نان کوره‌داران بیرجندی آجر شد!

افزایش قیمت سوخت در حالی موجب آجر شدن نان بیش از ۵۰درصد کوره‌داران بیرجندی شده که بسیاری از این کوره‌ها برای استفاده از سوخت ارزان و رونق دوباره تولید تنها ۵۰۰متر تا لوله گاز طبیعی فاصله‌دارند.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حکایت سردی کوره‌ها حکایت طولانی است، حکایتی چندساله که قصه‌های بی‌مهری مسئولان را یکی پس از دیگری به اتمام رسانده و خود نیز در خاموشی مطلق در انتظار مساعدت دستی از جانب دیگران است.
 
روند تعطیلی کوره‌های آجرپزی در بیرجند چند صباحی است روزی خانواده‌هایی را قطع و کارگرانی را در بیکاری آواره کرده است.
 
 مدتی است که دودکش‌های سر به فلک کشیده کوره‌های آجرپزی در بیرجند خاموش و بی‌صدا زمان سپری می‌کنند بی‌آنکه آتشی بدمند و یا آجری بپز‌ند.
 
در پی شنیدن درد دل صاحبان کوره‌ها به دنبال آن‌ها جست‌وخیز می‌کنم. برخی از بیرجند رفته و برخی نیز بدون نام و نشانه در کوشه ای بیرجند به کارگری مشغول شده‌اند.
 
قول مساعدت با کوره داران در آتش سرد کوره‌ها پنهان شد
 
یکی از کوره داران منطقه دستگرد بیرجند در گفتگو با مهر، با انتقاد از بی‌مهری مسئولان نسبت به کوره داران، بیان کرد: کوره داران مشکلات زیادی را متحمل می‌شوند اما هیچ نهادی برای حل مشکلات آن‌ها پاسخگو نیست.
 
علیرضا دستگردی بابیان اینکه کوره‌های مناطق دستگرد و کلاته بجندی در محدوده شهر واقع‌شده است، اظهار کرد: چندین سال پیش طی بازدیدهای به‌عمل‌آمده از این کوره‌ها، قرار شد زمینی در خارج از شهر در اختیار این کوره داران قرار بگیرد.
 
وی ادامه داد: قرار بود تمامی کوره‌ها به آنجا منتقل شود و دولت در تهیه مصالح نیز همکاری کند، اما باگذشت چند سال هنوز که هنوز است قول مساعدت مسئولان بر زمین‌مانده است.
 
دستگردی با اشاره به باند فرودگاه، افزود: ایجاد باند فرودگاه باعث شد که هزینه‌های حمل مصالح به این کوره چند برابر شود.
 
وی از تعطیلی ۲۰۰ کوره در منطقه دستگرد و کوره‌های پشت شهر خبر داد و افزود: با تعطیلی این کوره‌ها هزار خانواده از امرارمعاش بازمانده‌اند.
 
دستگردی گرانی سوخت را عامل اصلی خاموشی کوره‌ها دانست و افزود: دولت درزمینهٔ گاز کشی به کوره‌ها همکاری نمی‌کند و این در حالی است که کوره‌های منطقه شکرآب فقط ۵۰۰ متر با لوله گاز فاصله‌دارند.
 
وی تأمین برق کوره‌ها را یکی از راه‌های جلوگیری از تعطیلی کوره‌ها عنوان کرد و گفت: اگر به کوره‌ها برق‌رسانی شود در کنار آجرپزی می‌توان با ایجاد کارگاه‌های مختلف اشتغال‌زایی کرد.
 
تعطیلی ۱۰۰ کوره در خیرآباد بیرجند
 
یکی دیگر از کوره داران خیرآباد بیرجند نیز در گفتگو با مهر، بیان کرد: بیش از ۱۰۰ کوره در این مکان فعال بوده است که در حال حاضر فقط سه کوره فعالیت می‌کنند.
 
حسنی فر با تأکید بر اینکه این سه کوره نیز ظرف یک ماه آینده تعطیل خواهند شد، اظهار کرد: در شرایط کنونی و با مشکلات عدیده جامعه کوره داران، آجرپزی صرفه اقتصادی ندارد.
 
وی با انتقاد از مسئولان در خصوص پاسخگویی به مشکلات کوره داران، تصریح کرد: در راستای افزایش نرخ سوخت طی نامه‌هایی خواستار افزایش نرخ آجر شدیم اما اتحادیه و سایر مسئولان مربوطه پاسخگو نبودند.
 
حسنی فر بابیان اینکه قبل از طرح هدفمندی یارانه‌ها هزینه هر تانکر نفت ۲۵۰ هزار تومان بود، افزود: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها هزینه هر تانکر نفت به ۷ میلیون تومان افزایش یافت.
 
وی در ادامه افزود: کار کردن در شرایط فعلی کوره‌ها چیزی جز ضرر به دنبال ندارد و به همین دلیل تا چند هفته آینده تمامی کوره‌ها تعطیل می‌شود.
 
حرفه آجرپزی روبه فراموشی است

 
یکی از کوره داران بیرجند در گفتگو با مهر، اظهار کرد: امروزه به دلیل مصالح ساخت‌وساز گوناگون، در ساخت‌وسازها کمتر از آجر استفاده می‌شود.
 
محمد چاحوضی در ادامه افزود: امروزه در ساخت‌وسازها بلوکه جایگزین آجر شده است و این در حالی است که استقامت آجر را ندارند.
 
 وی بابیان اینکه حرفه آجرپزی رو به فراموشی است، اظهار کرد: بسیاری از کوره‌ها به دلیل مشکلات زیاد مانند سوخت و کمبود نقدینگی تعطیل‌شده‌اند.
 
این کوره دار بیرجندی ادامه داد: قبل از طرح هدفمندی یارانه‌ها و گرانی سوخت تمامی کوره‌ها فعال و جوانان زیادی وابسته به کار بودند.
 
تعطیلی بیش از ۵۰ درصد کوره‌های آجرپزی در بیرجند
 
مدیرعامل اتحادیه لودر، کمپرسی و کوره داران بیرجند در گفتگو با مهر، اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد کوره‌های آجرپزی در بیرجند به دلیل گران شدن سوخت تعطیل شده است.
 
حسن رضا نجات بابیان اینکه روند تعطیلی کوره‌ها نیز ادامه دارد، بیان داشت: تغییرات در سیستم ساختمانی و گوناگونی مصالح باقیمت‌های ارزان از دیگر عوامل تعطیلی کوره‌ها است.
 
وی در ادامه افزود: همزمان با اجرای طرح یارانه‌ها در کشور، قیمت سوخت نیز افزایش یافت و این اصلی‌ترین عامل در افزایش روند تعطیلی کوره‌ها است.
 
بیکاری حداقل ۱۰ نیرو با تعطیلی هر کوره
 
وی بابیان اینکه با تعطیلی هر کوره آجرپزی حداقل ۱۰ نیرو بیکار می‌شوند، تصریح کرد: نیروهای شاغل در کوره‌ها افرادی بی‌بضاعت هستند که به‌ناچار به دنبال کارگری در کوره‌ها هستند.
 
نجات ادامه داد: با تعطیل شدن کوره‌ها این دسته از نیروها هم بیکار می‌شوند و زندگی سختی را تجربه می‌کنند بنابراین باید توجه ویژه‌ای به این شغل شود.
 
وی خواستار توجه مسئولان به این حرفه شد و افزود: مشکلات کوره داران قابل‌بیان نیست چراکه شغلی سخت و کم‌درآمد است که در شرایط کنونی فشارهای زیادی را متحمل شده است.
 
گرانی سوخت گریبان گیر کوره داران
 
مدیرعامل اتحادیه لودر، کمپرسی و کوره داران بیرجند با تأکید بر اینکه گرانی سوخت و مصالح گریبان گیر کوره داران شده است، تصریح کرد: دولت باید هزینه را به حداقل برساند.
 
نجات با اشاره به تأمین گاز برای سوخت کوره‌ها، اظهار کرد: اگر کوره‌ها گاز کشی شوند شاید اندکی از مشکلات کنونی آن‌ها کاسته شود.
 
وی در ادامه افزود: برخی کوره‌ها در مسیر لوله گاز قرار ندارد و دولت حاضر به تأمین گاز نمی‌شود چراکه هزینه‌های هنگفتی را برای دولت به بار می‌آورد.
 
مدیرعامل اتحادیه لودر، کمپرسی و کوره داران بیرجند بابیان اینکه باید با حل مشکلات کوره‌ها از روند افزایش نرخ بیکاری نیز جلوگیری شود، تصریح کرد: بیکاری معضل بزرگی در جامعه است که پیامدهای ناخوشایندی را به دنبال دارد بنابراین باید با حل مشکلات کوره‌ها مانع بیکاری برخی جوانانی که در این کوره‌ها مشغول به کار هستند، شویم.

 هر چند قرار بود که با هدفمندی یارانه ها تمام کوره‌های آجرپزی گازسوز شوند اما بعد از گذشت چندین سال هنوز اقدام مؤثری  صورت نگرفته است و  آجرهایی که نان‌آور بیش از صدها خانوار از اقشار ضعیف و پایین جامعه استان محروم خراسان جنوبی بوده‌اند دیگر برای کارگران کوره‌هایشان نان ندارند و اینک  شعله خاموش کوره‌های آجرپزی بیرجند در فاصله چند صد متری لوله‌های گاز به انتظار نشسته‌اند تا مسئولان با تدبیرشان دوباره رونق را به  این کوره‌ها را بازگردانند. 

منبع: مهر
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار