ولایتی در جمع خبرنگاران:

غرب باید حسن نیت خود را در موضوعات هسته‌ای نشان دهد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتظار جمهوری اسلامی ایران این است که همان طور که ایران به عهد خود وفا کرد، طرف مقابل هم به عهد خود وفا کند و تحریم‌ها را بردارد.

غرب باید حسن نیت خود را در موضوعات هسته‌ای نشان دهدبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار خود با وزیر امور خارجه لبنان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه اعلام غربی‌ها امروز روز پایان لغو تحریم‌ها است و این امر در ایران به چه صورتی است، اظهار داشت: بدون تردید آن چه که در مورد هسته‌ای باید بگویم این است که باید مراحل خود را طی کند و همان گونه که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، در روزها و هفته‌های آینده غربی‌ها به خصوص آمریکا می‌توانند حسن نیت خود را نشان دهند یا مثل گذشته کارهایی انجام دهند که مردم ایران نسبت به حسن نیت آنان شک کنند.

وی ادامه داد: پس از مرحله اجرا آغاز می‌شود، همه باید مراقب باشیم که غربی‌ها به عهد خود وفادار باشند و انتظار جمهوری اسلامی ایران آن است که همان طور که ایران به عهد خود وفا کرد، طرف مقابل و 1+5 نیز به عهد خود وفا کنند و تحریم‌ها را بردارند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که باید منتظر ماند و دید که آن‌ها حسن نیت دارند و تحریم‌ها را برمی‌دارند یا خیر، تصریح کرد: هر تصمیمی در کشور مسیر خود را دارد و هر مسیر قانونی که لازم باشد، طی خواهد کرد اما آن چه مهم است، این است که طرف مقابل به وظایف خود عمل کند.

ولایتی با بیان این که نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ ابهامی در اجرای مقررات مربوط به داخل کشور و تصمیم‌های کلانی که باید گرفته شود، ندارد، خاطرنشان کرد: آنچه مهم است دقت بر روی وفای عهد طرف مقابل است.

ولایتی با بیان این که خط مقاومت از ایران آغاز و به عراق، سوریه و لبنان می‌رود، افزود: این خط منسجم و زنجیره مقاومت در برابر تروریسم است که توانست مقاومت را زنده نگه داشته و تقویت کند.

وی با بیان این که فرقی میان تروریست‌هایی که به نام اسلام علیه مسلمانان می‌جنگند و صهیونیست‌هایی که به جنایت می‌پردازند، وجود ندارد، گفت: هر دو دشمنان بشریت و مسلمانان هستند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به رابطه برادرانه و دوستان ایران و لبنان افزود: در این دیدار توافق کردیم تا روابط دو کشور تقویت شود و روابط ما تاکنون نمونه ارزشمندی از روابط برادرانه میان دو کشور است که امیدواریم دو ملت در مقابله با تروریسم به پیروزی برسند.

ولایتی با بیان این که هر دو کشور بر این موضوع که مقابله با تروریسم باید مقابله‌ای منطقه‌ای باشد، اشتراک نظر داشتیم، گفت: مقابله با تروریسم باید در عراق، لبنان و منطقه ادامه داشته باشد چرا که تروریست‌ها به لبنان نیز طمع داشتند، اما رشادت لبنانی‌ها مانع نفوذ آن‌ها به لبنان شد.

وی با بیان این که امیدواریم هر چه زودتر شرایط در لبنان فراهم شود و مردم لبنان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند، اظهار داشت: امیدوارم مردم لبنان رئیس جمهور مردمی را انتخاب کنند.

جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان نیز در جمع خبرنگاران با بیان این که مقالات سازنده‌ای برگزار شد، اظهار داشت: افتخار پیدا کردیم تا در طی سفر به ایران ملاقاتی را با مقامات مختلف ایرانی داشته باشیم و شاهد پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول ثابت و منطقه‌ای این کشور بودیم.

وی ادامه داد: با آقای ولایتی درباره انتظارات دو ملت به عنوان دو کشور مقاوم ایران و لبنان صحبت کردیم و اعتقاد دارم که ما باید در مرحله اول مسئولیت خودمان را در مقابله با تروریست‌ها علیه بشریت به عهده بگیریم و ما و ملت‌هایمان قصد داریم تروریست‌ها را از سرزمین خود ریشه‌کن کنیم.

وزیر امور خارجه لبنان گفت: ما قدرت لازم را برای ریشه‌کن ساختن تروریسم در اختیار داریم و می‌توانیم جلوی قدرت نظامی و فکری تروریسم را بگیریم و لبنان الگویی است که می‌تواند به عنوان یک نمونه برای مقابله با تروریسم نقش ایفا کند.

جبران باسیل گفت: مسئولیت دوم ما آن است که در کنار مقابله با تروریسم در جهت پیشرفت و توسعه کشورهایمان گام برداریم  و اکنون با توجه به این که ایران وارد مرحله جدیدی شده است، می‌تواند توانمندی‌های خود را به کشورهای دیگر منتقل کند.

وی اظهار داشت: از ایران از آن چه را که در مقابله با اسرائیل انجام داده و آن چه را که در مقابله با تروریسم ارائه می‌دهد، تشکر می‌کنیم و معتقدیم همه باید در جهت مبارزه با تروریسم گام برداریم.

وزیر امور خارجه لبنان افزود: با این که تمام تلاش خودشان را کردند که ایران از معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی دور بماند، اما جمهوری اسلامی ایران با پیشرفت‌های صنعتی و علمی خود در همه حوزه‌ها توانست خودش را به دنیا نشان دهد که امیدواریم لبنان نیز بتواند از این تحول ایجاد شده استفاده کند.

جبران باسیل با بیان این که ایران نقش حساس و مهمی را در منطقه و به خصوص در زمینه محور مقاومت دارد، خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم خطر تروریسم و جریان‌های افراطی بسیار بزرگ است و باید اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دهیم تا با همکاری‌های منطقه‌ای بتوانیم با جریان‌های تکفیری تروریستی مقابله کنیم.

وی خاطرنشان کرد: لبنان نقش ایران را در مقابله با اسرائیل و تروریست‌ها به خاطر خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
بدانیم همانگونه که برجام زیر نظر است اجرای اقتصادمقاومتی صدها بارمهمتراست
آخرین اخبار