابط نظامی دو کشور به پائین ترین حد خود رسید، اما از سال 2010 در دیداری نمادین مقامات چینی و ایرانی تلاش کردند همکاری های نظامی را از سربگیرند.

 به عنوان نمونه، در ماه مارس 2013شهاب اژدرافکن و ناو بالگردبر خارک در بندرشانگ جیاگانگ (Zhangjiagang) در استان جیانگسوی چین مورد بازدید قرار گرفت و بعد از آن در سپتامبر 2014 نیز کشتی های نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق (پلان)، اژدرافکن چانگچون و چانگشو در بندرعباس واقع در تنگه هرمز پهلو گرفتند. علاوه بر این در اکتبر 2014 فرمانده نیروی دریایی ایران در اولین دیدار خود از چین درباره همکاری های ضد دزدان دریایی و عملیات های بشردوستانه و مقابله با بیماری ها بحث و گفتگو کردند. به این ترتیب می توان گفت، دیدار اخیر سان جیانگو، قرار است همکاری های دو کشور را به بالاترین سطح همکاری نظامی چین و ایران ارتقا دهد.

 در حال حاضر، به نظر می‌‎رسد بیشتر روابط در سطح مذاکره و گفتگو است و جنبه نمادین دارد. ضمن این که با توجه به این که ایران به دنبال دستیابی به تکنولوژی تسلیحاتی از چین است این مسئله می تواند خطراتی را برای ارتش آمریکا به همراه داشته باشد و به همین دلیل هر اقدامی در این زمینه از سوی آمریکا با دقت زیر نظر گرفته و رصد می شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار