حواشی حضور اشتاین مایر در دانشگاه تهران/

از وعده بورسیه‌ای وزیر آلمانی تا ماسک‌های شیمیایی+تصاویر

وزیر خارجه آلمان پس از حضور در دانشگاه تهران و سخنرانی در این دانشگاه مورد تقدیر قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "فرانک والتر اشتاین مایر"، وزیر امور خارجه آلمان که به منظور شرکت در کنفرانس مقدماتی اجلاس امنیتی مونیخ به تهران آمده بود صبح امروز در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران حضور یافت و به سخنرانی پرداخت.

از وعده بورسیه‌ای وزیر آلمانی تا ماسک‌های شیمیایی+تصاویر

وی در سخنرانی‌اش بارها از پشتکار و انگیزه دانشجویان ایرانی تقدیر و اعلام کرد که خواهان افزایش کمک‌های مالی و اختصاص یافتن بورس به دانشجویان مستعد ایرانی در زمینه‌های مختلف به ویژه بخش‌های علمی و فرهنگی و معماری است.

همچنین در پایان این سخنرانی لوح تقدیر دانشگاه تهران و هدیه‌ای از سوی این دانشگاه به وزیر امور خارجه آلمان اهدا و وی مورد تشویق حاضرین در این مراسم قرار گرفت.

پس از پایان سخنرانی وزیر امور خارجه آلمان دانشجویان حاضر به تشویق وی پرداختند و این تشویق دقایقی به طول انجامید.

در بین تشویق گسترده حضار تعدادی از دانشجویان که در صندلی‌های انتهایی سالن نشسته بودند عکس هایی از افرادی در دست داشتند که در سردشت شیمیای شده بودند و در زیر این عکس ها نوشته بود "سردشت هدیه آلمان". همچنین تعداد دیگری نیز نوشته‌هایی در اعتراض به بمبماران شیمیایی و به جا ماندن 2 هزار شهید و شیمیایی در ایران به دست گرفته بودند و فردی هم در گوشه سالن ماسک شیمیایی به صورت خود زده بود.

با پایان تشویق‌ها و نشستن اشتاین مایر بر روی صندلی خود این افراد نیز نوشته‌هایی را که در دست داشتند، پایین آوردند.

در این مراسم که با حضور محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، سفیر آلمان و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران و همچنین هیأت همراه وزیر امور خارجه آلمان حضور داشتند فرانک اشتاین مایر به سخنرانی پرداخت.


تصاویر این حواشی را در ادامه این گزارش مشاهده می کنید

از وعده بورسیه‌ای وزیر آلمانی تا ماسک‌های شیمیایی+تصاویر

از وعده بورسیه‌ای وزیر آلمانی تا ماسک‌های شیمیایی+تصاویر

از وعده بورسیه‌ای وزیر آلمانی تا ماسک‌های شیمیایی+تصاویر

از وعده بورسیه‌ای وزیر آلمانی تا ماسک‌های شیمیایی+تصاویر

از وعده بورسیه‌ای وزیر آلمانی تا ماسک‌های شیمیایی+تصاویر


متن این سخنرانی به شرح زیر است

وزیر امور خارجه آلمان در ابتدای این سخنرانی گفت:تبادل نظرهای علمی رویداد مهمی محسوب می‌شود و ما بسیار خوش‌بین هستیم که نشست علمی امروز که با حضور شخصیت‌های علمی آلمانی و اساتید ایرانی برگزار شد بتواند فصلی جدید در جهت گسترش روابط علمی و دانشگاهی ایران و آلمان باشد.

وی با بیان اینکه باید از نمایندگان پارلمان که بودجه‌ای را جهت بورسیه کردن دانشجویان تعیین کرده‌اند سپاس‌گزاری کنم، گفت: همچنین بابت اینکه امروز در این سالن که پر از جوانان ایرانی است حضور یافته‌ام بسیار خوشحالم و این نشان دهنده علاقه ما به یکدیگر است.

وی خاطرنشان کرد: یک ضرب‌المثل ایرانی است که در زبان آلمانی هم مشابه دارد و آن این است که کوه به کوه نمیرسد ولی آدم‌ها به هم نمی‌رسند و ما امروز در تهران کنار هم هستیم و این لحظه بسیار مهمی است چرا که برای اولین بار فارغ‌التحصیلان DAAD در دانشگاه تهران حضور یافته‌اند و این خود به تنهایی می‌تواند دلیلی برای جشن گرفتن باشد.

وزیر امور خارجه آلمان سفر خود به تهران را اولین سفر سیاسی‌اش خواند و افزود: من به عنوان وزیر امور خارجه آلمان به ایران آمده‌ام و خیلی خوشحال هستم در این سفر تعدادی از نمایندگان پارلمان در کنار من هستند و همچنین نمایندگانی از سطوح بالای علمی و فرهنگی مرا همراهی می‌کنند.

اشتاین مایر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه در حال حاضر زمینه‌ها برای گسترش روابط به ویژه دانشگاهی و علمی بین ایران و آلمان فراهم است، تأکید کرد: تا مدتی پیش ما خیلی از هم دور بودیم و می‌توان گفت روابط سیاسی‌مان سرد بود ولی ارتباطات علمی دو کشور و همچنین روابط فرهنگی و آکادمیک‌مان همچنان برقرار بود و اجازه نداد که هیچ‌گاه روابط ایران و آلمان قطع شود و همین فارغ‌التحصیلان و دانشجویان هستند که روابط را ادامه دادند.

وی ادامه داد: به واسطه تلاش‌های بی‌وقفه شما دانشجویان در عرصه‌های دانشگاهی و همچنین تبادل فرهنگی بود که روابط ما امروز همچنان ادامه دارد و امیدوار هستم در آینده بیش از گذشته شما دانشجویان به عنوان فعالان علمی و فرهنگی روابط را زنده نگه دارید.

وزیر امور خارجه آلمان ادامه داد: زمانی که سیاست به ما تقابل را تحمیل کرده بود فارغ‌التحصیلان و دانشجویان روابط را زنده نگه داشتند و من از آنها سپاسگزارم.

اشتاین مایر در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 گفت: مذاکرات سیاسی ما به نتیجه رسید و ما به تفاهم رسیدیم و می‌توانم بگویم در سطح سیاسی کوه‌ها را جابجا نکردیم ولی بنایی فراهم شد تا دو کشور بتوانند بهتر با یکدیگر گفت‌وگو داشته باشند و روابط علیرغم مسائلی که وجود داشت ادامه یافت.

وی با بیان اینکه برای رسیدن انسان‌ها به یکدیگر لازم است تا در زمینه‌های علمی و فرهنگی با یکدیگر مشارکت داشته باشیم و به ایجاد مشترکات بین یکدیگر بپردازیم تا زمانی که اعتماد سیاسی را که به آن نیاز داریم مجدداً فراهم کنیم.

اشتاین مایر که روز گذشته پس از حضور در کنفرانس مقدماتی اجلاس امنیتی مونیخ سری هم به موزه هنرهای معاصر تهران زده بود با جذاب‌ خواندن این محل، گفت: شاید بتوانیم نمایشگاه مشترکی در برلین یا شهرهای دیگر آلمان برپا کنیم. همچنین می‌توانیم از شبکه‌های موجود در ایران استفاده کرده و نمایشگاه‌های مختلفی را بین دو کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به برگزاری ورک‌شاپی که امروز در دانشگاه تهران برگزار شده بود خاطرنشان کرد: با دیدن ورک‌شاپ‌های تهران متوجه شدیم که با منابع اندک هم می‌توان چنین دوره‌های علمی را برگزار کرد.

اشتاین مایر همچنین با اشاره به حضور 36 هزار ایرانی در آلمان که در عرصه های علمی و تحقیقاتی فعالیت می‌کنند، گفت: صنایع آلمان از همکاری نزدیک با ایران استقبال می‌کند. بنابراین، باید بگویم که صد سال قبل اولین مدرسه آلمان در ایران تأسیس شد و امروز فارغ‌التحصیلان این مدرسه در جمع ما هستند.

وزیر امور خارجه آلمان در این بخش با تأکید بر اینکه نباید فقط تلاش کرد تا روابطی بین دو کشور برقرار شود بلکه باید زمینه همکاری‌های بیشتر ایجاد شود، افزود: دیروز در گفت‌وگوهای سیاسی که داشتیم در رابطه با امنیت در خاورمیانه صحبت کردم و دیدگاه‌های خود را در این زمینه توضیح دادم.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم شرایطی را در عرصه سیاست ایجاد کنیم تا دیدگاه‌هایمان را به هم نزدیک‌تر کنیم ولی در رابطه با بحران‌های موجود در برخی از زمینه‌ها دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد.

اشتاین مایر مجدداً در رابطه با موزه هنرهای معاصر در ایران که از آن بازدید کرده بود، توضیح داد: در آلمان علاقه زیادی برای اینکه مطلع شوند در عرصه هنری ایران چه تحولاتی صورت گرفته است، وجود دارد و خوشبختانه در زمینه ‌آکادمیک می‌توانیم به تجربیات گذشته خود نگاه کنیم. هر چند نمی‌توان روابط را از همان جا که متوقف شده ادامه داد ولی می‌توان زمینه‌هایی را فراهم کرد تا جوانان با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند و به نظرم پتانسیل‌های زیادی در زمینه علمی بین دو کشور وجود دارد.

وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به گفت‌وگوهایی که با رئیس دانشگاه تهران داشته است، گفت: دانشگاه‌های ایران می‌توانند تعامل زیادی با دانشگاه‌های آلمان داشته باشند و این تعاملات دانشگاهی می‌تواند بازتابی در سیاست نیز داشته باشد.

اشتاین مایر گفت: زمانی ممکن بود مذاکرات به سرانجام نرسد و بحث در رابطه با وضعیت فعلی هم دشوار است ولی ما می خواهیم همکاری‌هایمان را به سرانجام برسانیم.

وی ادامه داد: امضای توافق هسته‌ای زمینه را باز می‌کند تا روابط دو کشور بهبود یابد و ما با توجه به نقش مهم ایران در منطقه در کنار سایر قدرتها علاقه داریم که روابطمان را با این کشور گسترش و بهبود دهیم. در مذاکراتی که در برلین داشتیم موضوع حل بحران سوریه را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که با حضور ایران می توانیم در آینده به راه حلی برای بحران سوریه دست یابیم ولی گام اول پایان دادن به جنگی است که تا امروز افراد زیادی در آن کشته شده اند و این تنها یک وظیفه سیاسی نیست بلکه یک وظیفه اخلاقی است.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین با اشاره به کنفرانس اجلاس مقدماتی امنیتی مونیخ که در روز گذشته در آن حضور یافته بود گفت: با استناد به تجربیات گذشته متوجه می شویم که سوریه نمونه ای است که بحران در آن صورت گرفته است و همچنین به این نتیجه می رسیم که طی ده سال گذشته فرصت داشتیم مانع از وقوع بحران درکشور شویم ولی این اتفاق رخ نداد و نتوانستیم راه حل سیاسی برای این بحران ارائه کنیم .

اشتاین مایر در پایان گفت:‌ در سیاست خارجی مهم این است که چطور تحولات مدیریت کنیم و همچنین راه حلی مناسب را ترسیم کنیم و ‌همانطور که آقای ظریف نیز گفتند ما نباید در گذشته گرفتار شویم . من هم پای این جمله را امضا می کنم و خود را آماده می کنیم راه حل سیاسی را محقق سازیم راه حلی که درگذشته میسر نبود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۴
امریکا که دشمنه ، آلمان که بد ، انگیلیس که روباه پیر، فرانسه که زور گیره ، ترکیه که حامی تروسیت آقا جان دیوار بکشین دور مملکت نه بزارید کسی خارج بشه نه وارد بشه اینجوری خیال همه تون راحت میشه دیگه.... اگر میخواید در دنیا ابر قدرت باشید و از تمام کشورهای منطقه سرآمدتر می بایست اقتصاد کشور قوی باشه و این کار جز با تعامل با کشورهای دیگه امکان پذیر نسیت... ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم شروع به ترمیم اقتصاد خود کرد و هم اکنون به کشوری ابرقدرت تبدیل شده که اگر رییس جمهر امریکا بخواد با تلفن صحبت کنه می بایست از گوشی پانوسنیکش تماس بگیره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۴
سلام دانشجوي دانشكده فني تهرانم.عمراًوطنم روول نميكنم برم واسه آلمانياكاركنم.خداوكيلي يكمم مسئولاشرايط بهترواسه بورسيه وادامه تحصيل واشتغال توايران ايجادكنن ببينن امثال ماميمونيم واسه ايرانمون كارميكنيم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۴
واقعا دست دانشجویان درد نکنه حداقل اینا مسائل مهم روز رو فراموش نکرده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
هههههههه. دزدی دیگه از این آشکار تر،،، چطو شد همچی طی 30 سال عوض شد یه روزی روبرومون جنگیدن حالا شدن دوستمونو داره مخ نابغه های کشورو میزنه،خدا عاقبت کشورمونو بخیر کنه،،،، با این قانون که بهمون تحمیل کردن،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
وای خدا نفو ذ نفوذ نفوذ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
بوی کباب به دماغشون خورده
نمیدونن اینجا خر داغ میکنن
Germany
ناشناس
۲۲:۳۸ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
هوشیار باشید......این فتنه ای جدید است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
ما ایرانیها ساده دل وخوش باور وکمی زود جوگیر میشیم .نباید به دشمن دل خوش بود. بابد به جوانان غیرتمند ودانش وپیشرفت بومی توجه شود .البته ارتباط بادیگر کشورها ازجمله آلمان میتواند مفید وموجب تبادل دانش وتوسعه کشورر شود .
Germany
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
به نظر من حضرت اقا درست فرمودن که اینها قابل اعتماد نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
در این برهه خطرناک فقط جوانان هوشیار باشید دوست و دشمن رابشناسید لبیک یا حسین لبیک یا خامنه ای رمز ماندگاری جوان ایرانی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
دنبال ایجاد جاسوس هستند نفوذ همینه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
نفوذ نفوذ نفوذ''''' چرا ایرانیها اینقدر باید ساده باشن'''''''' جوگیر نباشید جوانان''''' دلخوش کی هستید???? کمی تحقیق!!? کمی مطالعه!!?
پاش برس می زنن زیرهمه چی اونم باقوانینی که خودشون نوشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
به نام خدا
امیدوارم فصل جدیدی در روابط ما با المان باز شود و باعث پیشرفت ایران اسلامی گردد.
یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
به اين ميگن دزدي توي روززوشن ،آقا اومده توي دانشگاه ما جوان هاي مارو داره تشويق ميكنه به مهاجرت به كشورش بدون هيچ هزينه اي ،بياييد درس بخونيد بعد بشيد كارگرما .
درآلمان سن بازنشستگي 67 ساله و حداقل يك سوم در آمد شما روبه عنوان ماليات كسرميكنن و يك سومش حداقل براي اجاره منزل مي ره ميمونه يك سوم بقيه كه بايد براي ديگرمخارجت استفاده كني و تا مي تونن شما رو بدهكار ميكنن تا توي كشورشون بمونيد و كارگري كنيد البته اگه به دردشون بخوريد و اگرنه قضيه فرق ميكنه .هيچ وقت هم شما رو به عنوان يه شهروند نمي شناسند و هميشه به عنوان يه شهروند درجه دوم و سوم حساب ميشيد كه معمولا هيچ ارتباطي با شما ندارند و اكثركساني كه من مي شناسم كه در آلمان زندگي ميكنن حتي يك دوست آلماني ندارند،بسيار نژاد پرست و از خود راضي و خيلي ها دراين كشورمشكل افسردگي پيداكردند.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۳:۲۹ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
کاملا موافق هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
آیادر نقل قول صداقت به خرج دادید با متوجه اشتباه بودن ضرب االمثل نشده اید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
مثل ایرانی رو اشتباه نوشتید آدم به آدم نميرسد نوشتید اصلاح کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
بدبخت نوچه.تو هم نوچه آمریکایی
آخرین اخبار